• cff

Tips om dhea

Jag måste säga (igen) att läkemedelsbolaget Ferring är fantastiska. De fixar nu så att mitt lokala apotek imorgon kommer att få in ett paket med Gonapeptyl till mig. Ett paket räcker en vecka och jag behöver för fyra veckor, men 1 paket var allt Ferring kunde få tag på (och de kunde inte få tag på mer inom en vecka) - så min härliga klinik i Danmark skickar över de resterande 3 förpackningarna till mig per post. Så idag har jag haft tur (iaf efter omständigheterna, det är klart att det till att börja med var otur att medicinen inte finns tillgänglig på svenska apotek.

På övriga punkter på att-göra-listan har jag inte gjort några framsteg ännu. Jag har mailat Takeda som är det japanska företag som äger produkten Lupron (som marknadsförs av en rad olika läkemedelsföretag i olika länder) för att höra om jag kan få tag på det i injektionsvätske-form någonstans i Europa. En otrolig vänlig kvinna på Abbvie (som marknadsför Lupron i Sverige) ägnade säkert en kvart åt att försöka söka runt på nätet för att hitta ett land där jag skulle kunna köpa det, men vi kom inte hela vägen fram. 

En mycket vänlig sköterska hos en ny gyn har försökt att hjälpa mig med vård jag behöver - trots att hon inte känner mig. Uppskattas mycket.

Summa summarum - idag har jag mött väldigt mycket hjälpsamhet, vilket man inte alltid är bortskämd med på den här resan.

• cff
    Ng73 skrev 2013-05-27 14:35:17 följande:
    jasså...ja, jag är ju inte expert...  läste någonstans i alla fall att det framställer dhea från sötpotatis som naturligt närings tillskott. men det var bara en artikel som jag hittade medans jag letade info om just dhea. vet du vad det är för skilnad isf? 

Jag tror man kan framställa dhea ur jams/sötpotatis, men kroppen klarar inte själv av den processen. Mao så höjs ej kroppens Dhea-nivåer av att man äter jams. Har läst det på flera ställen, men har ingen länk såhär på rak arm.
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-03 22:00:28 följande:
    Hej, hoppar in i tråden också! Fick för en månad sedan reda på att jag har ett amh på 0,2 (är 33 år). Gjorde direkt en ivf men den fick avbrytas pga endast ett ägg. Jag har läst mycket om dhea och tror verkligen på detta preparat! Har beställt så det är på väg hem från USA. I Sverige skrivs ju inte detta preparat ut så är lite nojig över eventuella risker. Hade känts skönt att få en läkares godkännande innan. Ni som ätit har ni bara gjort detta på egen hand utan att en doktor godkänt det? Har ni tagit blodprov innan för att se hur ert dhea värde ser ut, i så fall vart har ni vänt er? Har läst om ökade risker avseende cancer vid långsiktigt användande som bröstcancer, äggstockscancer och prostatacancer. Och att man inte bör äta dhea om detta finns i släkten. Har cancer i familjen dock ej bröst och äggstockscancer, men prostatacancer och tjocktarmscancer. Hur har ni tänkt här (känns som många på ett eller annat sätt i dagens läge haft cancer i familjen/släkten). Kanske är inte 3-4 månader långsiktig användning så det inte spelar någon roll... Hur har ni tänkt gällande sådana risker innan ni ätit? Har ni fått godkännande av någon läkare? Och har ni testat ert värde innan ni börjat? Stort tack på förhand för bra svar!
    Välkommen!

IVF-kliniken i Falun (och deras hemortsläkare) skriver ut DHEA till sina patienter (heter Prasterone i Sverige).
    Själv självmedicinerar jag med DHEA införskaffat på dhea.com (de kommer dock inom kort att sluta skicka dhea till Sverige).

Lista på bra prover att ta finns i inlägg # 2774 (lite längre lista i inlägg #2560). Bra att testa innan man börjar.

I inlägg #2797 har jag kopierat in lite info från CHR (Center for Human Reproduction i NY) som är pionjärer på området DHEA-fertilitet. 

Vad gäller cancerrisken har jag bestämt mig på att bli bättre på att känna igenom brösten och ta cellprover varje år om möjligt. Räkna dock med att du kan komma att äta DHEA längre än 3-4 månader eftersom full effekt tar ytterligare några månader. Man skall äta fram till plus.
  • cff
    Hannah8401 skrev 2013-06-04 09:16:13 följande:
    Cff, vet du när dhea kommer att sluta skicka till sverige? Och vet du någon annanstans man kan få tag i det sen? Kanske bäst att hamstra....

