Jättekul skrev 2012-04-01 11:31:43 följande:
Ja, Sverige har också varit katolskt. Många av de värderingarna ligger också kvar. Sverige har också varit icke kristet och många av de värderingarna ligger också kvar. När Sverige blev kristet blev det det under tvång.
Om man tror på Jesus vilket kristendomen tror på. Judendomen och Islam tror på en Gud. Sen har vi en hel del andra religioner. T ex buddhismen.
Det är bara att välja och vraka om man nu tror på jesus elller gud eller annat och starta nya värderingar inom familjen. Men då ska man också gå in för det och tro och inte hyckla.
Nu får du nog förklara dig.
I Svenska kyrkan tror vi på Gud, som uppenbarar sig som Gud Fader, Sonen Jesus Kristus och den helige Anden. Vi tror på hela paketet, inget antingen eller.
Vi delar Gamla Testamentet som helig skrift med såväl judendomen som islam. Inom islam nämns också Jesus (som profet).
Ja, Sverige har haft andra religioner än idag. Katolicismen är en kristen kyrkogren, precis som den lutherska.
På vilket sätt tvångskristnades Sverige?
När i dopgudstjänsten menar du att alla föräldrar lovar att uppfostra sitt barn i den kristna tron?
Jag och min man är bägge troende och för oss var det självklart att döpa våra barn. De kommer att få göra massor av val i sina liv. En del av de saker de fått med sig hemifrån kommer de själva att ta ställning för, i vissa frågor kommer de att välja annorlunda än vad vi gjort. Jag har själv valt att byta kyrkotillhörighet, men är ändå glad för att jag döptes som barn i den kyrka mina föräldrar valde.
/ Skånepräst