• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-04-10 22:26:29 följande:
    Eller så har vi regeringsrepresentanter från alliansflanken i forumet
    Jag tror mest på det sista, det vet väl alla att de i regeringer bluffar så in i norden med löner och ersättningar så varför ska de jobba på arbetstid när de kan tjäbbla i forum?
    Den tanken har inte slagit mig tidigare men när man tänker efter så är det självklart så det är. Så mycket idiotiska saker som diverse riksdagsledamöter/politiker kläckt ur sig på bloggar, FB,Twitter och liknande, naturligtvis sitter de även på diverse forum.
  • Anonym

En miljonär som flyttar till en by där alla andra är miljardärer är fattig, med ett relativt mått. Relativ fattigdom är ganska ointressant.

Absolut fattigdom är ett problem. Det finns runt 1,5 miljard människor som lever i absolut fattigdom. De hjälper jag gärna, inte gnällspikarna som sitter och skriver på det här forumet istället för att jobba.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 21:40:35 följande:
    Jag är handikappad, har svåra allergier, är manodepressiv och har haft cancer. Tur - nej, inte direkt.
    Men jag har ALDRIG någonsin tagit en massa bidrag bara för att jag kunnat.

Inte ens som student tog jag bostadsbidraget trots att jag levde som ensamstående och mina räkningar utgjorde mer än halva inkomsten (och kurslitteratur och pendlingskort åt upp en stor del av resten).

Jag jobbade redan under gymnasiet, när jag bodde 50 mil från mina föräldrar som inte gav mig ett öre.
    Extraknäckte ideellt under hela min universitetstid för arbetsmeriterna.
    Jobbade med skitjobb i Norge åren efter examen, för att ha en försörjning.

Just nu har jag 2 jobb! Har inte haft en semester på 3 år!
    Hellre det än att vara en lat samhällsparasit.

Jag har haft tur som har träffat en fantastisk man, men det var inte tur att jag skaffade barn med honom! Det var ett välavvägt beslut. Utan honom hade det inte blivit några barn alls.
    Är du bipolär, har 2 jobb och inte haft en semesterdag på 3 år är du inne i en manisk fas.
    Mani är tvärt emot vad många och du tror inte ett friskt tillstånd utan det är på många sätt allvarligare än den depressiva fasen.
    Du talar dig varm för ett beteende som mycket sjukt bara för att kunna få dela ut lite kängor.
    Jag undrar, vad trodde du att du skulle vinna med din historia mer än att du gör det så enkelt för andra att genomskåda dig?
    Om du inte förstår att du nyss gjorde bort dig själv på ett mycket genant sätt så är du verkligen illa ute.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:30:56 följande:
    Den tanken har inte slagit mig tidigare men när man tänker efter så är det självklart så det är. Så mycket idiotiska saker som diverse riksdagsledamöter/politiker kläckt ur sig på bloggar, FB,Twitter och liknande, naturligtvis sitter de även på diverse forum.
    Det förklarar ganska mycket i tråden, som att vissa är världsfrånvända och totalt oförmögna att se utanför sitt eget lilla liv.
    Fasiken om vi inte ska ägna oss åt lite textanalys så har vi snart ringat in dem.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-10 22:34:59 följande:
    Så du tycker att endast de utan tak över huvudet, de som lever utan el och vatten är fattiga? Okej.... Då vet vi!
    "Endast"? Det är som sagt 1,5 miljarder. Av dem en stor andel barn som riskerar att dö i svält och sjukdom. Och du tycker att skattepengar snarare ska gå till ett gäng bittra tanter i Sverige som klagar på att de inte kan äta oxfilé varje dag och bo i villa. Ta tag i ditt liv och sluta gnäll.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:31:46 följande:
    En miljonär som flyttar till en by där alla andra är miljardärer är fattig, med ett relativt mått. Relativ fattigdom är ganska ointressant.

Absolut fattigdom är ett problem. Det finns runt 1,5 miljard människor som lever i absolut fattigdom. De hjälper jag gärna, inte gnällspikarna som sitter och skriver på det här forumet istället för att jobba.
    Det har förklarats på åtskilliga ställen varför man inte kan jämföra den fattigdom som finns i 3e världen med den som finns här. Om du kan läsa så kan du läsa dig till det. Det är rätt oförskämt att bara trava in i en tråd och kasta ur sig ett inlägg som principiellt bygger på att alla andra måste upprepa sig.
    Kan du läsa? Gör det i så fall.

Och i princip: Ja, miljonären som flyttar tilll miljdarbyn är fattig därför att i den situationen, i de omständigheterna så kommer miljonären att uteslutas ur en hel del gemenskap. Felet du gör är att du även jämför med att samme miljonär skulle leva som en kung i en by av fattiga människor och den situationen applicerar du på tanken om miljardbyn. Så går det inte att resonera utan det är situationen man lever i som har betydelse, inte situationen som skulle kunna råda.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:40:27 följande:
    "Endast"? Det är som sagt 1,5 miljarder. Av dem en stor andel barn som riskerar att dö i svält och sjukdom. Och du tycker att skattepengar snarare ska gå till ett gäng bittra tanter i Sverige som klagar på att de inte kan äta oxfilé varje dag och bo i villa. Ta tag i ditt liv och sluta gnäll.
    Ta det i en egen tråd om 3e världen. Här pratar vi om relativ fattigdom i Sverige och vill du fortsätta diskutera får du hålla dig till sak och acceptera att du pratar om en HELT annan sak!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:40:27 följande:
    I trådstarten står fattiga i Sverige vilket innebär det mått som finns för relativ fattigdom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:42:41 följande:
    Ta det i en egen tråd om 3e världen. Här pratar vi om relativ fattigdom i Sverige och vill du fortsätta diskutera får du hålla dig till sak och acceptera att du pratar om en HELT annan sak!
    OK, den som "bara" tjänar en halv mille om året i Djursholm eller Saltis är relativt fattig. I Sverige. Barnen kommer ha skolkamrater som har råd att göra mycket mer. Är det synd om personen och dennes barn?

Som sagt, väx upp och sluta gnäll. Ni lär inte få bättre ekonomi av att skriva bittra inlägg här. 

För övrigt konstigt hur lätt det är att prata om solidaritet och skatter och bidrag i Sverige men sedan tycka jämförelser med riktiga fattiga i andra länder är helt irrelevanta. Om ni som gafflar om mer bidrag till "fattiga" (dvs er själva) är så solidariska och fina - ge genast bort så mycket i välgörenhet så ni hamnar på en global fattigdomsnivå. Sen kan ni komma tillbaka o kräva mer bidrag från andra. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 22:58:05 följande:
    OK, den som "bara" tjänar en halv mille om året i Djursholm eller Saltis är relativt fattig. I Sverige. Barnen kommer ha skolkamrater som har råd att göra mycket mer. Är det synd om personen och dennes barn?

Som sagt, väx upp och sluta gnäll. Ni lär inte få bättre ekonomi av att skriva bittra inlägg här. 

För övrigt konstigt hur lätt det är att prata om solidaritet och skatter och bidrag i Sverige men sedan tycka jämförelser med riktiga fattiga i andra länder är helt irrelevanta. Om ni som gafflar om mer bidrag till "fattiga" (dvs er själva) är så solidariska och fina - ge genast bort så mycket i välgörenhet så ni hamnar på en global fattigdomsnivå. Sen kan ni komma tillbaka o kräva mer bidrag från andra. 
    De som bara tjänar en halv miljon tjänar inte 60% av medianinkomsten i Sverige, så de är inte fattiga.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?