Sista dagen för beställning är den 30e juni (enligt mail från dem). Jag hamstrar för fullt (vill dock inte beställa för många på en gång för att inte göra paketet så stort att det drar till sig tullens intresse :).

Jag vet inte var man kan beställa från sen - det är ju viktigt att det skickas i "platta paket". Jag har beställt en hel del vitaminer och tillskott från USA (till en sjuk släkting) och så fort det kommer något i burkar får jag ett meddelande från tullen som ber mig skicka dem en faktura med förteckning över vad burkarna innehåller... Det är ju ok så länge det handlar om vitaminer, men funkar ju inte med dhea :)
  • cff

Idag hade jag världens flyt :)

Jag skulle hämta ut medicin inför kommande IVF (jag håller redan på och nedreglerar, börjar stimuleringen på fredag). Listan inkluderade mediciner relaterade till immunologi som hade skrivits ut av min engelske läkare - väldigt dyra sådana som man ju tyvärr måste betala för själv eftersom utländska recept inte faller under högkostnadsskyddet. Jag brukar köpa mina mediciner på mitt fantastiska lokala apotek och hade mailat dem listan i förväg - då är allt redan ihopplockat när jag kommer och det brukar fungera mycket smidigt. Denna gång var jag lite osäker på en av medicinerna och det slutade med att vi knackade på hos läkaren som sitter vägg i vägg med apoteket. Det hela slutade med att han skrev ut ett svenskt recept på mina engelska mediciner... Så idag sparade jag (om man nu kan kalla något i den här karusellen för att spara) 10.000 kronor. Skrattande 

Som apotekaren anmärkte så får jag ta det som ett gott tecken för att denna cykel skall bli framgångsrik... 

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-06 20:12:41 följande:
    Tack för tipsen cff! Känns dock som en smärre omöjlighet attvfå någon att göra alla dessa tester... Men kanske värt ett försök.

Ett tips är att byta vårdcentral - och innan du listar dig på den nya fråga om de kan tänka sig att skriva remisser på de prover du vill (och eventuellt betala för dem). De vill ju gärna att du listar dig hos dem, för det tjänar de pengar på, och har du tur och träffar en hjälpsam läkare som kan det funka (funkade för mig :).
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-06 20:29:04 följande:
    Ibland finns det vänliga själar : ) Har du möjligtvis en "lista" på prover man bör ta relaterade till immunologi också. Har fattat nu när jag börjat läsa på att jag har flera tecken på detta: superbra imunförsvar blir nästan aldrig sjuk när andra är sjuka, allergier, glutenintoleras och eventuellt endometrios (aldrig någon läkare som trott på detta dock så inte utrett/bekräftat), svårt att bli gravid och fått missfall.

Tyvärr har jag ingen sådan lista (inte ännu i alla fall). Här har jag dock beskrivit hur jag tog "Chicagoproverna": Utländska tester och behandlingar (se inlägg #22).

Kolla även in dessa länkar på fertilityfriends.co.uk:

Immune FAQ - Continuously updated and added to.
    Agate's guide to learning from your failed IVF cycle

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-11 20:28:29 följande:
    Ni som tar dhea tar ni 75 eller 50. Är det någon som vet vilken dos Falun brukar skriva ut? Kan också tipsa om att man kan köpa dhea på makemefertile.com dyrt men är noga testat tillsammans med CHR-kliniken i new york.

I mitt inlägg #2797 har jag kopierat in den rekommendation som CHR ger sina patienter (det är ju de som forskar kring dhea). De använder 75 mg i alla studier (25 mg TID/Ter In Die, Latin: Three Times A Day).
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-11 20:28:29 följande:
    Ni som tar dhea tar ni 75 eller 50. Är det någon som vet vilken dos Falun brukar skriva ut? Kan också tipsa om att man kan köpa dhea på makemefertile.com dyrt men är noga testat tillsammans med CHR-kliniken i new york.
    Tack för tipset (vi behöver ju lite olika alternativ nu när dhea.com stänger ned). Det är i alla fall billigare än CHRs egen webshop (http://www.fertinatal.com/shop/FERTINATAL-DHEA-fertility-supplement?filter_name=dhea) där 63 tabletter kostar 200 USD. Flört

För alla er nytillkomna kan jag påminna om att 7-keto-dhea inte fungerar (det omvandlas inte till androgener, vilket ju är den effekt vi vill komma åt). 
Svar på tråden Tips om dhea