Inlägg från: mammatillnovalie |Visa alla inlägg
  • mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Hej!

Jag har kommit till den punkten nu att jag känner att jag inte klarar av detta längre. Jag MÅSTE ändra mina kostvanor och jag måste göra det NU. För att försöka göra en lång historia kort:

Min normalvikt är 65kg, det vägde jag innan jag vart gravid med första barnet. Jag kunde inte röra mig mycket under den graviditeten pga kraftig foglossning osv. Jag gick upp runt 25 kg då och efter graviditeten så gick jag dessvärre inte ned mycket. Innan jag vart gravid igen låg min vikt på 82 kg vilket räknas som övervikt för mig.
    Det var alltså 17 kg över min normalt vikt. Jag "hann" inte (jävligt dålig självdisciplin) gå ned till min normal vikt innan jag sedan vart gravid igen. Sist jag vägde mig låg jag på 94 kg och det går ju bara uppåt. Jag är nu i vecka 24. Min barnmorska påminner flitigt om att det blir svårt att få bort detta sedan, vilket jag fick erfara från första grav också.

Nu vill jag ändra mina kostvanor som bara blir allt sämre hela tiden. Jag behöver tips och råd över frukostar, lunch, mellanmål och middagar. Jag avskyr att laga mat men inser att jag lär nog börja tycka det är roligt. Men jag vill inte "banta" i och med att jag är gravid, men jag vill absolut minska i vikt även fast jag är gravid. Jag vet ju att jag inte behöver väga såhär mycket bara för att jag är på tjocken. Jag var smal en gång i tiden, nu blir jag bara fetare och fetare. Till och med dubbelhakan börjar sätta sig till rätta Detta är väldigt jobbigt och påfrestande för mitt självförtroende.

Kan jag äta lingonsylt till fiberrik havregrynsgröt? Kan jag ha ytterst lite kaviar till äggen?
    Tänkte börja med att ändra min frukost som annars består utav vitt bröd, juice eller oboy. Pålägg varierar mellan ost och kokt medwurst. Jag är en person som måste ändra en sak i taget, annars skiter jag i det. Så därför vill jag gärna ha tips om frukostar och mellanmål till att börja med. Ett bra mellanmål när man är gravid? Jag vill inte gå hungrig och vill ha bort mitt sötsug! Stoppar i mig kaka efter kaka varje dag, är beroende utav Coca Cola Zero, vad ska jag byta ut mot det?!

Tacksam för alla svar & tips!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 21:41
    PS: Jag vill jätte gärna ha tips på vad man kan äta med kesella. Jag har provat keso en gång och det smakade ju verkligen skit.. Dock har jag hört att kesella med te.x funlight ska vara bra mellanmål?

• Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt
  • mammatillnovalie
    Malima skrev 2012-03-27 21:51:13 följande:
    Smoothies med naturell youghurt som bas är bra som mellanmål-mixa med valfria bär och blir det för surt kan du mixa i en halv banan.
    Istället för kakor, testa mörk choklad.

Till frukost är det bra med mörkt bröd.
    Vill du byta ut en sak i taget så lägg till en massa grönsaker innan du tar bort ost/medwurst.
    Kan lingongrova funka som bröd, om jag verkligen måste ha bröd? Jag har alltid ätit bröd till frukost men jag tänkte försöka dra ner på det i alla fall. En tallrik med fiberrik havregrynsgröt och två ägg lär jag väl bli mätt på?
  • mammatillnovalie

Tack, jag tror också på det :) Vill du tala om för mig vad magert kött är?! :P Som man kan äta till lunch/middag.
    Skinka vet jag ju är magert men det är ju bara ett pålägg. 

• mammatillnovalie
    Mingella skrev 2012-03-27 22:30:37 följande:
    Nej nej nej nej, stopp och belägg!

Frukt ÄR godis! Bär kan du äta men ge fan i frukten. Absolut max en frukt per dag (kvinnor som ska tänka på vikten brukar äta alldeles för mycket frukt vilket resulterar i att de inte går ner som de "bör"). Anledningen till att det är gott är ju något att fundera kring (fruktos = socker. Sen finns det ju visserligen nyttigheter i frukt med, men det kan man få i sig på annat sätt).
    När man är gravid behöver man äta lite frukt och jag tänker inte vräka i mig massa frukt varje dag :) Men 2 st till mellanmål kan jag nog äta? Är det inte banan och vindruvor som innehåller mest "socker" ? Man lär försöka tänka att man kanske ska börja försiktigt också, det lär ju vara mycket bättre att tex ta en skål med 2-3dl naturell lätt yoghurt med en halv banan i än tekakor med oboy ;) 
  • mammatillnovalie
    Mingella skrev 2012-03-27 22:32:08 följande:
    Sen vill jag bara tillägga att jag inte tycker att du ska gå ner i vikt när du är gravid. Visst att man kan tänka på vad man äter och försöka att gå upp så lite som möjligt, men som du säger - man ska inte banta!

