• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:15:15 följande:
    Man vad vill DU göra med Klara? Följa henne till soc och låta någon annan försörja henne hela livet?
    Vad är DIN lösning för Klara? Jag är uppriktigt nyfiken då du bara avfärdar mina lösningar men kommer inte med några egna.
    Du kunde bara svara med att förlöjliga och håna, med att hålla Kölara i handen och följa till soc?

Svara istället på det frågor jag ställde FÖRST till dig

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:33:42 följande:
    Ja...och jag arbetar och betalar ca 6000kr i skatt per månad. Så du betalar inte mer skatt än mig iallafall.

De pratar om jobbskatteavdraget som gör att du betalar mindre skatt när du arbetar. Men summan skatt som vi som arbetar är totalt sätt mycket,mycket mer än ni betalar.
    Så därför hade det varit helt orimligt att vi inte skulle få ta del av de sakerna som vi är med och finansierar.

Så det var en rejäl tankevurpa tyvärr.
    Men kära nån. Det handlar om mer och större saker än antalet inbetalda skattekronor!
    Tex har vi arbetslösheten som ett instrument mot inflationen, där betalar de stora belopp som du annars skulle få betala ur egen ficka.

Din tankevurpa är att du ska få tillbaka det du betalar vilket betyder att arbetslösa ska stå utanför skyddsnät, vård, skola osv. Din välfärd bygger på att även dina medmänniskor har det bra. Så den som gör tankevurpor är DU som inbillar dig att allt handlar om antalet betalda kronor i skatt!
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:36:18 följande:
    Nä det stämmer absolut inte!
    Jo men det gör det serru, det hjälper inte att du säger nej om så en miljard gånger. Det inser alla med minsta lilla tankeförmåga.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:37:21 följande:
    Men vadå samma förutsättningar, ni säger ju att pengarna inte räcker. Jag säger att de gör det, om jag klarar av att gott och väl betala räkningar köpa fin mat och gå till läkaren på socialbidrag så räcker ju pengarna.
    Vi har exakt samma förutsättningar = samma inkomst. Jag valde sedan att prioritera inkomsten och alla klarar tydligen inte av det.
    På vilket sätt menar du att någon annan inte skulle klara det?

Jag förstår inte riktigt, här har ni en föredetta "fattig" som säger att det är inte så lite pengar om man är ordentlig med ekonomin, men jag räknas inte eller vadå?
    Precis det JAG säger. Exakt.
    Du pratar om DU DU DU och kan bara inte förstå att andra inte har dina förutsättningar.
    Du fattar inte att förutsättningarna INTE är samma fastän summan är det. ALla har inte möjligheten att välja ekologiskt, alla har inte möjligheten att handla billigt, andra har mediciner som är NÖDVÄNDIGA som soc vägrar betala (läs tråden) .

Du räknas visst, det finns många som du men det DU gör är att räkna bort ALLA som vittnar om att det inte går ihop.
    Varför spelar du denna martyr och pekar med ett anklagandes finger för att du känner dig missförstådd samtidigt som du VÄLJER att helt nonchalera ALLA andra?
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:50:33 följande:
    Jag frågade även om du har familj? Barn? Sambo som jobbar. Är du helt ensam är det ju inte ett dugg lite pengar.
    Du vet att om man har sjukpension så för det ofta med sig kostnader som en frisk inte har, mediciner och behandlingar.
    Man kan inte gå till soc. och få hjälp om man ligger 100:- över norm, går du på soc. får du hjälp med vårdkostnader och medicin utöver norm. 
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:07:17 följande:
    Om man är för sjuk för att jobba, är man inte för sjuk för att göra nöjen då? Så få borde pengarna räcka fint till er?

Sa du........och avslöjade din okunnighet om kroniska sjukdomar.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:37:21 följande:
    Men vadå samma förutsättningar, ni säger ju att pengarna inte räcker. Jag säger att de gör det, om jag klarar av att gott och väl betala räkningar köpa fin mat och gå till läkaren på socialbidrag så räcker ju pengarna.
    Vi har exakt samma förutsättningar = samma inkomst. Jag valde sedan att prioritera inkomsten och alla klarar tydligen inte av det.
    På vilket sätt menar du att någon annan inte skulle klara det?

Jag förstår inte riktigt, här har ni en föredetta "fattig" som säger att det är inte så lite pengar om man är ordentlig med ekonomin, men jag räknas inte eller vadå?
    Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
    Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.

En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:09:59 följande:
    Ja det är på tok för mycket, men när inte elbolagen kollar vad problemet är inte heller hyresvärden.  Jag har grannar som har tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, flera datorer, tv:n, stereon, x-box och ja alla tekniska prylar som går att ha och dem har 3-5 rummare och dem har lägre el räkningar. Min lägenhet är på 47 kvadrat.

Hur är det med frysen, en dålig frys kan vara en eltjuv av rang.

Och har du saker stående på stand by, sluta med det direkt i så fall.  
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:47:27 följande:
    Jag menar att om Klara stannar kvar i Byhåla utan att försöka förändra någon som gör att hennes förutsättningar till arbete ökar så tar hon inte ansvar över sitt eget liv.

Vad hade Klara gjort om vi inte hade bidrag? Att "inte vara sådär jättesmart och ha halvdana betyg" är väl inte någon anledning till att inte rycka upp sig och ta tag i sin egen försörjning.

Nu vill jag veta hur du skall hjälpa Klara!
    Jag har gett dig förutsättningarna. Förklara nu vilka förutsättningar du anser att hon har men som hon inte tar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:13:00 följande:
    Jag har gett dig förutsättningarna. Förklara nu vilka förutsättningar du anser att hon har men som hon inte tar.
    Du har nämligen inte svarat på den frågan jag ställde först.
    När du gjort det kan jag svara på din.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?