• Mingella

Gravid, ändra kost & gå ned i vikt

Nej nej nej nej, stopp och belägg!

Frukt ÄR godis! Bär kan du äta men ge fan i frukten. Absolut max en frukt per dag (kvinnor som ska tänka på vikten brukar äta alldeles för mycket frukt vilket resulterar i att de inte går ner som de "bör"). Anledningen till att det är gott är ju något att fundera kring (fruktos = socker. Sen finns det ju visserligen nyttigheter i frukt med, men det kan man få i sig på annat sätt).

Juice är 10-procentig sockerlösning. Alltså precis lika mycket som det är i Coca-cola eller annan läsk. Åter igen, visst innehåller det nyttigheter också, men man kan få i sig dom utan att få i sig allt det där sockret.

Grovt bröd är ofta sötat för att smaka gott. Ät knäckebröd om du vill ha smörgås. 

Kesellan kan du blanda med bär så smakar det bättre. Även banan, om man gillar det (fler tips är pepparkakskrydda/kardemumma).

Keso är också ett bra mellanmål. Försök undvik de smaksatta dock.

Avokado mättar bra men har högt kaloriantal, så man behöver inte vräka i sig några mängder.
    Ägg är också ett bra mellanmål men man bör av flera skäl inte äta för många heller. Max 2 per dag.

Jag skulle råda dig att ta ett par matskedar fullkornsris/-bulgur, en knytnäve uppstekt nötfärs/kotlett/biff/kyckling och sen fylla på med sallad (obs inte isbergssallad utan någon grön salladssort), tomat, champinjon, morot eller vad du nu kan vilja ha. Kanske inte ärtor varje dag, men det kan du absolut äta emellanåt med.

Sötpotatisen är krämigare och faktiskt nyttigare än vanlig potatis. Koka en knytnävsstor bit och mosa sen ihop med t.ex tonfisk/vit fisk/lax. Sen fyller du på med grönt tills du blir mätt.

Fiberhavregryn är jättebra om du gillar det. Rör i några frysta bär medan den fortfarande är varm så får du ett gott och nyttigt alternativ (rivet äpple på är gott också).  

Om du blir väldigt godissugen på kvällen så gå och hämta en näve blandade nötter. Ta inte med dig påsen utan du "får" bara ta så många som får plats i en knytnäve. Det är ett dagsbehov.

Läkerol kan vara bra att ha hemma också om man blir väldigt sugen på något att fika på eller till kvällen. Samma sak här, ta inte med dig påsen utan plocka ut 2-3 stycken och sen är det stopp.

Drick mycket vatten!

Om man gillar te så kan man köpa lite goda te-sorter att mysa sig med om man vill "unna" sig något på kvällen. (jag vet att det här låter så in i helvete trist, men så är det dessvärre. Man sitter i den sits man sitter och ibland måste man "mamma" sig själv). 

• Mingella

Sen vill jag bara tillägga att jag inte tycker att du ska gå ner i vikt när du är gravid. Visst att man kan tänka på vad man äter och försöka att gå upp så lite som möjligt, men som du säger - man ska inte banta!

Ät när du är hungrig men ät rätt saker och försök att inte slänga i dig maten. Fundera på om du verkligen är mer hungrig eller om det mest är "behovet" som vill ha mer.

Kram! 

• Mingella
    strangeryoutwo skrev 2012-03-27 22:37:17 följande:
    Jag har också ätit massa kakor och annat varje dag. Och skäms varje gång. Har gått upp 5 kg på 2 veckor och blir rädd.

Jag testade att börja äta nyttigt men det resulterade i att jag blev hungrig och gick på godiset igen. Så min nya taktik är att äta middagar och bröd som jag tycker är gott, men tänka på vilka mängder jag äter. Och så ska jag börja med lördagsgodis och förbjuda mig själv att äta sådant någon annan dag i veckan. Jag väger mig varje morgon och antecknar hur det går.

Och så har jag börjat gå promenader ca 30 min per dag. Tror det kan vara bra inför förlossningen. 
    Att du blir hungrig betyder ju att du ätit för lite. Bara för att man äter nyttigt så behöver man inte äta lite. Är man gravid så äter man när man är hungrig. Punkt slut.

Jag äter 5-6 gånger per dag. Då hinner godissuget aldrig slå till. När jag tänker "åh vad det hade varit gott med...*något onyttigt*" så kollar jag på klockan och då har jag gått över min vanliga mattid med en kvart. Slår aldrig fel.
    Se därför till att inte stå handfallen när du blir hungrig. Planera dina måltider med 3 timmars mellanrum.

Däremot är det ju dumt att äta kakor varje dag.
    Samtidigt så måste man också vara snäll emot sig själv. Anledning till att du äter kakor så ofta och skäms är för att du gjort det till något förbjudet. Och sen känns det som att du ändå har förstört så då kan du lika gärna fortsätta. 
    Till viss del handlar det faktiskt om att tycka att man är värd någonting bättre. Kvinnor kan vara så enormt duktiga (speciellt mammor) på att ta hand om alla andra så väl att de totalt glömmer bort att ta hand om sig själva med samma varsamma hand. Fastän de om någon är värda det!

Jag kämpar mycket med min syn på att jag ska "unna" mig. Jag blir tokig på detta löjliga beteende. Ska man se en film så ska det vara "mys" vilket innebär att jag måste äta på någonting. 
    Jag har lärt mig att det handlar om att göra det där lilla extra mer än att det handlar om onyttigheter. En kopp te i en vacker kopp, en (EN) ruta mörk choklad på tefatet, en tidning och kanske ett litet snappsglas med yoghurt och bär/smoothie/nötter. Man blir nöjd på det, jag lovar. 
  • Mingella

Ja, till syvende och sist kommer man ner till en enda punkt: Så här kan jag inte ha det.
    Jag nådde den punkten när jag vägde 104 kg (är 174 cm lång).
    Nu väger jag 78 kg (började gå ner i augusti). Jag har 10 kg kvar innan jag når målvikt.

Men jag tycker att det daltas för mycket också. Tjocka människor (jag har varit där själv ett par gånger) letar efter att andra människor ska hjälpa dom, att dom ska få äta gott ändå, att de ska få vara mätta osv. Det hittas på rent skadliga dieter så som t.ex LCHF därför att tjocka människor använder mat som snuttefilt.

Jag låter hård jag vet, men sanningen är denna: Sluta ät skit. Det finns inga andra vägar.
    Vill man inte det så går det bra att vara tjock också. Men då har man valt det.

Och nej, jag köper inte resonemang som "det är inte så lätt". Vuxna människor.
    Stäng munnen. 

• Mingella

Kaviar är jättesött och lingonsylten med. Så här är det ofta, det där extra som man väljer till är egentligen bara ett undermedvetet sätt att få i sig socker.

Du ska få ett schema av mig och jag lovar dig att du går ner i vikt om du äter så här (kan behöva justeras dock och som jag sagt, jag gillar inte egentligen tanken på att du ska äta så här för att gå ner i vikt när du är gravid. Men om det är rekommendationen från din barnmorska så ställer inte jag mig över det).

Den jobbiga biten är att det tar några dagar innan kroppen lärt sig schemat så i början får man ställa mobilalarmet. Sen måste man väga maten. Punkt. Det där lär man sig fort med så att det går smidigt.
    På plussidan får du äta vad du vill (även godis) på lördagarna och på fredag får du byta ut middagen mot vilken middag du vill.

Kl. 07:00 - Frukost: 75 g kesella, 30 g bär (jag köper frysta blåbär/hallon och värmer i mikron)
    Kl. 09:00 - Tidigt mellanmål: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Kl. 12:00 - Lunch: 20 g fullkornsbulur/-ris, 100 g nötfärs/biff/kyckling/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett, sallad och grönt
    Kl. 15:00 - Sent mellanmål: 75 g kesella med 30 g bär/banan/kardemumma eller 20 g fiberhavregrynsgröt enl. ovan
    Kl. 18:00 - Middag: 150 g sötpotatis, 100 g nötfärs/kyckling/biff/tonfisk/vit fisk/lax/kotlett. Sallad och grönt.
    Kl. 21:00 - Kvällsmat: Kesellamål eller havregrynsmål enligt ovan.

Du äter söndag-fredag och på fredag byter du ut middagen mot vilken middag du vill. Här kan du dra på med kött och bea och pommes eller vad du än vill. Lördagen äter du vad du vill. Godis, chips, pizza eller vad det än är.
    Och så dricker du mycket vatten.

Om du ser några hinder så säg det så kan jag ändra åt dig. Jag lovar att du kommer att må bra med en gång! 

• Mingella

JS85: Ja, som sagt, jag rekommenderar ju inte att man går ner i vikt när man är gravid. Men självklart kan du äta så här för att stanna i vikt med, men då ska du äta ungefär dubbelt så mycket som det här schemat. 
    Sen måste man känna efter hur man mår och hur det går. Det är egentligen inte så bra att rekommendera ett generellt schema för alla - vi är ju olika.

Men börja och skriv här i tråden så kan jag ju försöka återkoppla.

Det går bra att byta kesellan mot keso. Ett alternativ hade ju kunnat vara att kl. 07 äta ett kokt ägg och en halv avokado. Sen klockan 09 tar du den andra halvan avokado och eventuellt lite keso.

