• mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Hej!

Jag har kommit till den punkten nu att jag känner att jag inte klarar av detta längre. Jag MÅSTE ändra mina kostvanor och jag måste göra det NU. För att försöka göra en lång historia kort:

Min normalvikt är 65kg, det vägde jag innan jag vart gravid med första barnet. Jag kunde inte röra mig mycket under den graviditeten pga kraftig foglossning osv. Jag gick upp runt 25 kg då och efter graviditeten så gick jag dessvärre inte ned mycket. Innan jag vart gravid igen låg min vikt på 82 kg vilket räknas som övervikt för mig.
    Det var alltså 17 kg över min normalt vikt. Jag "hann" inte (jävligt dålig självdisciplin) gå ned till min normal vikt innan jag sedan vart gravid igen. Sist jag vägde mig låg jag på 94 kg och det går ju bara uppåt. Jag är nu i vecka 24. Min barnmorska påminner flitigt om att det blir svårt att få bort detta sedan, vilket jag fick erfara från första grav också.

Nu vill jag ändra mina kostvanor som bara blir allt sämre hela tiden. Jag behöver tips och råd över frukostar, lunch, mellanmål och middagar. Jag avskyr att laga mat men inser att jag lär nog börja tycka det är roligt. Men jag vill inte "banta" i och med att jag är gravid, men jag vill absolut minska i vikt även fast jag är gravid. Jag vet ju att jag inte behöver väga såhär mycket bara för att jag är på tjocken. Jag var smal en gång i tiden, nu blir jag bara fetare och fetare. Till och med dubbelhakan börjar sätta sig till rätta Detta är väldigt jobbigt och påfrestande för mitt självförtroende.

Kan jag äta lingonsylt till fiberrik havregrynsgröt? Kan jag ha ytterst lite kaviar till äggen?
    Tänkte börja med att ändra min frukost som annars består utav vitt bröd, juice eller oboy. Pålägg varierar mellan ost och kokt medwurst. Jag är en person som måste ändra en sak i taget, annars skiter jag i det. Så därför vill jag gärna ha tips om frukostar och mellanmål till att börja med. Ett bra mellanmål när man är gravid? Jag vill inte gå hungrig och vill ha bort mitt sötsug! Stoppar i mig kaka efter kaka varje dag, är beroende utav Coca Cola Zero, vad ska jag byta ut mot det?!

Tacksam för alla svar & tips!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 21:41
    PS: Jag vill jätte gärna ha tips på vad man kan äta med kesella. Jag har provat keso en gång och det smakade ju verkligen skit.. Dock har jag hört att kesella med te.x funlight ska vara bra mellanmål?

• Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt
  • Tirja

90,2 kg stod vågen på för mig idag FörvånadGråter
    Men det är väl en bra putt i röven antar jag.
    Idag börjar mitt liv utan socker, hur ska det gå?
    Kommer vara på världens sämsta humör hela veckan!

• mammatillnovalie

Jag äger ingen våg men kanske ska skaffa en ;) har vägt mig hos min mamma de andra gångerna men litar inte helt på den vågen! Men kör på ni så får vi se om jag köper en våg. Får antagligen väga mig hos BM när jag ska dit! Har inte rört mig mycket senaste tiden men får sätta igång igen :) ät var 4e timme så ska ni se att sötsuget minskar, det funkade på mig :)

Kesella lätt, blanda i lite fun light med smak wild berries och ev lite bär/müsli som mellanmål! Väldigt sött

• mammatillnovalie

Jag hade gått ned 5 kg när jag vägde mig hos BM :) Var då i vecka 27 och är nu i vecka 30. Hade gått upp sammanlagt 6 kg under denna grav. Har varit sjuk i en månad nu och har inte kunnat tagit promenader eller så :/ har säkert gått upp något kilo igen men tar tag i det så fort hälsan tillåter. Hur går det för er??

• JLD1979

DU har varit jätteduktig ju! :)
    Starkt jobbat. Gå ned i vikt är inte lätt.

♥ BF 121026 ♥
  • strangeryoutwo

Här går det inte bra. Jag går stadigt upp i vikt.

Hur gör du för att gå ner i vikt? Hur mycket rör du dig varje dag och vad äter du för någonting. Tar gärna emot en typisk dagsmeny. 

• mammatillnovalie

Alltså, jag vart förvånad själv eftersom jag faktiskt har slarvat och fuskat! Jag började ju med att äta mellanmål, alltså jag åt var 4e timme. Jag slutade med det mjuka brödet till frukost och åt hårdbröd istället.. Eller fiberrik havregrynsgröt med lingonsylt. Omelett till lunch eller något annat enkelt. Middag åt jag vad som helst..

Lätt kesella tycker jag var ett bra mellanmål, särskilt när man hade i fun light saft och lite bär eller müsli. Det är så pass sött och mättande så är man sötsugen är det sjukt bra att äta det :)

Sedan gick jag ju varje dag, innan jag åt lunch (åt en banan eller annat mellanmål innan jag gick) så lillan fick somna i vagnen innan dagis så då vart det väl 45 min promenad nästan varje dag.

MEN, det här höll jag inte i länge! Jag tror jag har gått upp igen men jag blev sjuk och är FORTFARANDE sjuk! Har varit det i ÖVER en månad nu. Jag hostar, har förkylningsastma och jätte täppt i näsan. Börjar fundera på om jag är pollen allergisk! Så därför har jag inte kommit ut på mer än typ 2 st 20 min promenader på 1 månad.

Och när jag varit sjuk och går hemma så ÄTER jag heeeeeeela tiden! Jag äter när jag blir uttråkad. Ska till BM idag, får se om jag får väga mig. Men jag ska ta tag i alltihopa igen och börja om så fort jag känner mig bättre. För som det är nu så orkar jag inte promenera, börjar hosta efter att ha gått ute i 10 minuter :( Fast det är ingen ursäkt till att missköta kosten heller! För äta rätt kan man ju göra även när man är sjuk. Men ja.

Prova att inte äta efter kl 19 på kvällarna, bara frukt isåfall. Ta en timmes promenad varje dag! Om det regnar eller så kan du ju åtminstone gå 30 minuter. Och ät var 4e timme! Mellanmål kan ju vara alltifrån kesella, frukt eller liknande :) Jag är inget proffs på detta eftersom jag inte vet själv vad som hjälpt mig, haha ;) Men prova det! 

• Tirja

För mig går det inge vidare :P
    Men jag har insett att det spelar ingen roll hur mycket jag försöker just nu eftersom jag inte kan träna, jag får ta tjuren vid hornen när jag har fått bebisen.
    Försöker att inte äta så mycket onyttigt iaf!

• strangeryoutwo

Jag tycker det är svårt att inte äta sent på kvällarna. Anledningen är att jag blir hungrig. Fastän jag äter sent vaknar jag 5-6 på morgonen för att jag är jättehungrig.

• mammatillnovalie

Jag kommer hem ifrån jobbet till kl 22 och har inte ätit mat sedan runt 14-15 tiden så jag är också skit hungrig på kvällarna. :/ Men jag tänker att jag ska börja med att inte äta efter kl 19 efter graviditeten osv. Hålla mig till fruktsallad eller liknande men inte mat eller bröd.

• JLD1979

När ni nu äter för att hålla vikten i schack under graviditeten... lägger ni in vad ni äter för nått i nått kostprogram som typ viktklubben el matdagboken?

vet ni hur många kalorier ni äter/dag så att säga?

Är i v30 nu och har gått upp 10kg... vill verkligen inte gå upp mer.
    Hade gått upp dessa 10kg redan i v24 så jag har stått still sedan dess men oron ligger där ändå när det är 10veckor kvar och jag inte vill gå upp mer  

♥ BF 121021 ♥
  • mammatillnovalie

Jag använde inget program eller så. Jag gick bara upp 7kg sammanlagt, fattar inte själv hur det gick till :P Men jag drog ned på läsken och allt sånt. Dock så frossade jag sjukt mycket i allt vad socker heter och är dom sista 3-4 veckorna. Jag gick ju även över tiden 17 dagar. Men vi får se hur det blir nu efteråt, jag hoppas att jag ska gå ned massa i vikt när jag ammar. Magen är ju som en degklump och jag är ivrig att få den att försvinna för mina lår är smalare än någonsin nu :S Konstigt.. Jaja, han föddes den 9e augusti så han är inte ens en vecka än så man får väl hoppas att man går ner sakta men säkert så det inte blir mer daller än nödvändigt ;P

Det är ju svårt att styra över vikten när man är gravid, vissa går ju upp massor trots att dom äter bra osv. Försök bara tänka på vad du stoppar i dig! Skit i att räkna kalorier osv.. Ät nyttigt och efter tallriksmodellen så vet du att du gjort ditt! Unna dig något gott en dag i veckan så du har något att se fram emot och "belöna" dig med :)

Går du upp ändå, ja me då är det väl så det ska vara helt enkelt.      

• strangeryoutwo

Jag började på 65 kg och vägde 97 kg vid förlossningen. Jag fick barn 13 augusti och har nu gått ner 10 kg. Jag äter av någon anledning mycket mindre nu än när jag var gravid. Kanske inte hinner äta ;)

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt