• ekke

Carola Häggkvist adopterar

Så har Sverige fått sin första (?) "kändisadoptivmamma". Carola Häggkvist adopterar som 45 åring, enligt expressen ett barn från Sydafrika.

Vad tror ni, hur har hon fått medgivande som 45 åring? Hur gammalt kommer barnet vara?

Hur brukar Sydafrika se på ensamståendeadoptioner?

• Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar
  • ekke

Jag hoppas att detta gör att adoptionsfrågor lyfts i medierna!

• storåliten
    hymafr skrev 2012-04-05 10:32:43 följande:
    De brukar ju vara rätt strikta med att ensamstående ska ha ett stort nätverk 
    Jag tror nog Carola har ett GANSKA stort nätverk, trots allt.... ;)
  • storåliten

Oj, skulle bara testa en grej, men det gick inte så bra, haha

• Mettebus

Om inte annat så kan vi hoppas på att frågan om ålder för medgivande lyfts. 42 är bisart låg övre gräns. Dessutom gäller den om någon i paret uppnått den. Vi får med andra ord inget medgivande trots att jag är 38, eftersom maken är 10 år äldre. Skiljer vi oss var jag välkommen som ensamstående... Ni kan ju gissa vad jag tycker om kärringen på kommunen.

• ekke
    Mettebus skrev 2012-04-05 14:01:52 följande:
    Om inte annat så kan vi hoppas på att frågan om ålder för medgivande lyfts. 42 är bisart låg övre gräns. Dessutom gäller den om någon i paret uppnått den. Vi får med andra ord inget medgivande trots att jag är 38, eftersom maken är 10 år äldre. Skiljer vi oss var jag välkommen som ensamstående... Ni kan ju gissa vad jag tycker om kärringen på kommunen.
    Helt galet att du får adoptera som ensamstående, som att det varit bättre än med en pappa som är något äldre!!
    Livet är allt bra orättvist ibland 
  • en glad
    Mettebus skrev 2012-04-05 14:01:52 följande:

Det finns ingen åldersgräns för när man kan få medgivande. Riktlinjerna gäller åldern då man lämnar in ansökan om medgivande (då man inte får vara över 42). Och riktlinjerna är det ju ingen "kärring på kommunen" som hittat på!
  • Chimamanda

Jag håller med er som tycker att åldersgränsen 42 är snudd på orimlig. På vår adoptionsresa mötte vi blivande föräldrar från andra länder som var flera år äldre än så. Och ingen i landet ifrågasatte att de skulle vara mindre lämpliga för det. Numera adopteras ju många äldre barn, varför ska de inte kunna få en mamma som är 45, eller äldre?

• sari

Det är också helt galet att man som 45-åring får adoptera ett barn under året (om man lämnat in ansökan innan man fyllt 43). Men man får inte som 46-åring adoptera en 5-6 åring, för då är man för gammal i förhållande till barnet?!?! Det har hävdats att det beror på att det är mycket svårare att ta emot ett så stort barn och därför lämnas inte medgivande av det skälet. Men grejen är att det inte spelar någon roll hur väl förberedd man är eller vilka viktiga egenskaper/kunskaper man har, man får ändå nej. Medans en 38-åring mycket väl kan få adoptera en 5-6 åring utan några speciella förbehåll. Jag tycker att åldern i alla fall ska sättas mot barnets ålder. Sedan kan en prövning ske om man klarar att ta emot ett äldre barn.

• en glad
    sari skrev 2012-04-05 20:01:52 följande:
    Det är också helt galet att man som 45-åring får adoptera ett barn under året (om man lämnat in ansökan innan man fyllt 43). Men man får inte som 46-åring adoptera en 5-6 åring, för då är man för gammal i förhållande till barnet?!?! Det har hävdats att det beror på att det är mycket svårare att ta emot ett så stort barn och därför lämnas inte medgivande av det skälet. Men grejen är att det inte spelar någon roll hur väl förberedd man är eller vilka viktiga egenskaper/kunskaper man har, man får ändå nej. Medans en 38-åring mycket väl kan få adoptera en 5-6 åring utan några speciella förbehåll. Jag tycker att åldern i alla fall ska sättas mot barnets ålder. Sedan kan en prövning ske om man klarar att ta emot ett äldre barn.

Den logiken har Regeringsrätten sagt nej till .... så är det med tolkningen av lagar i detta land. Högsta instans fastställer de vägledande prejudikaten .... som gäller tills riksdagen ev stiftar ny lag
Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar