• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 21:36:21 följande:
    Har jag påståt att jag inte kan betala det lånet jag lånade för glasögon......just vid det tillfället jag vara till optikern hade jag inga pengar......Sluta fan och gapa om detta....lånet har jag INTE tagit på någon bank....

Och ni vet inte vad jag har för syn fel.......och om jag får säga så har den här stan 7 optiker var av jag valde den billigaste.
    Vi gapar inte om det utan att du gör dej till offer, att du är världens syndaste och att du väljer att inte se lösningar för det bara ska vara dyrt.
    Vi vet inte vad du har för synfel men du avslöjar mer än vad du tror du vill inte ha 3 glasögon med dej när du handlar för du har ingen handväska. Inlägg 2201.
    Vill du ha medhåll får du börja tänka på vad du berättar och hur du uttrycker dej.

Nu lämnar jag den här tråden. Jag trodde verkligen att det fanns fattiga i sverige men inser nu att det inte gör det. Det finns bara bortskämda människor som inte orkar ha handväskor för att det är besvärligt.
  • Anonym
    asta66 skrev 2012-03-23 15:52:43 följande:
    Men gäller det vid andra glas än standardglas. Vi med mer krångliga synfel kan sällan köpa de billiga.
    Tror att dessa priser bara gäller standardglas, jag kunde inte köpa på något sådant billigt ställe.
    Ermenegildo skrev 2012-03-23 15:50:02 följande:
    Favoptic har jag köpt glasögon från. Det går inte att komma upp i flera tusen där, även om man har progressiva med antireflex, solskydd m m.

Möjligen är hållbarheten en fråga om man ska ha dem varje dag, jag har bara mina vid bilkörning och bio
     Det är bara vid standardglas man kan köpa så billiga glasögon, jag kunde inte köpa från de billiga butikerna eftersom jag har flera synfel, översynt på ett öga kraftigt närsynt på ett öga samt astigmatisk.
  • Anonym
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-23 16:42:03 följande:
    Självklart går man till en optiker och gör sin synkontroll och får sitt recept på glasögon, men sen köper man glasögonen online så blir de billigare.
    Nu hade jag råd att köpa glasögon var jag ville, men försökte ändå komma billigt undan för mig gick det inte att få några billiga glasögon, tom. optikern sa att de skulle försöka få bästa möjliga synskärpa men sa att det var svårt att få det bra.
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-03-24 01:47:04 följande:
    Varför den tonen?
    Du nämner bara brytningsfel och detta motiverar inte normalt slipning på specialanläggning varför det är naturligt att fråga. Givetvis behöver du inte "redovisa". Det blir dock en konstig dialog om du hävdar saker för att sedan direkt underkänna förslag om att göra på annat sätt, givna utifrån vad du skrivit, utan att ge för ämnet nödvändig relevant information. Ev svar underlättas om man vet vilket prisspann det är du upplever som nödvändig. Om det redan är i prisnivå med de billiga priser någon annan har erfarenhet av är det ju meningslöst att tipsa.
    Lonlely Wolf vill inte ha några råd. Hen vill bara vältra sig i bitterhet och fattigdom.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-25 13:03:04 följande:
    Nej, precis som jag skrev i mitt inlägg tidigare, så uttalar jag mig inte om hur det borde vara utan vad jag anser är grundläggande för att klara sig. Det är två olika saker och jag förtydligade det för dig också när du försökte ändra frågan till att handla om hur jag skulle vilja att det ser ut. 
    Det är så nu att även regeringen tydligen ser fattiga familjer som ett problem, var ett uttalande i nyheterna härom dagen att det ska tillses att alla barn ska i så långt det är möjligt ha lika förutsättningar.

Vad detta innebär framkom inte men tydligen är det ett problem att det finns fattiga barn, kanske det äntligen gått in orsak och verkan vad gäller misslyckande i skolan, psykisk ohälsa bland unga, arbetslöshet, kriminalitet, dvs förlorade redan från start.

Blir dyrt i längden för samhället att skapa ett utanförskap redan i barndomen.

• Anonym
    Argo skrev 2012-03-26 07:35:37 följande:
    Klart att fattiga familjer är ett problem. Det kommer väl inte som en chock får någon?

Här i tråden handlar det dock även om folk som kallas "fattiga" men som kanske egentligen inte är det? Sådär på riktigt?

Redan frågan i rubriken är ju inne på det spåret: hur kan ni säga att det inte finns fattiga?