Sen vill jag poängtera att jag inte har någon som helst utbildning i kost eller träning.
    Däremot har jag som som sagt egen erfarenhet och ett stort intresse. Har tränat i över tio år nu.

Det här tänker jag inte ens föreslå för gravida, men för andra så är det ju styrketräning, styrketräning, styrketräning för att tappa vikt (muskler förbränner fett även när du inte tränar). Promenader är bra, men du förbränner enbart under den tiden du går. En bra grej är att i slutet på en promenad göra någon aktivitet som får upp pulsen på max. Inte länge, bara sparka upp pulsen - då förbränner man en stund extra även efter promenaden. 

• Mingella

Mammatillnovalie: Jag gillar inte heller tonfisk så mycket men jag har ett tips! Tonfisk i vatten, häll av vattnet, stek tonfisken med citronpeppar på. Gott! 

Min lilla flicka älskar maten jag äter. Sötpotatisen är som sagt krämig och lätt för barn att äta. Tonfisken likaså. På hennes köttfärs och bulgur häller jag lite värmda krossade tomater med basilika eller så gör jag någon snabb köttfärssås bara till henne.

Annars går det ju fort att bara koka lite makaroner och steka ett par köttbullar medan du ändå står vid spisen :) 

• Mingella

Mammatillnovalie: Dubbla schemat och ha lite nötter hemma som du kan fylla på med om du känner för det. Då är du home safe även som gravid. 
    Det är en väldigt varierad kost med mejeriprodukter, kött, fisk och grönt varje dag. Bättre än så kan inte små bebisar få det :D

Om det ändå känns för krångligt så använd maten men skippa vågen.
    Man vet själv bäst varför man hamnat där man hamnat, om det beror på dålig portionskontroll eller om man helt enkelt äter alldeles för mycket socker.

För mig var det en kombo av att jag åt för sällan, smååt och åt för stora portioner mat när jag väl åt.
    Men om ens största problem är att man dricker läsk varje dag, äter godis/chips/glass/grädde, bullar och kakor så räcker det gott att sluta med allt det där och börja äta nyttigare mat. Men även då är det ju viktigt att äta regelbundet. 

• Mingella
    mammatillnovalie skrev 2012-03-28 13:47:09 följande:
    Har nu varit ute på 1,5 timmes lång promenad utan att känna mig sjukt hungrig. Det var nog tack vare den frukosten jag åt och att jag åt en banan efter promenaden. Har nu gjort en omelett till lunch, hade i lite rökt skinka. Smakar helt okej :)

Kommer dock inte få i mig någon bra middag eftersom jag åker och jobbar kl 16:30, får se om jag hinner slänga ihop någonting innan. Köpte 2 pkt kesella i alla fall. Tänkte köpa grillad kyckling (och ta bort skinnet) och äta men jag glömde bort det såklart. Jaja, löser middagen på något sätt :)

Min mamma och bror kommer hit snart, dom ska fika. Jag ska titta på, haha ;) 
    Bra jobbat!

Borsta tänderna innan fikat så är du mindre sugen ;)
    Vill du göra kaffet lite roligare (om du dricker det) så kan du ha i lite kardemumma eller kanel i filtret innan vattnet rinner igenom. 
  • Mingella

Ja kesella är en smak att vänja sig vid. Ser riktigt gott ut men fy farao vad det smakar när man väl får det i munnen :P Samma besvikelse som jag alltid får när jag äter macadamianötter. Ser ut som vit choklad, och när det är vad man förväntar sig så smakar det ju skit när det inte är särskilt sött :P

Jag brukar köpa lätt och den är ganska okej i konsistensen. Lite grekisk yoghurt typ :P

Om man är väldigt hungrig på kvällen så betyder det att man ätit för lite på dagen. Då kan man justera det nästa dag.
    Te kan man lyxa till med en citronskiva eller lite mynta - om man nu tröttnar på alla de tusentals sorter som redan finns :P Jag har ett sånt där riktigt "godiste" som jag dricker när jag är sötsugen. Clipper heter märket och hallonbladste är det i förpackningen. Drack det i slutet av min graviditet men märkte inte någon skillnad (jag fick gå till 42+0 trots att jag började med teet i v 36 :P), men ni gravida kan ju alltid spara det teet till slutskedet om ni känner oro inför det. 

• Mingella
    mammatillnovalie skrev 2012-03-29 07:46:49 följande:
    Ja, jag var nog hungrig igår kväll för att jag inte ätit någon middag och jag åt bara en omelett till lunch och banan till mellanmål.. Nästa gång måste jag nog lägga till någonting till te.x omelett för det är inte speciellt mättande i längden :) Jag glömmer nästan bort lite att jag måste äta rejäl mat också eftersom bebben i magen finns där, inte att jag måste äta för två men kanske någon mer mättande mat.

Tänkte göra blodpudding till lunch idag i alla fall :) 
    Blodpudding är mest bara socker, bara så att du vet. 

I en omelett kan du ha lite ost, skinka, champinjoner, tomater så att det blir lite mer som en pizza. Då gör du klart den i ugnen.

Ärtsoppa och köttsoppa finns på burk och är bra att alltid ha hemma, de är nyttiga. 
  • Mingella

Bruna bönor i sig är nyttigt, men då får du skölja bort sockerlagen ordentligt. Bästa är ju om du kokar dom själv i så fall.

Jag har alltid laxkuber (finns att köpa på bl.a ica) i frysen. De kan man tillaga direkt från frysen och det tar inte allt för lång tid. Sen kan man koka upp vatten i vattenkokaren innan man häller det i kastrullen för att koka pasta/ris/potatis så minskar man också tid. Jag brukar ställa ett durkslag (vi har ett i stål) över vattnet som kokar. Däri häller jag sen frysta grönsaker som får ångas, på så sätt tar inte de någon extra tid och blir både godare och nyttigare :)
    Det är viktigt att ha snabba utvägar att ta till när man blir hungrig på studs, så att man inte börjar gå i skåpen.

Viltskav är också sådant som går snabbt och lätt. Sen är det ju inte dumt att ha färdiga portionsburkar med nyttig, lagad mat i frysen som man bara kan slänga in i mikron.

• Mingella

Det är fuskandet som gör att ni inte går ner i vikt.

Den första månaden får man inte fuska alls. Fusk är någonting kan man unna sig när man ser att man når dit man vill. Det ser man inte på 2,5 dagar.

Som jag sagt tidigare - vill man vara tjock så går det också bra. Men sluta då för i helvete och gnäll om att ni är tjocka och att det är jobbigt.

Det får vara färdigdaltat med vuxna människor.
    Och sluta förminska er själva och ert fuskande. Ni vet att det är livsfarligt att vara tjocka. Äg det. 

• Mingella

Ja, jag om någon vet. Och det är just därför jag låter hård.
    Att sitta och predika för kören hjälper ingen. Om jag sitter här och säger "men du, det gör inget att du fuskar" så ljuger jag. Och ännu värre - jag hjälper dig att ljuga för dig själv!

Sanningen är inte rolig och den kan såra.
    Men den är det enda som kommer att hjälpa dig. Och jag ska ingenstans, jag finns här.
    Men jag kommer inte att säga att det inte gör nåt att du äter skit.

• Mingella

Självklart gör alla misstag. Men det är alldeles för lätt att snutta på det uttrycket. 
    Det är ju inte okej att du fuskar efter 2,5 dagar, eller hur? Du blir ju ledsen och besviken på dig själv efteråt och så känns det som att du förstört de där 2,5 dagarna som du ändå gjorde.
    Du är respektlös mot dig själv, och det är inte okej.

Försök som sagt att planera dina måltider. Jag vet att det är jobbigt i början men det hjälper till att undvika sådana situationer. 

• Mingella

Min räddning har alltid varit att ha färdiga portionsförpackningar i frysen. Nu menar jag inte sånt man köper färdigt, utan att man lagar själv och fryser in. 
    Jag har svårt att tänka "om 1 timme är jag nog hungrig". För mig är det mer "oj, jag är hungrig. NU!" och då är jag redan för trött för att laga mat. Har jag inte räddningen nära då så blir det att jag går i skåpen. Inte bra.

Min man brukar reta mig och fråga hur jag kunde överleva innan jag träffade honom :P För när jag kommer på att jag är hungrig så är jag redan så hungrig att jag inte orkar göra någon mat. Och så börjar jag må illa för att blodsockret blir så lågt (jag har så lågt blodsocker att man inte ska kunna få det utan att vara diabetiker och ha tagit för mycket medicin :o) och då vill jag inte äta för att jag mår illa. Och så blir jag ännu mer hungrig och orkeslös och ja...sådär håller det på. 

• Mingella

Vi har haft lite sådana "problem" hemma med. Men jag löste det så här: Mannen ÄLSKAR att grilla! Så han får grilla fisk, kött eller kyckling, lite grönsaker och så gör vi en sallad till. Jättegott och alla är nöjda! :) 

Men för veckorna och andra tillfällen då det kan bli lite stressigt har jag faktiskt inte så många fler tips än att se till att ha infrysta portioner att ta till. Ärtsoppa/köttsoppa på burk är ett helt okej snabbmatsalternativ att ha hemma med. Det gör ju inget att det står heller, tror en sån burk klarar sig i två år, minst. 

Svar på tråden Gravid, ändra kost & gå ned i vikt