• cff

Tips om dhea

Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-06-12 11:04:14 följande:
    Tack snälla Mikki för ditt svar! Jag får lita på att det verkligen är DHEA som jag har fått.

Jag har ytterligare en fråga som säkert någon klok person i denna tråd har ett svar på. Är det oklokt att kombinera DHEA och L-arginin? Jag har ätit L-arginin en kortare period för att förbättra blodflödet i underlivet. Jag har L-arginin kvar för ca 2 veckor till och jag hade (tror jag) ägglossning för ett par dagar sedan, dvs. när jag får min nästa mens kommer mitt L-arginin att vara slut. Så vad jag egentligen undrar är om jag ska ska börja äta DHEA nu direkt efter ägglossningen, antingen i kombination med L-arginin eller att jag skippar L-arginin eller om jag ska börja vid nästa mens (och äta upp mina L-arginin).

Förlåt den förvirrade frågan, men det känns som om varje vecka är dyrbar, för jag är 45+.  Det är kanske väldigt förmätet att önska sig ett barn vid den åldern, i synnerhet som jag har fått den oerhörda ynnesten att redan ha en 2½-åring. Hoppas att ingen tar illa vid sig av mina frågor!!!

Jag äter både dhea och L'arginin. Jag har inte hört eller läst någonstans att de skulle interagera så jag tycker du kan fortsätta med l'arginin även nu när du börjar med dhea (dvs köp fler burkar l'arginin) :)
  • cff

Jag har köpt melatonin här: http://www.keymelatonin.se/key_melatonin_night.html. Har inte ens försökt att få det på recept - trodde ingen läkare skulle gå med på det (Circadin, som det heter i Sverige är endast "indicerat" för patienter som är 55 år och äldre). Men inspirerad av dig iizastar tror jag att jag skall försöka få det utskrivet jag också (har dock inte bestämt vilken läkare jag skall fråga :). Dock kommer Circadin i 2 mg-tabletter och det är 3 mg som man har testat i fertilitetsstudier så då får man ta en och en halv tablett.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-12 20:55:04 följande:
    Cff tack för svar! Hur tar du ditt? Står övervägande delen på morgonen men samtidigt 3 ggr om dan i samband med måltid... Peka efter fyra månader, hört tre innan och tror att Falun har typ två och lite till under ivf:n. Hade tänkt satsa på tre månader, orkar inte vänta ytterligare en månad extra :( Har du märkt någon skillnad ifall du gjort flera ivf:er och ätit olika lång tid innan?

Liv2014 skrev 2013-06-12 20:55:04 följande:
    Cff tack för svar! Hur tar du ditt? Står övervägande delen på morgonen men samtidigt 3 ggr om dan i samband med måltid... Peka efter fyra månader, hört tre innan och tror att Falun har typ två och lite till under ivf:n. Hade tänkt satsa på tre månader, orkar inte vänta ytterligare en månad extra :( Har du märkt någon skillnad ifall du gjort flera ivf:er och ätit olika lång tid innan?

Jag började äta Dhea samtidigt som jag började med min första IVF. Det har varit så himla mycket som varierat mellan mina olika IVF-cykler så jag har svårt att veta om det har hjälpt eller inte. Men, innan jag började hade jag en extremlåg nivå av dhea i kroppen vilket gjort mig sjuk. Efter en vecka med tillskotten var jag helt plötsligt frisk. Helt otroligt (hade i ett år haft ont i kroppen, varit extremt trött och haft både minnes- och koncentrationssvårigheter).

Anledningen till att man normalt förespråkar att man skall ta mest på morgonen är för att det är så den naturliga nivån i kroppen varierar (i början tog jag två tabletter på morgonen och en vid lunch, om jag istället tog en senare på kvällen hade jag svårt att sova). CHR rekommenderar tre gånger om dagen och min gissning är att det beror på att vi äter dhea för att få upp testosteronnivåerna i kroppen och i alla fall för mig så korrelerar mitt DHEAS (den sultatiserade formen av DHEA - som är den man oftast mäter) otroligt väl med hur mitt intag av DHEA (testar jag 12 timmar efter senaste tabletten ligger det på 7-9, 24 timmar efter på 3-4 och 72 timmar efter senaste tabletten ligger det på 1) och likaså med testosteron (som korrelerar nästan exakt med min DHEAS-nivå). Eftersom jag tror att det är bra att ha en jämn, högre nivå av testosteron (än jag har naturligt, utan tillskott) så har jag nu gått över till att ta det 3 ggr/ dag, ungefär 8 timmar mellan varje tablett (fast det är jag inte så exakt med, första tabletten kl 07, andra oftast kl 12 och tredje vid 22) och numera har jag inga problem med att sova även om jag tar dhea på kvällen. 