Nja, det kanske vi inte säger, men vi kanske säger att det inte handlar om det antal som RB tycker.
    Tror att RB har rätt i både antal och fattigdom, däremot finns det en hel del av dessa som ändå inte uppfattar sig som fattiga eller lever som om de skulle vara fattiga.

Eftersom man tittar 3 månader bakåt vid ansökan om försörjningsstöd så måste man för att få stöd levt dessa tre månader på så låg nivå att det inte har kunnat bli något överskott.

De som på något sätt har uppbackning av människor i sin närhet familj, vänner osv, de som kan ärva utrustning, kläder, har tillgång till ställen inom släkten att semestra hos.

• Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 16:29:35 följande:
    Just inköp av glasögon är en del av det som ingår i försörjningsstödet. Vet dock inte om du är speciellt mottaglig för ekonomiskt bistånd över huvud taget?
    Vad jag förstår är personen inte berättigad till försörjningsstöd eftersom hon ligger över norm, däremot kan man faktiskt söka stöd om man ligger bara något över existensminimum för en del utgifter. 
    Man kan alltså ibland få hjälp med tex. glasögon, tandvård eller annat om man har väldigt låg inkomst.

Jag hade försörjningsstöd under ca 1 år för ungefär 20 år sedan, det året fick jag "julpengar" från en kommunfond. Varje år under 15 års tid kom det sedan ansökningshandlingar till denna fond vilket jag sökte, första gången jag inte fick var för 2 år sedan eftersom min inkomst låg 400:-/månaden över den gräns där fonden beviljade pengar.

Det var inte mycket pengar man fick till de där jularna, tror det var omkring 1000:- som max när jag hade hemmaboende barn.
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 17:46:58 följande:
    Antingen ligger hon under eller däromkring.  Hur det nu än förhåller sig hamnar hon nog alldeles säkert ganska mycket under om hon måste köpa glasögon. Problemet är väl snarare att hon inte vill befatta sig med försörjningsstöd, se förklaring i inlägg #2012.
    Fast nog tycker jag att 1000 kr är en ordentlig julpeng! Så mycket får jag inte ens av mina föräldrar. Av dem får jag en gammal ärvd sked från pappa och något litet från mamma. Pappa har stora tillgångar, kan jag tillägga.
    Tyckte också att det var mycket pengar första gången jag fick från fonden, hade iof 3 barn som var ganska små.
    Jag har aldrig själv fått några dyra julklappar förrän nu när jag är äldre och mina barn arbetar de slår sig samman och av dem får jag betydligt finare klappar än vad jag någonsin haft råd att ge dem.

Halva reapriset är något som jag handlat allt på under de senaste 20 åren, blir ofta tom. billigare än att köpa begagnat.

• Anonym

De som får saker och kläder från vänner, bekanta, släktingar, har tillgång till egenodlad mat, vilt, fisk, tillgång till gratis sommarvistelse i någons sommarstuga, kan låna bil gratis, bor mycket billigt, har gratis ved för uppvärmning, får extra pengar från släkt mm mm räknar sig självfallet inte som fattiga och är inte heller det om man omvandlar värdet av vad de får gratis till reda pengar.

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-04-04 11:33:40 följande:
    Många av dessa hemlösa är just hemlösa för att de inte vill ställa upp på de krav som ställs. De vill inte sluta missbruka. För grejen är den att ingen behöver vara hemlös om de ställer upp på de krav som ställls. 

Men visst det skulle behöva fler half-way hus och liknande, problemet är att ingen vill ha dessa som grannar. 
    Trist nog missar du stora grupper när du associerar hemlöshet med missbruk.  Ingen behöver sakna tak över huvudet men det innebär oftast härbärge och liknande - även för barnfamiljer!
    Idag är det hyfsat enkelt att bli hemlös, skaffa dig en depression och lite håglöshet där du är för frisk för att få hjälp men för sjuk för att fixa vardagen.

Det tragiska är att hemlösheten permanentas. Utan hem inget jobb, inget jobb inget boende.
    Vägen därifrån är lång och svår och många beskriver att myndigheter sätter onödiga käppar i hjulet. 
    Jag undrar hur många som börjar missbruka i det läget pga hopplösheten!

Alternativ för missbrukare i all ära, det stora problemet är att hyresmarknaden idag utestänger riktigt stora grupper och befinner man sig redan i gråzonen genom tex arbetslöshet är det enkelt att halka utanför det sociala skyddsnätet och en dag stå utan bostad.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?