• mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Hej!

Jag har kommit till den punkten nu att jag känner att jag inte klarar av detta längre. Jag MÅSTE ändra mina kostvanor och jag måste göra det NU. För att försöka göra en lång historia kort:

Min normalvikt är 65kg, det vägde jag innan jag vart gravid med första barnet. Jag kunde inte röra mig mycket under den graviditeten pga kraftig foglossning osv. Jag gick upp runt 25 kg då och efter graviditeten så gick jag dessvärre inte ned mycket. Innan jag vart gravid igen låg min vikt på 82 kg vilket räknas som övervikt för mig.
    Det var alltså 17 kg över min normalt vikt. Jag "hann" inte (jävligt dålig självdisciplin) gå ned till min normal vikt innan jag sedan vart gravid igen. Sist jag vägde mig låg jag på 94 kg och det går ju bara uppåt. Jag är nu i vecka 24. Min barnmorska påminner flitigt om att det blir svårt att få bort detta sedan, vilket jag fick erfara från första grav också.

Nu vill jag ändra mina kostvanor som bara blir allt sämre hela tiden. Jag behöver tips och råd över frukostar, lunch, mellanmål och middagar. Jag avskyr att laga mat men inser att jag lär nog börja tycka det är roligt. Men jag vill inte "banta" i och med att jag är gravid, men jag vill absolut minska i vikt även fast jag är gravid. Jag vet ju att jag inte behöver väga såhär mycket bara för att jag är på tjocken. Jag var smal en gång i tiden, nu blir jag bara fetare och fetare. Till och med dubbelhakan börjar sätta sig till rätta Detta är väldigt jobbigt och påfrestande för mitt självförtroende.

Kan jag äta lingonsylt till fiberrik havregrynsgröt? Kan jag ha ytterst lite kaviar till äggen?
    Tänkte börja med att ändra min frukost som annars består utav vitt bröd, juice eller oboy. Pålägg varierar mellan ost och kokt medwurst. Jag är en person som måste ändra en sak i taget, annars skiter jag i det. Så därför vill jag gärna ha tips om frukostar och mellanmål till att börja med. Ett bra mellanmål när man är gravid? Jag vill inte gå hungrig och vill ha bort mitt sötsug! Stoppar i mig kaka efter kaka varje dag, är beroende utav Coca Cola Zero, vad ska jag byta ut mot det?!

Tacksam för alla svar & tips!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 21:41
    PS: Jag vill jätte gärna ha tips på vad man kan äta med kesella. Jag har provat keso en gång och det smakade ju verkligen skit.. Dock har jag hört att kesella med te.x funlight ska vara bra mellanmål?

• Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt
  • Mingella

Vi har haft lite sådana "problem" hemma med. Men jag löste det så här: Mannen ÄLSKAR att grilla! Så han får grilla fisk, kött eller kyckling, lite grönsaker och så gör vi en sallad till. Jättegott och alla är nöjda! :) 

Men för veckorna och andra tillfällen då det kan bli lite stressigt har jag faktiskt inte så många fler tips än att se till att ha infrysta portioner att ta till. Ärtsoppa/köttsoppa på burk är ett helt okej snabbmatsalternativ att ha hemma med. Det gör ju inget att det står heller, tror en sån burk klarar sig i två år, minst. 

• strangeryoutwo

Hur går det för dig?

Själv går jag upp i vikt men det verkar som att jag har lyckas bromsa viktuppgången. Så det går ändå bättre.

På två veckor gick jag upp 5 kg, men nu den senaste veckan gick jag bara upp 8 hg. 

• mammatillnovalie

Jo det går :) Har dock inte vägt mig och det känns inte direkt som att jag gått ned. Men det är bara fortsätta kämpa. Jag har haft problem med mitt blodtryck så jag har inte orkar gå någon långpromenad på ett par dagar :( Jag är så onormalt trött men nu ska jag börja med järntabletter och hoppas på att jag blir piggare. Ska försöka få i mig järnrik kost också.. Man tappar allt när man mår så dåligt som jag gör. Helst vill jag bara sova dygnet runt :(

• mammatillnovalie

Hur går det för alla? Jag har gått ner 4 kg men måste anstränga mig mer, känns som jag inte förtjänat att gå ner dom kilona :P Men jag fortsätter. Tänker inte ge upp, hur många ggr man än känner att man svikit sig själv så tänker jag ALDRIG ge upp :)

• Tirja

Jag går inte ner, men har ingen motivation heller.
    Får inte träna, inte ens gå i onödan :( Har redan elaka förvärkar som ställer till det otroligt mycket så fort jag anstränger mig för mycket.
    Eller stressar, så jag får skärpa mig lite med maten bara och hoppas att jag inte går upp för mycket och ta tag i det hela när räkan kommit ut!

Hoppas det går bättre för er :D

• strangeryoutwo

Jag har gått upp massa kg.

Om det fortsätter i samma takt kommer jag väga en bra bit över hundra innan det här är klart. Så nu har jag satt mig själv på diet (inte alls kul men nödvändigt).

Jag har invägning varje måndag och då mäter jag även omkretsen på min kropp för att se var kilona hamnar. Den här veckan har jag än så länge stått still på vågen. Så det är ändå värt att gå hungrig mellan målen. Det känns som att jag bara tänker på mat hela dagarna. Men jag har inget annat alternativ.

Nu väger jag 79 kg. Jag har gått upp 14 kg och är i vecka 25. Det är ju flera månader kvar.

• Tirja

Jag har gått upp ca 15 sen jag vart gravid :( minst
    Den här helgen har inte gått bra alls, så från och med måndag har jag socker förbud!
    Får hoppas man stannar!
    Går in i v 27 på måndag! Så det är ju ett par veckor kvar :S
    Men men man kan ju alltid gå ner sen om inte annat!

• strangeryoutwo

Jag har ett förslag. Vi kan väl alla väga oss varje måndag och skriva in vad vi väger här. Jag tror att det kan vara motiverande så att man verkligen lyckas hålla sig borta från sötsaker. Om  man vill stanna i vikt eller gå ner i vikt är individuellt.

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt