• mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Hej!

Jag har kommit till den punkten nu att jag känner att jag inte klarar av detta längre. Jag MÅSTE ändra mina kostvanor och jag måste göra det NU. För att försöka göra en lång historia kort:

Min normalvikt är 65kg, det vägde jag innan jag vart gravid med första barnet. Jag kunde inte röra mig mycket under den graviditeten pga kraftig foglossning osv. Jag gick upp runt 25 kg då och efter graviditeten så gick jag dessvärre inte ned mycket. Innan jag vart gravid igen låg min vikt på 82 kg vilket räknas som övervikt för mig.
    Det var alltså 17 kg över min normalt vikt. Jag "hann" inte (jävligt dålig självdisciplin) gå ned till min normal vikt innan jag sedan vart gravid igen. Sist jag vägde mig låg jag på 94 kg och det går ju bara uppåt. Jag är nu i vecka 24. Min barnmorska påminner flitigt om att det blir svårt att få bort detta sedan, vilket jag fick erfara från första grav också.

Nu vill jag ändra mina kostvanor som bara blir allt sämre hela tiden. Jag behöver tips och råd över frukostar, lunch, mellanmål och middagar. Jag avskyr att laga mat men inser att jag lär nog börja tycka det är roligt. Men jag vill inte "banta" i och med att jag är gravid, men jag vill absolut minska i vikt även fast jag är gravid. Jag vet ju att jag inte behöver väga såhär mycket bara för att jag är på tjocken. Jag var smal en gång i tiden, nu blir jag bara fetare och fetare. Till och med dubbelhakan börjar sätta sig till rätta Detta är väldigt jobbigt och påfrestande för mitt självförtroende.

Kan jag äta lingonsylt till fiberrik havregrynsgröt? Kan jag ha ytterst lite kaviar till äggen?
    Tänkte börja med att ändra min frukost som annars består utav vitt bröd, juice eller oboy. Pålägg varierar mellan ost och kokt medwurst. Jag är en person som måste ändra en sak i taget, annars skiter jag i det. Så därför vill jag gärna ha tips om frukostar och mellanmål till att börja med. Ett bra mellanmål när man är gravid? Jag vill inte gå hungrig och vill ha bort mitt sötsug! Stoppar i mig kaka efter kaka varje dag, är beroende utav Coca Cola Zero, vad ska jag byta ut mot det?!

Tacksam för alla svar & tips!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 21:41
    PS: Jag vill jätte gärna ha tips på vad man kan äta med kesella. Jag har provat keso en gång och det smakade ju verkligen skit.. Dock har jag hört att kesella med te.x funlight ska vara bra mellanmål?

• Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt
  • 3 barns mamma84
    Frukt och grönsaker. Färska, frusna, konserverade, torkade eller i form av juice. Försök äta fem portioner av en variation av frukt och grönt varje dag. Kolhydratrik mat. Bröd, pasta, ris och potatis - gärna fullkornsprodukter. Proteinrik mat. Magert kött, kyckling, fisk, ägg och baljfrukter (som bönor och linser). Sikta på 2-3 portioner fisk i veckan, inklusive fet fisk. Mejeriprodukter. Mjölk, ost, fil och yoghurt - alla kalciumrika.

Läs mer här jag googlade och hittade exakt det du ville
    http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/diethealthypregnancy/

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Finns massa goda fina tips till dig
    Hoppas det blir bättre.
    Stort lycka till o grattis till bebben i magen för andra gången.  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Malima

Smoothies med naturell youghurt som bas är bra som mellanmål-mixa med valfria bär och blir det för surt kan du mixa i en halv banan.
    Istället för kakor, testa mörk choklad.

Till frukost är det bra med mörkt bröd.
    Vill du byta ut en sak i taget så lägg till en massa grönsaker innan du tar bort ost/medwurst.

• mammatillnovalie
    Malima skrev 2012-03-27 21:51:13 följande:
    Smoothies med naturell youghurt som bas är bra som mellanmål-mixa med valfria bär och blir det för surt kan du mixa i en halv banan.
    Istället för kakor, testa mörk choklad.

Till frukost är det bra med mörkt bröd.
    Vill du byta ut en sak i taget så lägg till en massa grönsaker innan du tar bort ost/medwurst.
    Kan lingongrova funka som bröd, om jag verkligen måste ha bröd? Jag har alltid ätit bröd till frukost men jag tänkte försöka dra ner på det i alla fall. En tallrik med fiberrik havregrynsgröt och två ägg lär jag väl bli mätt på?
  • Malima

Ja, det borde du bli mätt på.och lite lingonsylt borde du kunna unna dig!
    Lingongrova är ju bättre än ditt vita bröd nu-ät det och se om det ger effekt! Jag tror på din taktik " ta en sak i taget"!

• mammatillnovalie

Tack, jag tror också på det :) Vill du tala om för mig vad magert kött är?! :P Som man kan äta till lunch/middag.
    Skinka vet jag ju är magert men det är ju bara ett pålägg. 

• Mingella

Nej nej nej nej, stopp och belägg!

Frukt ÄR godis! Bär kan du äta men ge fan i frukten. Absolut max en frukt per dag (kvinnor som ska tänka på vikten brukar äta alldeles för mycket frukt vilket resulterar i att de inte går ner som de "bör"). Anledningen till att det är gott är ju något att fundera kring (fruktos = socker. Sen finns det ju visserligen nyttigheter i frukt med, men det kan man få i sig på annat sätt).

Juice är 10-procentig sockerlösning. Alltså precis lika mycket som det är i Coca-cola eller annan läsk. Åter igen, visst innehåller det nyttigheter också, men man kan få i sig dom utan att få i sig allt det där sockret.

Grovt bröd är ofta sötat för att smaka gott. Ät knäckebröd om du vill ha smörgås. 

Kesellan kan du blanda med bär så smakar det bättre. Även banan, om man gillar det (fler tips är pepparkakskrydda/kardemumma).

Keso är också ett bra mellanmål. Försök undvik de smaksatta dock.

Avokado mättar bra men har högt kaloriantal, så man behöver inte vräka i sig några mängder.
    Ägg är också ett bra mellanmål men man bör av flera skäl inte äta för många heller. Max 2 per dag.

Jag skulle råda dig att ta ett par matskedar fullkornsris/-bulgur, en knytnäve uppstekt nötfärs/kotlett/biff/kyckling och sen fylla på med sallad (obs inte isbergssallad utan någon grön salladssort), tomat, champinjon, morot eller vad du nu kan vilja ha. Kanske inte ärtor varje dag, men det kan du absolut äta emellanåt med.

Sötpotatisen är krämigare och faktiskt nyttigare än vanlig potatis. Koka en knytnävsstor bit och mosa sen ihop med t.ex tonfisk/vit fisk/lax. Sen fyller du på med grönt tills du blir mätt.

Fiberhavregryn är jättebra om du gillar det. Rör i några frysta bär medan den fortfarande är varm så får du ett gott och nyttigt alternativ (rivet äpple på är gott också).  

Om du blir väldigt godissugen på kvällen så gå och hämta en näve blandade nötter. Ta inte med dig påsen utan du "får" bara ta så många som får plats i en knytnäve. Det är ett dagsbehov.

Läkerol kan vara bra att ha hemma också om man blir väldigt sugen på något att fika på eller till kvällen. Samma sak här, ta inte med dig påsen utan plocka ut 2-3 stycken och sen är det stopp.

Drick mycket vatten!

Om man gillar te så kan man köpa lite goda te-sorter att mysa sig med om man vill "unna" sig något på kvällen. (jag vet att det här låter så in i helvete trist, men så är det dessvärre. Man sitter i den sits man sitter och ibland måste man "mamma" sig själv). 

• Mingella

Sen vill jag bara tillägga att jag inte tycker att du ska gå ner i vikt när du är gravid. Visst att man kan tänka på vad man äter och försöka att gå upp så lite som möjligt, men som du säger - man ska inte banta!

Ät när du är hungrig men ät rätt saker och försök att inte slänga i dig maten. Fundera på om du verkligen är mer hungrig eller om det mest är "behovet" som vill ha mer.

Kram! 

• strangeryoutwo

Jag har också ätit massa kakor och annat varje dag. Och skäms varje gång. Har gått upp 5 kg på 2 veckor och blir rädd.

Jag testade att börja äta nyttigt men det resulterade i att jag blev hungrig och gick på godiset igen. Så min nya taktik är att äta middagar och bröd som jag tycker är gott, men tänka på vilka mängder jag äter. Och så ska jag börja med lördagsgodis och förbjuda mig själv att äta sådant någon annan dag i veckan. Jag väger mig varje morgon och antecknar hur det går.

Och så har jag börjat gå promenader ca 30 min per dag. Tror det kan vara bra inför förlossningen. 

• strangeryoutwo

Jag vet att man inte ska gå ner i vikt när man är gravid. Men jag känner som så att om jag inte går ner i vikt så går jag upp i vikt och det är säkert sämre för barnet.

Jag tycker inte att det fungerar att gå ut för hårt med dieter, för då faller man bara tillbaka. Jag tänker att jag ska försöka planera vad jag ska äta i god tid så att jag inte råkar stoppa i mig något dåligt. 

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt