Mianhjärta skrev 2013-03-09 12:56:58 följande:
Jag har frågat flera gynekologer om mina mellanblödningar men alla har sagt att det är åldern och inget konstigt alls. OCH att det inte hindrar en eventuell graviditet. Jag har verkligen frågat om det inte beror på något hormonellt och alla har sagt: NEJDÅ!
När jag sökte på apoteket hittade jag inget progesteron preparat som var receptfritt. Finns de bara på recept? Är det optimala att försöka få vagitorier utskrivna? Eller kan man få tag på kräm utan recept? Jag vill minnas att jag har läst det någonstans.
Tyvärr fick jag en första liten blödning nyss :( Precis när jag började tillåta mig att glädjas åt mitt 3+ resultat.
Tuvalina: Du har så stora kunskaper. Tack för du delar med dig. Jag önskar dig all lycka till och tänker att dhea:n du äter faktiskt kan hjälpa dig. Min känsla säger mig att det är din tur snart. Stor kram :)
Tack kära kära du. Tillåt mig småle åt läkarnas kommentarer.
Ja, det har med åldern att göra och det är för att när man blir äldre, redan i 35-års åldern börjar vi producera mindre progesteron vilket kan göra att östrogen och progesteronbalansen blir i svajning det gör i sin tur att ägglossningen blir svagare och det i sin tur gör att vi får mellanblödningar i lutealfasen.
Min läkare på fertilitetsmottagningen har bekräftat detta för mig. Hon och flera andra källor där man kan läsa om detta så står det om detta faktum.
Du kan beställa en progesteronkräm på
http://www.whiteday.se/progesteron.html
Du bör smörja dig med 20 mg per dag. 10 mg på morgonen och 10 mg på kvällen. Guldpricken på tuben är 5 mg. Hon som säljer krämen säger att det räcker med 5 mg morgon och kväll men i de flesta fall gör det inte det. Det är väldigt individuellt.