Tips om dhea
Idag har jag varit en sväng till Danmark för min "livmodersköljning". Slemhinnan visade sig vara endast runt 6,2 mm, inte ens 7 med andra ord. I den här cykeln har jag för första gången följt mitt östradiol och det var 7300 pmol/L och det skall tydligen vara ett helt ok värde. Eftersom det är (om jag förstått det rätt) ötradiolet som får slemhinnan att växa är det därför "konstigt" att min slemhinna är så tunn. Jag frågade läkaren vad det kan bero på och hon sa att jag kanske har något fel på mina "receptorer" (kan det vara östrogenreceptorer hon menar?). Det låter ju allvarligt. Men ibland har ju min slemhinna masat sig upp till 9 mm så då verkar receptorerna ju ha fungerat.
Hursomhelst, förutom att jag faktiskt tycker att den experimentella behandlingen med sköljningen är väldigt spännande - framför allt att se om det faktiskt funkar - kan det få slemhinnan att plötsligt, på 2-5 dygn, bli 50% tjockare? - så är jag tacksam för att jag har gjort den idag för det innebär att jag fortfarande kan hoppas på den här cykeln. Annars hade jag vid det här laget varit uppgiven, visserligen hade jag kunna försöka frysa alla eventuella befruktade ägg, men att inte ens kunna hoppas på att få tillbaka något i den här cykeln hade känts som att denna gång var över - sådär som det känns när man vid VUL får reda på att det inte växer några folliklar, eller när inga ägg blivit befruktade, eller något av alla de där andra trösklarna man skall ta sig över på vägen.
Jag känner också att min slemhinna nu måste växa till sig - för annars skulle jag ha dåligt samvete gentemot alla andra (ffa min läkare som kom in till kliniken idag, enbart för detta) som hjälpt till och jobbat för att den skall bli bättre. Tänk, det är så mycket folk omkring oss som är involverade i att hjälpa oss på vägen - när jag ser alla babybilder och tackkort på kliniken, hos gynekologen, akupunktören m.fl. brukar jag ibland fantisera om den dagen då jag kan komma förbi och visa upp mitt underverk. Då jag skall säga tack och låta dem få känna att det är tack vare just dem som undret blivit verklighet.
En vän lärde mig en gång att man skall fira segrar så fort man känner dem eller uppnått något - jag har en tendens att istället titta fram på nästa hinder jag skall ta sig över, men om jag väntar med att fira tills jag uppnått nästa mål också så kanske jag inte får fira den här gången - och man kan faktiskt inte fira för mycket . Ikväll klappar jag mig själv på ryggen och säger "det gjorde du bra" (och tänker på dagens lilla äventyr ).