• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-04-10 13:02:06 följande:
    Vad jag förstår så finns det inte några fattiga i Sverige och är det så att de ändå ligger på den nivå som RB, Eu och OECD klassar som fattigdom så får de skylla sig själva för att de valde fel väg i livet för 10, 15, 20 eller 30 år sedan.

De får även skylla sig själva för att deras föräldrar valde fel eller inte klarade av att se till att deras barn inte valde fel.

De får också skylla sig själva för att de inte utbildade sig genom högre utbildning eller att de valde fel utbildning även fall de valt utifrån arbetsmarknadsprognoser.

De får skylla sig själva om den person de bildat familj med och tagit gemensamma ekonomiska beslut med blivit sjuk, arbetslös, förändrats, lämnat familjen osv.

De får skylla sig själva för att de valt ett låglönearbete som de älskat men som inte gjort att de kunnat bygga upp en buffert att leva på när livet förändrats. 
    1. Alla kan studera i Sverige. Mina föräldrar har inte ens gymnasieutbildning - jag har disputerat. Mitt liv - mitt val.

2. Ja, man får skylla sig själv om man inte gör det bästa av sina förutsättningar.

3. Om "ta gemensamma ekonomiska beslut" med en annan person innebär att man skapar en livsstil med barn, hus etc som man inte har råd med ensam, tja, då har man kanske inte planerat helt bra. Och vad är det som säger att såna personer inte kan leva drägligt om de anpassar sig efter sin nya situation?

4. Om man väljer ett låglönearbete är det väl knappast rimligt att klaga på den låga lönen?
  • Anonym

Ni som tycker att det är så oacceptabelt fattigt för vissa i Sverige - vilket ansvar anser ni att individen har för sin tillvaro?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:15:19 följande:
    1. Alla kan studera i Sverige. Mina föräldrar har inte ens gymnasieutbildning - jag har disputerat. Mitt liv - mitt val.

2. Ja, man får skylla sig själv om man inte gör det bästa av sina förutsättningar.

3. Om "ta gemensamma ekonomiska beslut" med en annan person innebär att man skapar en livsstil med barn, hus etc som man inte har råd med ensam, tja, då har man kanske inte planerat helt bra. Och vad är det som säger att såna personer inte kan leva drägligt om de anpassar sig efter sin nya situation?

4. Om man väljer ett låglönearbete är det väl knappast rimligt att klaga på den låga lönen?
    1.Nej alla kan inte studera, alla har inte förmågan att verkligen klara en utbildning som leder till någon form av arbete.

Om så varit fallet att alla kan studera på högre utbildning än gymnasienivå skulle det inte vara så få som 46% som studerar på universitets/högskolenivå. 

2. Du tror inte på att förutsättningar förändras under livet?
    Du tror att man alltid är ung, frisk och har förmåga att förändra sitt liv?

3. Du tror att man när man bildade familj för 10,15 eller 20 år sedan räknade med att familjen skulle splittras och därför levt som om man ska klara alla kostnader på egen hand?

Man ska vad jag förstår leva som katastrofen finns runt hörnet under hela sitt liv fram till pensionen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:31:18 följande:
    1.Nej alla kan inte studera, alla har inte förmågan att verkligen klara en utbildning som leder till någon form av arbete.

Om så varit fallet att alla kan studera på högre utbildning än gymnasienivå skulle det inte vara så få som 46% som studerar på universitets/högskolenivå. 

3. Du tror att man när man bildade familj för 10,15 eller 20 år sedan räknade med att familjen skulle splittras och därför levt som om man ska klara alla kostnader på egen hand?

Man ska vad jag förstår leva som katastrofen finns runt hörnet under hela sitt liv fram till pensionen?
    Jag tycker att om man planerar att sluta yrkesarbeta för att leva på sin partners lön under många år bör man vara medveten om att skilsmässostatistiken ser ut som den gör och att man därför kan komma att behöva klara alla kostnader på egen hand.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:37:26 följande:
    Jag tycker att om man planerar att sluta yrkesarbeta för att leva på sin partners lön under många år bör man vara medveten om att skilsmässostatistiken ser ut som den gör och att man därför kan komma att behöva klara alla kostnader på egen hand.
    Vem har nämnt något om att leva på sin partner? Finns väl inte speciellt många som slutar att arbeta för att leva på sin partner?

Jag pratar om att man har som familj en gemensam ekonomi och har de kostnader som man gemensamt kan bära genom familjens intäkter.

Om då intäkterna förändras drastiskt pga separation, sjukdom eller arbetslöshet är det inte rimligt att den ena parten ska kunna bära hela familjen ekonomiskt själv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:43:34 följande:
    Vem har nämnt något om att leva på sin partner? Finns väl inte speciellt många som slutar att arbeta för att leva på sin partner?

Jag pratar om att man har som familj en gemensam ekonomi och har de kostnader som man gemensamt kan bära genom familjens intäkter.

Om då intäkterna förändras drastiskt pga separation, sjukdom eller arbetslöshet är det inte rimligt att den ena parten ska kunna bära hela familjen ekonomiskt själv.
    Att skaffa en massa barn med ett extremt lågavlönat jobb under förutsättningen att karln alltid finns där för att väga upp ekonomiskt är väl knappast särskilt klokt? Vad händer om han ledsnar eller dör?
    Jag skaffade inte barn förrän jag hade fått igång min karriär ordentligt, skapat ett bra jobbnätverk och sparat ihop en god buffert. Min man likaså. Givetvis planerar vi att hålla ihop för alltid, men saker kan ändras snabbt. Varför låtsas om något annat? Barnen blir ju lidande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:31:18 följande:

1. Vem kan inte studera och/eller skapa goda förutsättningar för att få jobb? Jag har mött väldigt många funktionsnedsatta på universitetet. Begåvningshandikappade lär väl inte utgöra de övriga 56%:en? Isåfall är vi rätt körda.

2. Jag tror på att planera långsiktigt och gardera för svåra tider, även när det är ljust. Det mesta som händer i en människas liv har personen trots allt orsakat helt själv. Använd förutsättningarna på bästa sätt, i synnerhet om du tänker sätta barn till världen.

3. Jag tänkte så redan innan jag skaffade barn. Jag väntade 10 år med barnlängtan tills mina studier var klara och min arbetssituation blivit stabil.
  • Anonym

Det lustigaste är ju alla som skaffar barn först och försöker skaffa en karriär sen. Lycka till liksom. Unga mammor och invandrare är de mest diskriminerade på arbetsmarknaden. Vem vill anställa en vabbare?

Jag har sett tjejer sorteras bort sååå många gånger, bara för att de har småbarn och för att de inte anses vara lika flexibla.

Och jag stör mig som fan på alla som går totalt ogenomtänkta utbildningar och gnäller jättemycket när de inte får några jobb. Nej - marknaden för arkeologer och mediavetare är kanske inte klockren. Det skulle ni ha tänkt på innan ni slösade bort merparten av studiemedlet.

Och varför är så många totalt oförmögna att flytta på sig? När jag inte fick jobb i Sverige flyttade jag utomlands! Med utomlandsmeriterna fick jag till slut bra jobb i Sverige!

1. Satsa på karriären.
    2. Sätt dig inte frivilligt i kvinnofällan.
    3. Skaffa inte barn med en tölp.
    4. Skaffa inte barn förrän du är etablerad på arbetsmarknaden.
    5. Skaffa inte barn öht om du är fattig och saknar resurser att försörja dig själv, nu och för evigt. Barn är ingen rättighet!

• Anonym

Är man fattig om man lever på studiemedel?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 14:55:09 följande:
    1. Vem kan inte studera och/eller skapa goda förutsättningar för att få jobb? Jag har mött väldigt många funktionsnedsatta på universitetet. Begåvningshandikappade lär väl inte utgöra de övriga 56%:en? Isåfall är vi rätt körda.

2. Jag tror på att planera långsiktigt och gardera för svåra tider, även när det är ljust. Det mesta som händer i en människas liv har personen trots allt orsakat helt själv. Använd förutsättningarna på bästa sätt, i synnerhet om du tänker sätta barn till världen.

3. Jag tänkte så redan innan jag skaffade barn. Jag väntade 10 år med barnlängtan tills mina studier var klara och min arbetssituation blivit stabil.
    Eftersom det krävs minst ett IQ på 110 för att klara de teoretiska utbildningarna som ger högskolebehörighet, snittet för IQ ligger på 100, så är det så att det finns normalbegåvade som faktiskt inte klarar av högre utbildning rent IQ-mässigt.

Så det är faktiskt en sanning att alla inte kan studera på så hög nivå och få en examen. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?