Nemi76 skrev 2012-04-01 11:26:22 följande:
Det beror lite på vad man menar med "kristen tro". Jag gick i Kyrkans barntimmar när jag var liten och trodde faktiskt lite på Gud också. Nu är jag mer åt ateist-hållet även om jag inte känner att jag ens behöver definiera mig över huvud taget. Nej, jag tror inte på någon osynlig kraft a la New Age osv istället. Jag tror inte. Punkt.
Men jag har nog ändå i grund och botten många kristna värderingar och jag tycker att det hör till allmänbildning att kunna många av de kristna historierna. Så mitt barn kommer nog att få höra lite historier ur tex Barnens bibel när det blir lite äldre (för det är ju ganska läskiga historier) som sagoberättelser. För att förstå hur vårat samhälle ser ut idag, eftersom det är baserat mycket på kristendomen.
Nu blev jag kanske jätte-OT visserligen
Ja, Sverige har också varit katolskt. Många av de värderingarna ligger också kvar. Sverige har också varit icke kristet och många av de värderingarna ligger också kvar. När Sverige blev kristet blev det det under tvång.
Om man tror på Jesus vilket kristendomen tror på. Judendomen och Islam tror på en Gud. Sen har vi en hel del andra religioner. T ex buddhismen.
Det är bara att välja och vraka om man nu tror på jesus elller gud eller annat och starta nya värderingar inom familjen. Men då ska man också gå in för det och tro och inte hyckla.