• mammatillnovalie

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Hej!

Jag har kommit till den punkten nu att jag känner att jag inte klarar av detta längre. Jag MÅSTE ändra mina kostvanor och jag måste göra det NU. För att försöka göra en lång historia kort:

Min normalvikt är 65kg, det vägde jag innan jag vart gravid med första barnet. Jag kunde inte röra mig mycket under den graviditeten pga kraftig foglossning osv. Jag gick upp runt 25 kg då och efter graviditeten så gick jag dessvärre inte ned mycket. Innan jag vart gravid igen låg min vikt på 82 kg vilket räknas som övervikt för mig.
    Det var alltså 17 kg över min normalt vikt. Jag "hann" inte (jävligt dålig självdisciplin) gå ned till min normal vikt innan jag sedan vart gravid igen. Sist jag vägde mig låg jag på 94 kg och det går ju bara uppåt. Jag är nu i vecka 24. Min barnmorska påminner flitigt om att det blir svårt att få bort detta sedan, vilket jag fick erfara från första grav också.

Nu vill jag ändra mina kostvanor som bara blir allt sämre hela tiden. Jag behöver tips och råd över frukostar, lunch, mellanmål och middagar. Jag avskyr att laga mat men inser att jag lär nog börja tycka det är roligt. Men jag vill inte "banta" i och med att jag är gravid, men jag vill absolut minska i vikt även fast jag är gravid. Jag vet ju att jag inte behöver väga såhär mycket bara för att jag är på tjocken. Jag var smal en gång i tiden, nu blir jag bara fetare och fetare. Till och med dubbelhakan börjar sätta sig till rätta Detta är väldigt jobbigt och påfrestande för mitt självförtroende.

Kan jag äta lingonsylt till fiberrik havregrynsgröt? Kan jag ha ytterst lite kaviar till äggen?
    Tänkte börja med att ändra min frukost som annars består utav vitt bröd, juice eller oboy. Pålägg varierar mellan ost och kokt medwurst. Jag är en person som måste ändra en sak i taget, annars skiter jag i det. Så därför vill jag gärna ha tips om frukostar och mellanmål till att börja med. Ett bra mellanmål när man är gravid? Jag vill inte gå hungrig och vill ha bort mitt sötsug! Stoppar i mig kaka efter kaka varje dag, är beroende utav Coca Cola Zero, vad ska jag byta ut mot det?!

Tacksam för alla svar & tips!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 21:41
    PS: Jag vill jätte gärna ha tips på vad man kan äta med kesella. Jag har provat keso en gång och det smakade ju verkligen skit.. Dock har jag hört att kesella med te.x funlight ska vara bra mellanmål?

• Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt
  • mammatillnovalie
    Mingella skrev 2012-03-28 09:51:03 följande:
    Kaviar är jättesött och lingonsylten med. Så här är det ofta, det där extra som man väljer till är egentligen bara ett undermedvetet sätt att få i sig socker.

Du ska få ett schema av mig och jag lovar dig att du går ner i vikt om du äter så här (kan behöva justeras dock och som jag sagt, jag gillar inte egentligen tanken på att du ska äta så här för att gå ner i vikt när du är gravid. Men om det är rekommendationen från din barnmorska så ställer inte jag mig över det).

Den jobbiga biten är att det tar några dagar innan kroppen lärt sig schemat så i början får man ställa mobilalarmet. Sen måste man väga maten. Punkt. Det där lär man sig fort med så att det går smidigt.
    På plussidan får du äta vad du vill (även godis) på lördagarna och på fredag får du byta ut middagen mot vilken middag du vill.

Kl. 07:00 - Frukost: 75 g kesella, 30 g bär (jag köper frysta blåbär/hallon och värmer i mikron)
    Kl. 09:00 - Tidigt mellanmål: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Kl. 12:00 - Lunch: 20 g fullkornsbulur/-ris, 100 g nötfärs/biff/kyckling/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett, sallad och grönt
    Kl. 15:00 - Sent mellanmål: 75 g kesella med 30 g bär/banan/kardemumma eller 20 g fiberhavregrynsgröt enl. ovan
    Kl. 18:00 - Middag: 150 g sötpotatis, 100 g nötfärs/kyckling/biff/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett. Sallad och grönt.
    Kl. 21:00 - Kvällsmat: Kesellamål eller havregrynsmål enligt ovan.

Du äter söndag-fredag och på fredag byter du ut middagen mot vilken middag du vill. Här kan du dra på med kött och bea och pommes eller vad du än vill. Lördagen äter du vad du vill. Godis, chips, pizza eller vad det än är.
    Och så dricker du mycket vatten.

Om du ser några hinder så säg det så kan jag ändra åt dig. Jag lovar att du kommer att må bra med en gång! 
    Jätte snällt med schemat men jag tycker det där ser lite väl häftigt ut för en gravid. Jag ska ju även ge bra och näringsrik mat till bebis i magen :) Det där är nog ett schema jag skulle följa efter graviditeten, för att rasa i vikt vilket jag förmodligen skulle göra med det där :D Men det känns på något sätt fel att gå efter det där nu, när jag har en växande bebis i magen..

BM har sagt att jag ska försöka gå ned i vikt genom att sluta dricka läsk, äta kakor osv osv. Inte banta, och det där känns lite mer som ett bantnings schema. Det är jätte viktigt för mig att äta kolhydrater som pasta osv, dock kan man välja fullkorn såklart. Men det är något bebis måste få i sin näring också, lika viktigt som frukt och grönt. 
  • Mingella

Mammatillnovalie: Dubbla schemat och ha lite nötter hemma som du kan fylla på med om du känner för det. Då är du home safe även som gravid. 
    Det är en väldigt varierad kost med mejeriprodukter, kött, fisk och grönt varje dag. Bättre än så kan inte små bebisar få det :D

Om det ändå känns för krångligt så använd maten men skippa vågen.
    Man vet själv bäst varför man hamnat där man hamnat, om det beror på dålig portionskontroll eller om man helt enkelt äter alldeles för mycket socker.

För mig var det en kombo av att jag åt för sällan, smååt och åt för stora portioner mat när jag väl åt.
    Men om ens största problem är att man dricker läsk varje dag, äter godis/chips/glass/grädde, bullar och kakor så räcker det gott att sluta med allt det där och börja äta nyttigare mat. Men även då är det ju viktigt att äta regelbundet. 

• Jag och mitt mammaliv

Ta bort Zero! Inte nyttigt varken för dig eller barnet, dessutom triggar det sötsuget enormt!! Ha gärna lite kanel till kesella! Fun light har tyvärr sam effekt som zeron! Första dagarna kommer vara hemska! Socker är ett gift men ge dig bara f.n på att du ska klara det! Tänk på barnet i magen och annat som gör dig glad! Försök rör på dig om du kan! Lycka till!!
    Ps. Keso med hackade nötter å lite hackad torkad frukt till är faktiskt gott! Ds

• mammatillnovalie

Har nu varit ute på 1,5 timmes lång promenad utan att känna mig sjukt hungrig. Det var nog tack vare den frukosten jag åt och att jag åt en banan efter promenaden. Har nu gjort en omelett till lunch, hade i lite rökt skinka. Smakar helt okej :)

Kommer dock inte få i mig någon bra middag eftersom jag åker och jobbar kl 16:30, får se om jag hinner slänga ihop någonting innan. Köpte 2 pkt kesella i alla fall. Tänkte köpa grillad kyckling (och ta bort skinnet) och äta men jag glömde bort det såklart. Jaja, löser middagen på något sätt :)

Min mamma och bror kommer hit snart, dom ska fika. Jag ska titta på, haha ;) 

• Mingella
    mammatillnovalie skrev 2012-03-28 13:47:09 följande:
    Har nu varit ute på 1,5 timmes lång promenad utan att känna mig sjukt hungrig. Det var nog tack vare den frukosten jag åt och att jag åt en banan efter promenaden. Har nu gjort en omelett till lunch, hade i lite rökt skinka. Smakar helt okej :)

Kommer dock inte få i mig någon bra middag eftersom jag åker och jobbar kl 16:30, får se om jag hinner slänga ihop någonting innan. Köpte 2 pkt kesella i alla fall. Tänkte köpa grillad kyckling (och ta bort skinnet) och äta men jag glömde bort det såklart. Jaja, löser middagen på något sätt :)

Min mamma och bror kommer hit snart, dom ska fika. Jag ska titta på, haha ;) 
    Bra jobbat!

Borsta tänderna innan fikat så är du mindre sugen ;)
    Vill du göra kaffet lite roligare (om du dricker det) så kan du ha i lite kardemumma eller kanel i filtret innan vattnet rinner igenom. 
  • mammatillnovalie

Jag rörde inte kakorna eller bullarna, sneglade bara lite ;) Kaffe dricker jag inte men the är gott, har lite olika smaker hemma. Gjorde misstaget och köpte kesella naturell 10%, började äta och tänkte "fy fan vad tjockt gegg" och insåg att jag skulle ha köpt kesella light 1%
    Hahah!! Men jag blandade i liiite saft och bär, själva smaken var god. :)

Nu är jag hungrig och försöker desperat komma på en vettig kvällsmat ( hann ju inte äta riktig middag)

• Mingella

Ja kesella är en smak att vänja sig vid. Ser riktigt gott ut men fy farao vad det smakar när man väl får det i munnen :P Samma besvikelse som jag alltid får när jag äter macadamianötter. Ser ut som vit choklad, och när det är vad man förväntar sig så smakar det ju skit när det inte är särskilt sött :P

Jag brukar köpa lätt och den är ganska okej i konsistensen. Lite grekisk yoghurt typ :P

Om man är väldigt hungrig på kvällen så betyder det att man ätit för lite på dagen. Då kan man justera det nästa dag.
    Te kan man lyxa till med en citronskiva eller lite mynta - om man nu tröttnar på alla de tusentals sorter som redan finns :P Jag har ett sånt där riktigt "godiste" som jag dricker när jag är sötsugen. Clipper heter märket och hallonbladste är det i förpackningen. Drack det i slutet av min graviditet men märkte inte någon skillnad (jag fick gå till 42+0 trots att jag började med teet i v 36 :P), men ni gravida kan ju alltid spara det teet till slutskedet om ni känner oro inför det. 

• mammatillnovalie

Ja, jag var nog hungrig igår kväll för att jag inte ätit någon middag och jag åt bara en omelett till lunch och banan till mellanmål.. Nästa gång måste jag nog lägga till någonting till te.x omelett för det är inte speciellt mättande i längden :) Jag glömmer nästan bort lite att jag måste äta rejäl mat också eftersom bebben i magen finns där, inte att jag måste äta för två men kanske någon mer mättande mat.

Tänkte göra blodpudding till lunch idag i alla fall :) 

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt