• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 16:22:46 följande:
    Fast nu ska vi inte blunda för att väldigt, väldigt många läser skitutbildningar för att det är kul. Utan större tanke på jobbmarknaden. Jag har träffat massor av människor som har slösat bort studiemedel på strökurser i humaniora etc.
    När såna människor kommer och gnäller för att de är arbetslösa och studiemedlet är slut har jag 0 engagemang. Lite måste man väl ändå tänka efter?
    Vilka är dessa skitutbildningar och hur många handlar det om?
    Jag vill gärna veta hur du definierar det, innan dess går det inte att ha en vettig diskussion.

När vi pratar om utbildning pratar inte de flesta om strökurser utan det är rella program. Strökurser i humaniora kan dessutom vara meriterande beroende på vad man tänkt sig i slutänden så helt kan du inte fördömma det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:24:16 följande:
    Ok. Det finns 400 000 arbetslösa i Sverige. Hur fixar du jobb till alla dem?

Du kan inte begära att någon ska flytta utomlands. AF har försökt men de åkte på pisk så det dånade om det, man exporterar nämligen inte sin egen befolkning bara för att en del är avundsjuka på de som "slipper" jobba.
    Tja, jag fixade mitt eget jobb. Jag startade eget och har idag tre anställda. Om det inte finns jobb får väl folk börja tänka utanför boxen och göra det bästa av situationen.

Problemet är att de flesta av de 400 000 inte verkar särskilt villiga att förbättra på sin kompetens, förutsättningar eller flytta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:20:17 följande:
    Om det man inte gör funkar måste man vara villig att göra ändringar.
    Om man sitter i en situation där man verkligen inte får jobb måste man:
    1. Göra sig mer attraktiv för arbetsmarknaden.
    2. Söka sig till jobben. Även om det är utomlands.
    Att ge upp för att man är 40 och "det känns lite för sent" är så jävla svagt.
    Du menar att man ska lämna sin familj för att söka arbete utomlands när man är i 40 års-åldern, alltså vanliga enkla arbeten som inte kräver utbildning som tex butiksbiträde?

Även "utomlands" vill de ha ung arbetskraft, fräscha pigga människor som är serviceinriktade. Finns inte några klädbutiker, snabbmatsställen som anställer 40+. Ungdomar däremot borde ta den chansen Oslo är inte fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:28:45 följande:
    Tja, jag fixade mitt eget jobb. Jag startade eget och har idag tre anställda. Om det inte finns jobb får väl folk börja tänka utanför boxen och göra det bästa av situationen.

Problemet är att de flesta av de 400 000 inte verkar särskilt villiga att förbättra på sin kompetens, förutsättningar eller flytta.

Det är svårt att ändra på sina fördomar, och tänka UTANFÖR BOXEN verkar det som. Tycker ändå att det är imponerande att du träffat de flesta av dessa 400 000 arbetslösa och vet att de latar sig eller vad de nu gör... Dessutom är det så att studerande vuxna oxå räknas in i arbetslöshetsstatistiken
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:28:45 följande:

Fel.
    Felet är att vi inte har så många lediga jobb. Tror du att vi som samhälle tjänar på att alla som kan jobba gör det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:31:20 följande:
    Du menar att man ska lämna sin familj för att söka arbete utomlands när man är i 40 års-åldern, alltså vanliga enkla arbeten som inte kräver utbildning som tex butiksbiträde?

Även "utomlands" vill de ha ung arbetskraft, fräscha pigga människor som är serviceinriktade. Finns inte några klädbutiker, snabbmatsställen som anställer 40+. Ungdomar däremot borde ta den chansen Oslo är inte fel.
    Även "utomlands" råder arbetslöshet. 25% i Spanien, 10% i England, 9% i USA...
    Så jag undrar varför det är andras länder ansvar att lösa vår arbetslöshet när de dras med egen...
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-19 16:53:54 följande:
    TS:

Jag ser i olika inlägg bara en massa tyckanden om olika summor att leva på och huruvida de skulle räcka eller inte. För att kunna bedöma om man är "fattig" här i Sverige, har man ju vissa verktyg och mallar att gå efter. Det är Riksnormen och Provberäkning som används av av alla myndigheter när man söker försörjningsstöd, anstånd, nedsättning och så vidare. CSN använder dessa verktyg, FK, soc och en massa andra myndigheter. Skulle tro att de även används av Kronofogden och andra instanser som har med människor och ekonomi att göra.
    Nu är det ju fattigdom enligt begreppet skälig levnadsstandard som fastställts genom Riksnormen och / kontra behovet av försörjningsstöd som gäller som mall och Provberäkningen som gäller som verktyg för uträkningen. Man får ju inte glömma att väldigt många lever långt under vad som betraktas som lägsta skäliga levnadsstandard, dvs de har av olika anledningar inte försörjningsstöd och har ofta inte ens sökt..

Skulle du kunna lägga ut länkar till

Provberäkningen: www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors... och Riksnormen - som för 2012 www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors... har höjts med 480 kronor för ungdomar 15-18 år och med 90 kronor för ensamstående vuxna jämfört med 2011 www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A..., men där de olika posterna 2012 för personliga omkostnader inte längre preciseras utan ligger i samma klumpsumma.
    Smart att använda som verktyg och mall är också "Koll på pengarna" från  och vad som kan tänkas ingå i försörjningsstödet: www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors....

Om alla använder dessa kriterier, som man utgår från för att definiera vad fattigdom är, behöver diskussionen och debatten inte bli så oseriös och färgad av personligt tyckande.
    Ditt sista stycke håller jag helt med om och bra information i övrigt.
    Men, det får man inte glömma, att bara för att det finns det som har det än bistrare ekonomiskt innebär det inte att de som hamnar under riksnormen men ändå har det bättre än de sämsta fortfarande är att betrakta som fattiga.

Och för att komma bort från detta tyckande har TS uppdaterat tråden med en definition, vilket du borde ha sett eftersom du skrivit en del i tråden _efter_ det.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 17:35:23 följande:
    Vad jag har hört så drar tjock tv:n mindre är platt tv........och jag skulle inte har råd att köpa en platt tv.

Nej jag betalar inte för uppvärmning som tur är för hyran i min etta är alldeles för hög för vad den har i standard.
    Det är inte så att du har varmvattenberedare i badrummet, en del lägenheter har det?
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 18:01:28 följande:
    Nej det har jag inte......elpriset var normalt när jag flyttade in i lägenheten 2003 fram till 2006 det var då den skyhöga räkningen kom och har fortsatt att komma. Lägenhterna omkring min har inte fått ändrat på sian räkningar. Bara jag.
    Väldigt konstigt om det är så att själva förbrukningen ligger högre än den borde, då måste det bero på något som slukar el. 

• Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 18:11:41 följande:
    Ja att det är nåt är ju helt klart, men det är inte mina saker inne i min lägenhet för dom har normalförbrukning detta är mätt med aparater......Det måste vara en tjuv koppling fårn någon annan lägenhet, men både hyresvärden och elbolaget vägrar och kolla upp detta.
    Har de kollat med utrustning kan det inte någon tjuvkoppling, krävs ledningar för att stjäla ström det syns i mätarskåpet.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?