• Tuvalina

Tips om dhea

Hannah, hur lång lutealfas har du? Har du spottings (småblödningar innan mens) och om du har ömma bröst med, lite ömma bröst har man ju i lutealfasen, särskilt vid ÄL och innan mens men det ska inte vara mycket. Du kan testa att smörja med ProgesterAll 20 mg per dag. 10 mg morgon och 10 mg kväll.

Germany, PRECIS , så har jag nu tänkt som du skrev! Jag äter 50 mg per dag nu så får det vara bra så!
    Inte hatta för mycket men jag tänker ändå att jag bör sluta helt en månad innan ÄD eftersom jag ska ta procrenspruta och då tänker jag ändå att kroppen kanske mår bäst av inga tillskott av hormoner...
  • Tuvalina
    Hannah8401 skrev 2013-03-07 08:37:20 följande:
    Tuvalina, när jag ätit pergotime blir lutealfasen bara 6-8 dagar och ganska mycket ömma bröst från äldagen. Utan pergo verkar den vara 11-13 dagar, och ömma bröst börjar en vecka innan mens. Jag smörjer med progesteronkräm. Är såna vagitatorer starkare än progesteronkrämen?
    Det är sannolikt att du får för kort lutealfas särskilt när du använder Pergo? Vet du att du får ÄL med pergo? Den låter ju som att vara relativt normal utan pergo... Men progesteronkrämen är inte farlig alls utan bioidentisk och till för kroppens naturliga progesteronalstrande.
    Du ska ta minst 20 mg progesteron varje dag. Pricken på tubens baksida i guld anger en mängd på 5 mg så den x 2 på morgonen och x 2 på kvällen . Smörjer du dig på olika ställen på kroppen? Det är också viktigt.

Ja, vagitorier är mycket starkare. Det låter som du kanske behöver dem när du kört med pergo.
  • Tuvalina

Progesteron kan du absolut få utskrivet trots du ej gör IVF för att förstärka lutealfasen!

• Tuvalina

Mianhjärta, att du haft mellanblödningar mellan ägglossning och mens beror i största sannolikhet på progesteronbrist.

Stöttar du kroppen nu med progesteron?

Om du gör det kan du också ta albyl, så mycket ökar inte det blödningsrisken.

• Tuvalina
    Mianhjärta skrev 2013-03-09 12:56:58 följande:

Jag har frågat flera gynekologer om mina mellanblödningar men alla har sagt att det är åldern och inget konstigt alls. OCH att det inte hindrar en eventuell graviditet. Jag har verkligen frågat om det inte beror på något hormonellt och alla har sagt: NEJDÅ!

När jag sökte på apoteket hittade jag inget progesteron preparat som var receptfritt. Finns de bara på recept? Är det optimala att försöka få vagitorier utskrivna? Eller kan man få tag på kräm utan recept? Jag vill minnas att jag har läst det någonstans.

Tyvärr fick jag en första liten blödning nyss :( Precis när jag började tillåta mig att glädjas åt mitt 3+ resultat.

Tuvalina: Du har så stora kunskaper. Tack för du delar med dig. Jag önskar dig all lycka till och tänker att dhea:n du äter faktiskt kan hjälpa dig. Min känsla säger mig att det är din tur snart. Stor kram :)

Tack kära kära du. Tillåt mig småle åt läkarnas kommentarer.
    Ja, det har med åldern att göra och det är för att när man blir äldre, redan i 35-års åldern börjar vi producera mindre progesteron vilket kan göra att östrogen och progesteronbalansen blir i svajning det gör i sin tur att ägglossningen blir svagare och det i sin tur gör att vi får mellanblödningar i lutealfasen.

Min läkare på fertilitetsmottagningen har bekräftat detta för mig. Hon och flera andra källor där man kan läsa om detta så står det om detta faktum.

Du kan beställa en progesteronkräm på http://www.whiteday.se/progesteron.html
    Du bör smörja dig med 20 mg per dag. 10 mg på morgonen och 10 mg på kvällen. Guldpricken på tuben är 5 mg. Hon som säljer krämen säger att det räcker med 5 mg morgon och kväll men i de flesta fall gör det inte det. Det är väldigt individuellt.
  • Tuvalina

Cff tack för du skrev det om immuntråden! Tänkte länka den jag med. Det finns en kvinna i den tråden med alias TWH som varit med om många missfall och nu lyckats tack vare behandling!!

Kolla efter henne, Mianhjärta och stort tack för din omtänksamma kommentar. Ja, vi tror någonstans att det ska lyckas med... De jag känner som förlorat barn har alla fått sitt levande barn nu. Så trots sorg så har de blivit gravida ganska fort. Det kan ju blivit en stor låsning för mig... Samtidigt som min kropp är annorlunda än innan graviditeten. Jag har spottings nu tex. Det hade jag aldrig förr. Jag tror ÄL kommer alldeles för tidigt också. Jag försöker ju jobba bort symtomen med progesteron bla och det går ju hsnska bra

Jag har funderat över det här med DHEA... Det har man ju mycket av som gravid. Undrar om det försvinner, att värdet går ned fort efter graviditeten?

Vi4!!! Vad underbart med positivt VUL!! Ett steg framåt!

Svar på tråden Tips om dhea