Inlägg från: strangeryoutwo |Visa alla inlägg
  • strangeryoutwo

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Jag har också ätit massa kakor och annat varje dag. Och skäms varje gång. Har gått upp 5 kg på 2 veckor och blir rädd.

Jag testade att börja äta nyttigt men det resulterade i att jag blev hungrig och gick på godiset igen. Så min nya taktik är att äta middagar och bröd som jag tycker är gott, men tänka på vilka mängder jag äter. Och så ska jag börja med lördagsgodis och förbjuda mig själv att äta sådant någon annan dag i veckan. Jag väger mig varje morgon och antecknar hur det går.

Och så har jag börjat gå promenader ca 30 min per dag. Tror det kan vara bra inför förlossningen. 

• strangeryoutwo

Jag vet att man inte ska gå ner i vikt när man är gravid. Men jag känner som så att om jag inte går ner i vikt så går jag upp i vikt och det är säkert sämre för barnet.

Jag tycker inte att det fungerar att gå ut för hårt med dieter, för då faller man bara tillbaka. Jag tänker att jag ska försöka planera vad jag ska äta i god tid så att jag inte råkar stoppa i mig något dåligt. 

• strangeryoutwo

Hur går det för dig?

Själv går jag upp i vikt men det verkar som att jag har lyckas bromsa viktuppgången. Så det går ändå bättre.

På två veckor gick jag upp 5 kg, men nu den senaste veckan gick jag bara upp 8 hg. 

• strangeryoutwo

Jag har gått upp massa kg.

Om det fortsätter i samma takt kommer jag väga en bra bit över hundra innan det här är klart. Så nu har jag satt mig själv på diet (inte alls kul men nödvändigt).

Jag har invägning varje måndag och då mäter jag även omkretsen på min kropp för att se var kilona hamnar. Den här veckan har jag än så länge stått still på vågen. Så det är ändå värt att gå hungrig mellan målen. Det känns som att jag bara tänker på mat hela dagarna. Men jag har inget annat alternativ.

Nu väger jag 79 kg. Jag har gått upp 14 kg och är i vecka 25. Det är ju flera månader kvar.

• strangeryoutwo

Jag har ett förslag. Vi kan väl alla väga oss varje måndag och skriva in vad vi väger här. Jag tror att det kan vara motiverande så att man verkligen lyckas hålla sig borta från sötsaker. Om  man vill stanna i vikt eller gå ner i vikt är individuellt.

• strangeryoutwo

Här går det inte bra. Jag går stadigt upp i vikt.

Hur gör du för att gå ner i vikt? Hur mycket rör du dig varje dag och vad äter du för någonting. Tar gärna emot en typisk dagsmeny. 

• strangeryoutwo

Jag tycker det är svårt att inte äta sent på kvällarna. Anledningen är att jag blir hungrig. Fastän jag äter sent vaknar jag 5-6 på morgonen för att jag är jättehungrig.

• strangeryoutwo

Jag började på 65 kg och vägde 97 kg vid förlossningen. Jag fick barn 13 augusti och har nu gått ner 10 kg. Jag äter av någon anledning mycket mindre nu än när jag var gravid. Kanske inte hinner äta ;)

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt