Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Anonym skrev 2012-04-10 10:09:25 följande:
Du valde ett sätt, att vänta med att skaffa barn efter vad du anser är rätt väg i livet.Men vet du vad? Bara för att du gjort på detta sätt innebär det INTE att det är RÄTT sätt, det är ETT av MÅNGA:
Alla pluggar inte, alla gör inte karriär, alla har inte och får inte arbeten med hög lön så att de kan spara några miljoner vilket är den storlkesorning du MÅSTE ha enligt dina egna kriterier.
Det är BRA att ditt barns pappa inte blir sjuk, växer som människa eller kanske tom dör.
Jag mår illa av ditt självförhärligande och att du använder dig själv som mall. Är det verkligen MÖJLIGT att vara så totalt INSKRÄNKT fastän man studerat och gjort karriär?
Vi ska inte prata om LÄMPLIGHET som förälder. Karriär och bankkonto gör ingen lämplig, det är helt andra värderingar och då är inskränkthet en sak som gör dig direkt olämplig.
Det är ett oundvikligt krav och inget jag genomled för skojs skull (inte heller alla skitjobb och flyttar som jag plågat mig igenom för att få arbetsmeriter).
Det finns få okvalificerade jobb och den marknaden är osäker och de få jobben som finns sliter på hälsan. Om man väljer den vägen får man faktiskt skylla sig själv att man blir fattig och utsliten i förtid, det är liksom helt utstakat.
De arbetande låginkomsttagarna som jag har träffat har valt sin situation.
De långtidsarbetslösa jag har mött har inte ens övervägt att studera vidare, jobba ideellt och flytta på sig.
Var och en är sin egen lyckas smed. Så länge folk inte behöver anstränga sig och ta ansvar för sina liv så kommer bidragssystemen vara helt överbelastade - till total nackdel för de som behöver bidragen mest. Om bidragen enbart var reserverade till de mest sjuka hade vi inte varit i den här situationen nu (där sjuka verkligen kommer i kläm). Men vi fick ju ett land där en stor del av den arbetsföra befolkningen till slut levde på skattebetalarna och då blev det tuffare för alla.
Barn är ingen rättighet. Att planera barn utan att ha en täckande försörjning är så totalt oansvarigt. Stackars barn som har såna själviska föräldrar!