• ekke

Carola Häggkvist adopterar

Så har Sverige fått sin första (?) "kändisadoptivmamma". Carola Häggkvist adopterar som 45 åring, enligt expressen ett barn från Sydafrika.

Vad tror ni, hur har hon fått medgivande som 45 åring? Hur gammalt kommer barnet vara?

Hur brukar Sydafrika se på ensamståendeadoptioner?

• Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar
  • Indian29

jag hoppas nu att hon inte har sluppit förbi prövning för att få bli adoptivföräldre 
    bara för att hon är kändis

• en glad
    Indian29 skrev 2012-04-05 23:17:53 följande:
    jag hoppas nu att hon inte har sluppit förbi prövning för att få bli adoptivföräldre 
    bara för att hon är kändis

Det finns väl inget skäl att tro det? Både Sverige och Sydafrika har anslutit sig till Haagkonventionen ...
  • 72Lisa
    en glad skrev 2012-04-05 23:02:00 följande:
    Den logiken har Regeringsrätten sagt nej till .... så är det med tolkningen av lagar i detta land. Högsta instans fastställer de vägledande prejudikaten .... som gäller tills riksdagen ev stiftar ny lag
    Men alla tycker ju inte som regeringsrätten. Och tack och lov så har man rätt att diskutera detta öppet och till att försöka påverka till förändring av lagar och förordningar. Dessa är ju inte heller bestående.
  • en glad
    72Lisa skrev 2012-04-06 12:09:32 följande:
    Men alla tycker ju inte som regeringsrätten. Och tack och lov så har man rätt att diskutera detta öppet och till att försöka påverka till förändring av lagar och förordningar. Dessa är ju inte heller bestående.

Nej visst, lagar revideras ideligen - av de valda politiker som sitter i riksdagen. Så man kan säga att vi har de lagar vi förtjänar, utifrån beslutsfattare tillsatta i allmänna val ....
  • 72Lisa
    en glad skrev 2012-04-06 12:27:27 följande:
    Nej visst, lagar revideras ideligen - av de valda politiker som sitter i riksdagen. Så man kan säga att vi har de lagar vi förtjänar, utifrån beslutsfattare tillsatta i allmänna val ....
    Nja jag håller inte med dig, fördelen med en demokrati är att man just kan kritisera lagar. Byta regering och på andra sätt jobba för att lagar och förordningar ändras. Jag tycker verkligen inte att man skall acceptera allt bara för att regeringsrätten bestämt det.
  • en glad
    72Lisa skrev 2012-04-06 13:53:07 följande:
    Nja jag håller inte med dig, fördelen med en demokrati är att man just kan kritisera lagar. Byta regering och på andra sätt jobba för att lagar och förordningar ändras. Jag tycker verkligen inte att man skall acceptera allt bara för att regeringsrätten bestämt det.

Skrev jag att man som "gemene man" måste acceptera allt???? Möjligen menade jag att riktlinjerna måste följas av dem som styrs av dem, så länge de består .....
  • 72Lisa
    en glad skrev 2012-04-06 14:07:06 följande:
    Skrev jag att man som "gemene man" måste acceptera allt???? Möjligen menade jag att riktlinjerna måste följas av dem som styrs av dem, så länge de består .....
    Nej inte som du skriver nu men ditt inlägg 130 tolkade jag som att du ansåg att den du svarade bara hade att acceptera vad regeringsrätten bestämt. Tolkade jag det fel?
  • sari
    en glad skrev 2012-04-05 23:02:00 följande:

Den logiken har Regeringsrätten sagt nej till .... så är det med tolkningen av lagar i detta land. Högsta instans fastställer de vägledande prejudikaten .... som gäller tills riksdagen ev stiftar ny lag
    Lagstiftare verkar inte så intresserad, översikt av lag har varit på gång länge men är inget som prioriteras.

Jag kan dra mitt exempel ännu längre.

Två 45 åringar adopterar sitt första barn som är 8 månader, helt OK (om de har tur med tajming av barnbeskedet och inlämnat ansökan innan 43-årsdagen. En 32-åring och en 46-åring vill adoptera en syskon till sitt redan adopterade barn, de tänker sig ett barn  kring 6 år. Med tyvärr de är för gamla.

Vill också passa på att säga grattis till Carola då detta hamnat under denna rubrik. 
  • Lillstoran

Kul att Carola adopterar! Bra oxå att Amadeus hunnit bli 14 år o har sitt liv med fotboll. I den åldern börjar man få sitt eget liv med vänner etc. Carola kan ägna all sin tid åt den nya. Läste intervjuven att hon sa att det blir en stor omställning för Amadeus, att det kommer en person från ett annat land som ska bo hos dem. Amadeus måste ju också gått med på det här. Så har han ju också sin pappa Runar som inte är alls inblandad i det här, dit han kan flytta om det blir för jobbigt. Jag har vuxit upp som ensambarn o aldrig velat ha syskon. Dock tror jag det är bättre om man är 14 år när Carola väljer att adoptera då börjar man ha sitt eget liv o har fått ha sina föräldrar för sig själv, än om man är under 5 år. Är man 14 år känner man sig inte hotad, det blir ingen konkurrens mellan barnen. Så det kommer nog att gå bra för Carola, Amadeus kommer nog inte att bli svartsjuk.

Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar