Regnig måndag skrev 2012-03-22 11:08:16 följande:
Jag förstod att det handlade om dina åsikter, det var därför jag förklarade att man inte kan diskutera fattigdom efter åsikter eller känslor utan måste utgå från de definitioner som finns. Annars kan vi lika gärna anta definitionen som "de som lever i armod" har. Även där finns det de som har det värre och alltså är det tveksamt om ens de vill/kan/ska/känner/tycker att de är fattiga. Ganska smart sätt att trolla bort all fattigdom i världen, eller hur?
På din sista fråga har Åsa svarat dig riktigt bra i inlägg 2144
Alla mår bra av att vistas ute, även de i storstäder! Segregering blir det om man skulle följa din linje och tvinga en grupp att avstå enkom för att det annars sticker i ögonen på vissa som envisas med att jämföra med absolut fattigdom i Indien.
Fö fattar jag inte varför du tycker att det är nyttigare att vara ute än i simhall och lekland, där om något rör man på sig och det är det du resonerar kring. Så kokar man ner det handlar det om ogina skattebetalare som ylar i högans sky över "mina skattepengar minsann" går till något du inte vill, sen tar du till, liksom de flesta andra med dessa åsikter, absurda argument och ologiskt/verklighetsfrämmande resonemang.
Vad beror det på, okunskap?
Jag jämför inte med Indien, där har du blandat ihop mig med någon annan. Jag menar att om man i Sverige inte har tak över huvudet eller mat varje dag så är man fattig! Och visst, enligt Rädda barnen är man visst fattig om man inte har råd med bio, och TS fråga var hur man kan påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige. Det finns det ju, men jag påstår ändå att det inte är fattigt så länge man har mat, kläder och tak över huvudet.
Självklart är det nyttigare att vara ute, man får frisk luft istället för alla baciller som far runt inne i en lekhall, och att man skulle röra sig mindre ute är konstigt att påstå - då har du inte sett mina barn när de är ute i skogen!
Jag har inget emot att andra får bidrag från mina skattepengar - jag har syskon som i perioder har fått bidrag.
Jag trodde att det var ett fritt land där man får tycka saker, och jag tycker som jag sagt. Definierar man det enligt rädda barnen så finns det ju fattiga barn i Sverige, det är bara det att jag inte håller med rädda barnen om att man är fattig för att man inte har råd att gå på bio!