En del studier pekar på att förbättringarna fortsätter under hela de sju första månaderna, men många blir faktiskt gravida redan efter 1-2 månader på dhea, så det är inte för tidigt att börja med ivf efter tre månaders tillskott. Min rekommendation är dock att du testar DHEAS plus de andra proverna listade tidigare i tråden, innan du börjar, dels för att ha en referensram och kunna följa vad som händer i din kropp när du tar detta (ganska kraftfulla) tillskott, dels för att veta om din utgångspunkt är en bristnivå eller normalnivå.  
  • cff

Det första som hände var att min ÄL uteblev (jag började med melatonin dag 5 i cykeln före min planerade IVF). Då blev jag tvungen att berätta för min läkare att jag åt melatonin (vilket jag då gjorde en paus med och då fick jag ÄL, några dagar försenat) och min IVF blev uppskjuten en månad. Därefter har jag istället tagit melatonin från efter ÄL i månaden före IVF fram till ÄP. I olika studier har man testat dels tre månader av melatonin, dels från dag 5 i cykeln föregående IVF och dels från och med första stimuleringsdagen. I alla studier tror jag man gör uppehåll från ÄP.

Jag noterade att jag sov otroligt bra på melatonin. Ffa när jag samtidigt tar inositol (en cykel åt jag melatonin utan inositol och då tyckte jag att effekten var svagare).  
  • cff
    MRE skrev 2013-06-12 22:37:16 följande:
    Cff, hur mycket insistol har du tagit?

Jag tog i ca en månad och gjorde sen uppehåll ett tag (efter att jag insett att det överallt står att det är bra för kvinnor med PCOS - mitt problem är ju det motsatta: för få ägg) - började igen för någon vecka sedan (efter att ha tagit en runda till med att läsa studier som gjorts på kvinnor som inte har pcos. Äter 2 gram på morgonen och 2 på kvällen. 

Har skrivit en kort sammanfattning om studien i inlägg #234 i tråden Förbättra oddsen vid IVF.
  • cff
    gklassy skrev 2013-06-19 10:21:09 följande:
    Hej, en tips.... det som jag fick på recept är myo -inositol. Enligt min naturläkmedel läkara, vanlig inositol är inte lika effektiv.
    www.metagenics.com/mp/products/cenitol.

Finns myo-inositol på apoteket mao (jag hittar det inte i FASS)? Har det något annat namn eller säljs det som just myo-inositiol (tänkte försöka be min läkare skriva ut ett recept :)?
  • cff

Liv, jag brukade på utslag på dag 10-12 i cykeln, men sen jag började med dhea får jag istället utslag dag 13-15.

• cff
    Ng73 skrev 2013-06-22 18:56:21 följande:
    skrev till min klinik och frågade om inositol, fick detta svar:

Vi har inte Myo-Inositol i Sverige, därför kommer du att få Trio-Be istället

någon som hört om det? är det liknande? 

kollade på Fass. TrioBe innehåller cyanokobalamin (dvs B12), folsyra (B9) och pyridoxin (B6). Inositol ansågs tidigare vara en vitamin och kallades då B8. Mao är TrioBe förmodligen jättebra (innehåller nyttiga B-vitaminer), men är inte samma sak som myo-inositol.
  • cff

Jag beställde inositol (Solgar) från bodystore.com (som är en del av cd.on-gruppen och har en svensk hemsida iaf - jag kommer inte ihåg om paketet kom från Sverige eller utomlands ifrån). På förpackningen står det endast att den innehåller inositol, inte vilken typ av inositol (jag har mailat Solgar för att fråga, men inte fått något svar ännu). Dock, när jag googlar runt så verkar det som att man normalt menar myo-insoitol när det bara står inositol, så jag tänker utgå ifrån att mina burkar innehåller just myo - och inte oroa mig innan motsatsen har bevisats Glad.

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/inositol-500mg-50-kapslar 
    Det kostar 5 kronor kapseln och om man som jag äter 8 om dagen (puh) så blir det ett ganska dyrt tillskott.
    Här kan man läsa att inositol också minskar riskerna för ryggmärgsbråck I(de som inte folsyra lyckas förhindra) samt att höga doser kan ge sammandragningar och eventuellt  https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol

Vidare berättar de här hur man kan i sig D-chiro-inositol (som också, precis som myo, skall vara nyttigt) naturligt:

"According to a popular website for purchasing buckwheat farinetta, 1/2 cup of buckwheat farinetta flour has roughly 600 mg of D-chiro-inositol. So, if one bakes 12 muffins using 3 cups of buckwheat farinetta flour, then one can get 600 mg of D-chiro-inositol every day by eating 2 muffins. D-chiro-inositol is also available in pill form without a prescription online, but is difficult (or impossible) to find locally. Myo-inositol is available over the counter at most health food stores, often combined with choline."

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-24 00:03:33 följande:
    Tack för svar, verkar som det är lite olika bud från olika läkare på när man ska sluta äta dhea... En annan sak, alla säger ju att de blir så pigga och får mer energi av dhea. Jag känner mig istället trött och matt, är det någon annan som känt så?!
    Jag blev mycket piggare, men hade innan jag började med tillskott en påvisad extremlåg nivå av DHEAS (dvs den sulfatiserade formen av DHEA, den man mäter) i blodet - så för mig var tillskottet något av en återställaren. Om man redan har ok nivåer i blodet är det inte säkert att man får samma uppiggande effekt.
Svar på tråden Tips om dhea