• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 13:42:11 följande:
    Många människor är inte arbetslösa år efter år däremot återkommer de till arbetslöshet gång efter gång.

En del får kortare anställningar, är arbetslösa ett tag, får en ny kortare anställning, många har lönebidrag och återkommer till arbetslöshet när det blir dags för arbetsgivaren att betala mer av lönen, många blir provanställda med diverse bidrag till arbetsgivaren när det sedan är fråga om fortsatt anställning så åker de ut och en ny tas in som provanställd. 

Så går det till i ALliansens anda att rensa bort hittepåjobben...
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:00:51 följande:
    Men vad du snöat in dig på akademiker! Nu skall du få veta något nytt......man måste inte utbilda sig på högskolan utan det finns en mängd andra vägar att gå. Kul att kunna lära dig något :)
    Oftast och de FLESTA utbildningar handlar om högskolan = akademiker.

Visst finns det andra utbildningar men det är försvinnande få jämfört med de utbildningar du babblar om. Om det är undantaget från det som anses vedertaget får du ange det TYDLIGT.
    Kul att du kunde lära dig lite om disskussionteknik.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 13:53:48 följande:
    Vad får dig att tro att människor i Sverige är mer smarta än övriga länder och klarar högre utbildning i högre utsträckning än andra länder?

Det som eftersökts på arbetsmarknaden de senaste åren är väl olika typer av ingenjörer, läkare, tekniker, de är ju inte direkt så att dessa utbildningar är något alla klarar.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:07:46 följande:
    Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!
    Det är du som är okunnig eftersom det är klart definierat.
    Sen är det bara att gratta dig att du fick det att gå runt och mer därtill.
    Men allvarligt, är det verkligen så himla svårt att förstå att alla inte är du med dina förutsättningar?

Är det verkligen så himla svårt att läsa tråden och inse att det inte handlar om lyxinköp utan att hålla näsan ovanför vattenytan.

Läs på i tråden, där framgår TYDLIGT varför du inte kan jämföra internationellt. Om du ändå gör det ska du kunna motivera VARFÖR och det baserat på den internationellt erkända begreppet "relativ fattigdom",
  • Anonym

Arbetslösa i procent i åldersintervall:
    15-24 år 25,2 %
    25-34 år 7,7 %
    35-44 år 4,8%
    45-54 år 5,1%
    55-64 år 5,0%

Hur ska de som är äldre finansiera sin utbildning, hur ska de som redan har använt en massa CSN-pengar till tidigare studier finansiera sina studier?

• Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:12:10 följande:
    Vad är en sopgubbe? Jag undrar ärligt!
     Om det är en renhållningsarbetare du menar så undrar jag varför du inte tror det finns någon över 55. Källa på det tack!!!
    Du vet fullkomligt solklart vad jag menar men du hittade bara ordmärkeri som enda angreppspunkt.
    Du får sitta i sandlådan för dig själv för det är tydli9gt att du inte står för det du tycker.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:12:04 följande:
    Även akademiker är utan jobb, även akademiker lever på försörjningsstöd så att alla arbetslösa ska bli akademiker är verkligen ingen lösning på arbetslöshetsproblemet.

I och med att sysselsättningen sjunkit till rekordlåga nivåer så har gruppen arbetslösa blivit alltmer heterogen och med individer från alla samhällslager. Gruppen har blivit alltmer lik den större gruppen med individer som har arbete. Konkurrensen om varje jobb har hårdnat och det blir överskott på personal eller individer inom olika branscher vid olika tidpunkter. Tidigare har alltid akademiker och framför allt vårdpersonal haft väldigt stora möjligheter att få jobb. Nu vet alla hur det ser ut för akademikerna, utom för dem som har spetskompetens vill säga. Inom vårdsektorn har man kunnat läsa om landsting som periodvis säger upp personal.

En intressant artikel: "Det sociala priset för att vara arbetslös eller socialbidragsberoende är betydligt högre än för en student eller förtidspensionär. Och det allra mest upprörande är när vuxna, arbetsföra människor inte kan försörja sig själva.
    -Vi tycker att alla ska jobba. Problemet är att det inte finns jobb för alla.
    På 1980-talet när Sverige hade extremt låg arbetslöshet, ner mot två procent, pratade politikerna mycket om full sysselsättning. Idag, när arbetslösheten drar sig upp mot tio procent och det faktiskt inte finns jobb är kraven på den enskilde högre.
    -Vi skuldbelägger mer och ser förklaringar i personliga egenskaper.
    Som en del av detta ligger den tydliga trenden med aktivering som villkor för att få bidrag."

www.smp.se/nyheter/valet_2010/hogt-socialt-pr...
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:18:20 följande:
    Med mina förutsättningar, på vilket sätt hade jag bättre förutsättningar än någon annan med exakt samma försörjningsstöd?

Då funderar ju jag på hur/varför du inte får ut mer än så? Har du barn familj? Då kan du ansöka för mer pengar än så.

Du kan ansöka om extra pengar för läkarbesök, mediciner och säsongs kläder.
    Du skriver inte dina EXAKTA förutsättningar så det är en omöjlig fråga att besvara. Men varsågod, beskriv uttömande HELA livssituationen inkl ALLA inkomster och utgifter.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:25:51 följande:
    Du svarade inte riktigt på mina frågor men....
    Hur kan du då säga att alla inte har lika bra förutsättningar som jag hade?
    Jag påminner dig om vad du själv skrivit:
    "Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!"

DU kunde handla all mat ekologisk. DU fick det att gå ihop. DU DU  DU.
    DU fattar inte att alla inte har de förutsättningarna?
    Nähä. Trist människosyn du har som går ut på att alla har det som du...
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:25:12 följande:
    Vad menar du med att de som inte jobbar betalar MER i skatt eftersom de som jobbar utnyttjar skolor och bibliotek. Hur betalar de svaga MER till välfärden?? Vilken tankevurpa!!
    Nix det är det inte.
    Sätt in dig i samhällsekonmi så inser tom du att det stämmer...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?