Ät när du är hungrig men ät rätt saker och försök att inte slänga i dig maten. Fundera på om du verkligen är mer hungrig eller om det mest är "behovet" som vill ha mer.

Kram! 
    Barnmorskan sa att jag måste gå ned i vikt om jag inte vill ha det förjävla jobbigt efteråt :( Inte banta men jag är 100 på att jag kommer att gå ned i vikt automatiskt om jag äter rätt. Att det onödiga fettet, eller vad det nu är, kommer att minska. Jag väger snart 100 pannor och normal vikt på 65, tänk vad jag kommer få kämpa arslet av mig sedan för att komma ner till min normalvikt igen :(
  • mammatillnovalie
    strangeryoutwo skrev 2012-03-27 22:37:17 följande:
    Jag har också ätit massa kakor och annat varje dag. Och skäms varje gång. Har gått upp 5 kg på 2 veckor och blir rädd.

Jag testade att börja äta nyttigt men det resulterade i att jag blev hungrig och gick på godiset igen. Så min nya taktik är att äta middagar och bröd som jag tycker är gott, men tänka på vilka mängder jag äter. Och så ska jag börja med lördagsgodis och förbjuda mig själv att äta sådant någon annan dag i veckan. Jag väger mig varje morgon och antecknar hur det går.

Och så har jag börjat gå promenader ca 30 min per dag. Tror det kan vara bra inför förlossningen. 
    Ja, man har ju hört att promenader är jätte bra och att det är bra inför förlossning :) Vi har hund också, som kräver vääääldigt mycket motion. Men dock så är det massa andra bekymmer med honom som har hindrat mig från att vilja gå med honom. Skogen har vi alldeles bredvid oss så det passar ju bra men kan inte gärna ta med dottern och vagn ut i skogen när det är så stenigt.

Jag tror att man äter för lite när man väl valt att äta nyttigt och därför går man hungrig. Jag kommer aldrig att gå hungrig, jag kommer äta var 4e timme. Läste att det är bäst när man är gravid också för bebis kan vara hungrig även om jag inte är det. Äter man var 4e timme så håller man nog sötsuget  borta tillslut också. Fast jag har ju kunnat vräka i mig en halv pizza och godis efteråt, som att det aldrig tar stopp! 
  • mammatillnovalie
    strangeryoutwo skrev 2012-03-27 22:41:42 följande:
    Jag vet att man inte ska gå ner i vikt när man är gravid. Men jag känner som så att om jag inte går ner i vikt så går jag upp i vikt och det är säkert sämre för barnet.

Jag tycker inte att det fungerar att gå ut för hårt med dieter, för då faller man bara tillbaka. Jag tänker att jag ska försöka planera vad jag ska äta i god tid så att jag inte råkar stoppa i mig något dåligt. 
    Jag tror inte heller på det här med dieter. LCHF, VV osv. Jag testade VV men jag orkade inte hålla på att räkna ut allt jag stoppade i munnen, det vart så drygt. Även fast det funkade för gick ned 2,5 kg på 2 veckor. LCHF har jag funderat länge på att testa, har väldigt många vänner som äter efter den kosten men då mår dom SKIT dom första veckorna också. Okej om man inte har barn osv, men har man det så vill man ju inte ligga hemma och vara "sjuk" pga att man ändrat kosten.

Då tar jag det hellre långsamt med att bara äta bättre :) Sen, på slut tampen och när man ej är gravid, då kanske man kan göra LCHF för att gå ned det allra sista. 
  • mammatillnovalie
    bebis86 skrev 2012-03-28 00:06:40 följande:
    något jag stått mig på som frukost vid graviditet (är gravid nu) är:

1 tallrik med pauluns fullkornsflingor kanel (nyckelhålsmärkta)  med naturell yoghurt/fil med frysta hallon som jag tinat upp (1 matsked)
    till detta en fullkornmacka med ost eller ex makrill (bröd harmoni som också är nyckelhålsmärkt)
    Har druckit ett glas juice till frukost då det är bra med c-vitamin, dock sött så drick ej mer.
    Jag gick på dietistmöte hos barnmorskan för att få tips m.m. annars står mkt på konsumentverkets hemsida ang vad du bör äta.
    Vet hur svårt det är med godsaker när man är gravid!  
    Det lät ju super gott :) Ska köpa hem lite naturell yoghurt och müsli och sånna saker. Har frysta bär i frysen så det passar ju perfekt ;) Tänkte även börja göra smoothie till frukost/mellanmål och då är ju naturell yoghurt, frysta bär och kanske lite havregryn bra att ha i :D
Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt