• cff

Tips om dhea

gklassy skrev 2013-06-24 13:32:40 följande:
    Jag känner besegrade idag.

Jag var på ultraljud imorse för min 3e behandling. Jag tar 300 menopur + 150 gonal f. Inga av mina ägg växte. Läkaren har ökat dösen och säger att vi ska kolla igen på fredag...men han också säger att han har inte höga förväntningar. Vid två tidigare behandlingar hade jag inga växte ägg på behandling #1, och endast en mogen ägg på behandling #2. Båda och ställdes in.

Jag tar alla dessa tillskott för ägg kvalitet men vad spelar det för roll om inga av mina ägg vill växa!?
    Vad säger ni IVF kompisar...  Är det här helt meningslös? Har någon annat varit i den här situation? Jag vet inte vad man ska göra åt detta.Gråter

Jag kan förstå att det känns både frustrerande och sorgligt. Jag tycker du skall fråga din läkare om du kan få testa tillväxthormon (läs mer här) samt neupogen (läs här) för att få folliklarna att växa. Borde vara värt ett försök, tror inte du kan förlora så mycket på det.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-24 17:22:03 följande:
    Cff jag ska se om jag kan få gjort ett blodprov av sdhea nivåerna och testosteronnivåer, framförallt de sista jag hörts att de kan bli för höga. Har läst om att dessa skattas dag 2-3 i cykeln. Men har du någon kolla på vilka referensvärden som är ok? Samt hur långt innan man får ha tagit pillret? Känns lite meningslöst att ta proverna om ingen kan analysera dem åt en och om man inte kan tolka resultatet själv...

Referensvärdena får man med provsvaren (man skall se till att få en kopia av de utprintade svaren från läkaren - men, om proven analyseras på Karolinska lab finns referensvärdena också på nätet - men det är viktigt att se till att titta på referensvärden från just det lab som gjort analyserna eftersom dessa kan variera mellan labben).

Läs t.ex. inlägg # 2774 här  www.familjeliv.se/Forum-7-34/m64062359-1.html?search=l%E4kartidningen  
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-24 22:57:31 följande:
    Tack cff! Tolkar jag det rätt att s-dhea och trestosteronet skall testas på dag 2-3 (funkar ej annan dag i cykeln)? Jag ska inte ha tagit någon tablett på 24 timmar innan blodprovet? Och jag kommer få med referensvärden och så länge jag håller mig i inom dem är det ok, men om jag ligger för högt bör jag sluta eller minska dos? Har beräknad mens först om cirka två veckor och är iväg på semester då så hade egentligen hoppats på att kunna göra testen nu och få snabbt svar, men kanske bara funkar på dag 2-3... Boostar mig inför ivf i augusti med spraystart i juli så känns som det är lite brådis att få resultat om jag skall avbryta att äta dhea...

Som jag förstått det kan man ta dheas och testosteron vilken dag som helst i cykeln. Tipset i läkartidningen är 24 timmars uppehåll med dhea (men jag fick inga sådana instruktioner från CHR i NY när de sa att jag skulle ta testet).
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-25 18:31:25 följande:
    Har nu fått inbokat tid för blodprover imorgon avseende dhea-s, testosteron fritt och total samt androstendion. Kan tips om att detta går att göra på hagakliniken om man är göteborgare, mot betalning så klart ca 1100 kr. Funderar på vad som är bäst om man ska vänta 24 h som läkartidningen föreslår eller inte. Tänker att man ju vill veta om nivåerna är för höga när man har läkemedlet i blodet som man ju har alltid annars om man äter dem tre gånger om dagen, men att man kanske väntar några timmar innan typ 5-6. CFF du gör inga uppehåll innan dina test om jag förstår det rätt? Och får inga tokiga utfall för det?

Jo, jag gör uppehåll. Helst 24 timmar, men glömmer ibland. Har också ibland tagit mer nära inpå senaste tabletten för att se hur det påverkar.
  • cff
    cff skrev 2013-06-25 20:50:36 följande:

Jo, jag gör uppehåll. Helst 24 timmar, men glömmer ibland. Har också ibland tagit mer nära inpå senaste tabletten för att se hur det påverkar.

Anledningen till uppehållet är för att se hur mycket kroppen producerar av sig själv. Om man redan har ganska höga nivåer kan man kanske prova med lite lägre dos DHEA, medans om man, som jag, ligger långt under referensintervallen, kan äta lite mer. Dock har inte allt hunnit gå ur kroppen på 24 timmar, de gånger jag har låtit det gå 36 eller 72 timmar (pga biokemiska graviditeter) så har nivåerna sjunkit ganska mycket mer för mig (så att de, efter 72 timmar, är tillbaka under nedre referensgränsen). 
    Så egentligen hade det varit bra att testa innan du började med tabletterna, men min rekommendation är att du tar 24 timmars uppehåll (såsom Läkartidningen rekommenderar) innan provet.  
  • cff

Från CHR fick jag nedanstående remiss på prover att ta före jag skulle börja med DHEA, och sedan skulle jag ta samma efter en månad med 75 mg/dag av DHEA. Det uppfattade jag som deras standardrekommendation (som ju inte var applicerbar på mig eftersom jag redan åt DHEA). Så de kanske inte är helt konsekventa med sina råd Glad

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-25 22:32:44 följande:
    Tack CFF! Vet borde tagit dem innan, men var lie för ivrig att komma igång. Tänker egentligen mest på trestosteronet så inte det är skadligt höga nivåer och funderar lite på om man verkligen kan se det man inte tagit dem på ett dygn. Du behöver man ju nästan tänka in att de bör vara åt de låga hållet på provsvaren? För ligger de redan högt eller normalt är väl risken att det blir alldeles för högt när man äter sina normala nivåer tänker jag, erfarenhet? Har haft kontakt med en läkare på CHR och fått deras rekommenderade tester och där står inget alls om uppehåll innan testet...

Men jag konstaterade samma som du, dvs att de inte sa något om uppehåll innan man skulle ta det andra testet, dvs när man redan börjat med dhea. Jag är inte säker på att de funderar över hur mycket det kan variera beroende på hur många timmar det är sedan senaste tablett - för mig har resultaten varierat extremt mycket beroende på om det varit 0, 12, 24, 36 eller 72 sedan senaste tabletten.

• cff

Här är en graf som visar hur mitt dhea-s och testosteron varierat över tiden och relaterat till hur många timmar det är sedan jag tagit min senaste dhea-tablett (tyvärr har jag missat att skriva ned hur långt uppehåll jag gjorde med dhea-t inför mina senaste tester...).
    Jag tolkar det som att mitt testosteron följer mitt dhea-s och att dessa båda ganska väl följer hur många timmar det är sedan jag senast tog en dhea-tablett (notera att tidsuppgifterna för dessa är väldigt avrundade och ungefärliga, typ, ca 12 timmar skulle lika gärna kunna vara 10 eller 16, osv). 

• cff
    Ng73 skrev 2013-06-27 17:55:26 följande:
    förresten, är det bara jag som tycker att det är konstigt att myo-inositol inte finns att köpa i sverige???Obestämd

Jag har nu fått bekräftat från Solgar att deras Inositol är just myo-inositol. Så då går det att köpa från bodystore.com (som ju är en svensk sida) Glad.
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-07-01 19:24:02 följande:
    CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka?

S-testosteron 1,6 (referensvärde <3,o kvinnor 15-klimakteriet)
    S-testo/SHBG-kvot 0,03 (referensvärde <0,06 kvinnor över 15 år)
    S-DHEAS 11,8 (referensvärde 1,5-10,6)
    S-SHBG (androstendion) 47 (referensvärde 30-90 kvinnor över 15 år)

Jag hade ätit sista tabletten 8 timmar innan blodprovet. Och ätit 75 mg i  2 veckor.

Min egen tolkning är att jag ligger bra på alla utom dhea som jag ligger för högt på. Men enligt läkartidningen så skulle en normalisering av värdet efter 24 h eftersträvas. Och av din kurva att döma så har dina värden sjunkit kraftigt då du väntat med blodprovet. Så då bör detta vara ok med...

Eftersom jag ligger bra på alla andra värden känns det lite "synd" att minska dosen... Även om jag tycker jag haft lite konstiga biverkningar.

Dock kan jag aldrig se att du legat över kurvan när du testat nära inpå?

Har du några heta tips på hur tolka.
    Jag är ju bara en lekman Glad men om jag vore du skulle jag fortsätta med samma dos av dhea. Jag har en gång legat över på dheas och det var när det var runt 8-10 timmar sedan senaste tabletten. Då låg jag strax över referensintervallet på DHEAS (men det hade varit inom intervallet om jag varit 24 - och jag jämför mig hellre med de värdena eftersom de sammanfaller med högre fertilitet Skrattande).

Du vekar  ju inte få för höga nivåer testosteron (själv ligger jag högre - och är nöjd med det :), så ser inte ut att vara något att oroa sig för - dock är min rekommendation att du tar om proverna om kanske två månader för att se om det förändrar sig.
Svar på tråden Tips om dhea