• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-04-10 10:51:41 följande:
    Det är förmodligen en ganska stor del av de fattiga som saknar eftergymnasial utbildning, sitter i nån håla med hög arbetslöshet och skaffade barn för tidigt, med någon som var helfel.
    Offerkoftan på.
    Visa källa.
    nehä inte det.
    Då konstaterar vi att du bara ordbajsar, sprider BS och inte har koll på annat än dina egna fördomar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:48:11 följande:
    Trots allt är det ett fåtal personer du pratar om när man tittar på hela samhället.
    Man kan inte diskutera undantag och göra det till en sanning gällande för alla.
    Sanningen är att de allra flesta går ut gymnasiet. Av de som hoppar av skaffar procentuellt sett mycket få  barn.
    Jag syftade på den attityd som man ofta ser här på FL, att det inte spelar någon roll om man hoppar av skolan för att skaffa barn och att man inte behöver någon inkomst för att försörja ett barn.
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 10:43:05 följande:
    Om du inte vore anonym kanske du skulle skriva lite mer sansat. Jag vet inte vad din poäng är, mitt inlägg var ett svar på ett annat anonymt inlägg om att det skulle vara svårt för den som arbetat i 25 år efter gymnasiet att bli arbetslös och bli lämnad med en belånad villa och två barn.

Jag vill ha ett samhälle där individen har ett ansvar. Sparar man inte en krona och struntar i att skaffa utbildning eller bra jobb, då kan man inte räkna med att leva med samma standard som de som sköter sig. Samtidigt tycker jag det är viktigt med en grundtrygghet - ingen ska behöva bli hemlös och inga barn ska behöva fara illa. Som sagt, man behöver få till en rimlig balans.
    Min anonymitet har inget med saken att göra, det är ett fånigt påhopp av någon som saknar argument.

Jag vet att du skrev det och jag kontrade med att ANSVAR inte enbart handlar om privatekonomi utan att man har ett ANSVAR i samhället också.

Kan du nu svara på min fråga utan att begå nya påhopp?
    Vad är att ta ansvar?
    Enligt mig är det inte BARA för privatekonomin utan ansvaret är betydligt större än så.
    Du har ett ansvar i samhället och att inte ens vilja se till att alla medmänniskor har det drägligt snuddar till det som är totalt ansvarslöst. Alla kan inte få jobb, vi kan inte bygga sverige på akademiker. Hur ska grupper som inte får jobb eller utbildning kunna ta ansvar när det är din grundförutsättning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:53:51 följande:
    Visa källa.
    nehä inte det.
    Då konstaterar vi att du bara ordbajsar, sprider BS och inte har koll på annat än dina egna fördomar.
    På sätt och viss hoppas jag att du och ni andra får ett regeringsskifte nästa val och att det håller i sig.
    Att bidragsberoendet ökar markant och att högskattestrukturerna försämrar företagandet och medförande försämringar av arbetsmarknad och villkor.
    Att du och dina barn verkligen får det utstakade livet om ni röstar fram det.

Det är inte jag och mina barn och barnbarn som kommer att drabbas hårdast av det, tro mig.
    Förmodligen flyttar såna som jag härifrån när det blivit riktigt illa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:54:00 följande:
    Jag syftade på den attityd som man ofta ser här på FL, att det inte spelar någon roll om man hoppar av skolan för att skaffa barn och att man inte behöver någon inkomst för att försörja ett barn.
    Den är inte särskilt vanlig och den möter hårt motstånd och tyvärr är det många som inte missar chansen att sparka riktigt jävla hårt på de som valt eller gjort annorlunda.
    Faktum kvarstår att de är undantag i statistiken.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:58:57 följande:
    På sätt och viss hoppas jag att du och ni andra får ett regeringsskifte nästa val och att det håller i sig.
    Att bidragsberoendet ökar markant och att högskattestrukturerna försämrar företagandet och medförande försämringar av arbetsmarknad och villkor.
    Att du och dina barn verkligen får det utstakade livet om ni röstar fram det.

Det är inte jag och mina barn och barnbarn som kommer att drabbas hårdast av det, tro mig.
    Förmodligen flyttar såna som jag härifrån när det blivit riktigt illa.
    Ja det kommer att svida hårt att du inte kommer att kunna ha kvar 15 miljoner på banken, du kommer bara ha 12.
    Stackars stackars dig. Tycker otroligt synd om dig och dina barnbarn när jag tänker på de stora grupper som kan få det drägligt.

Flytta du, vi kommer faktiskt inte att sakna dig därför att samtidigt som du flyr kommer det hit andra, kapitalstarka. Det har det gjort i alla tider oberoende av skattetrycket.
  • Anonym

Välfärdens förutsättningar var inte ett generöst bidragssystem. Det var efterkrigstidens goda möjligheter att bedriva handel. De förutsättningarna kommer aldrig tillbaka och verkligheten som vi måste anpassa oss efter är en global kris där Sverige har svårt att hävda sig när en stor del av den arbetsföra befolkningen varken vill eller anser sig kunna jobba.
    Hög skatt och många bidragsberoende skapade inte välfärden och den kommer inte att skapa en ny välfärd den här gången heller. Det går att ge många mer i bidrag men ganska snart blir det uppenbart att det försämrar vården, omsorgen och skolan - för alla utom de rikaste.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 11:02:01 följande:
    Ja det kommer att svida hårt att du inte kommer att kunna ha kvar 15 miljoner på banken, du kommer bara ha 12.
    Stackars stackars dig. Tycker otroligt synd om dig och dina barnbarn när jag tänker på de stora grupper som kan få det drägligt.

Flytta du, vi kommer faktiskt inte att sakna dig därför att samtidigt som du flyr kommer det hit andra, kapitalstarka. Det har det gjort i alla tider oberoende av skattetrycket.
    Det kan du ju intala dig själv.
    Men jag antar att huvudsaken är att du får mer i bidrag de närmaste åren. Allt annat är ganska oväsentligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:58:09 följande:
    Min anonymitet har inget med saken att göra, det är ett fånigt påhopp av någon som saknar argument.

Jag vet att du skrev det och jag kontrade med att ANSVAR inte enbart handlar om privatekonomi utan att man har ett ANSVAR i samhället också.

Kan du nu svara på min fråga utan att begå nya påhopp?
    Vad är att ta ansvar?
    Enligt mig är det inte BARA för privatekonomin utan ansvaret är betydligt större än så.
    Du har ett ansvar i samhället och att inte ens vilja se till att alla medmänniskor har det drägligt snuddar till det som är totalt ansvarslöst. Alla kan inte få jobb, vi kan inte bygga sverige på akademiker. Hur ska grupper som inte får jobb eller utbildning kunna ta ansvar när det är din grundförutsättning?
    Vi betalar redan en av världens högsta skatter och du vill få det till att det inte är att ta samhällsansvar?
  • Anonym

Vad jag förstår så finns det inte några fattiga i Sverige och är det så att de ändå ligger på den nivå som RB, Eu och OECD klassar som fattigdom så får de skylla sig själva för att de valde fel väg i livet för 10, 15, 20 eller 30 år sedan.

De får även skylla sig själva för att deras föräldrar valde fel eller inte klarade av att se till att deras barn inte valde fel.

De får också skylla sig själva för att de inte utbildade sig genom högre utbildning eller att de valde fel utbildning även fall de valt utifrån arbetsmarknadsprognoser.

De får skylla sig själva om den person de bildat familj med och tagit gemensamma ekonomiska beslut med blivit sjuk, arbetslös, förändrats, lämnat familjen osv.

De får skylla sig själva för att de valt ett låglönearbete som de älskat men som inte gjort att de kunnat bygga upp en buffert att leva på när livet förändrats. 

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?