• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 16:12:00 följande:
    Om alternativet är att inte få ett enda jobb eller bostad så är väl valet rätt solklart?
    Ska personen ge upp totalt vid 40?
    När jag pluggade träffade jag massor av studenter som var betydligt äldre än så!
    Vilket är det solklara valet?
    Du måste förtydliga dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:16:23 följande:
    När ska du inse att du inte klan applicera din verklighet på ALLA i hela sverige?
    SÅ länge som du gör det får du finna dig i att dina inlägg blir bemötta på det sätt de förtjänar.
    Ni vill ju låtsas om att min verklighet inte går att applicera på något alls. Och då har ni fel. Jag har träffat väldigt många som motbevisar er, så bidragslatmaskarna existerar i allra högsta grad. Oavsett om du vill det eller inte.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:12:00 följande:
    Om alternativet är att inte få ett enda jobb eller bostad så är väl valet rätt solklart?
    Ska personen ge upp totalt vid 40?
    När jag pluggade träffade jag massor av studenter som var betydligt äldre än så!
    Många som har en gammal gymnasieutbildning har faktiskt inte möjlighet att först läsa in gymnasiet och därefter skaffa lämplig utbildning. Åldern ger begränsningar i hur mycket CSN man kan ta, många i den åldern har även familj.

Finns gott om personer som är i 40-års åldern som bara har en 2-årig gymnasieutbildning eller inte ens har en fullständig gymnasieutbildning.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:16:42 följande:
    Finns det inget ansvar alls kvar att förvänta? Varför ska någon dra på sig CSN-skulder som inte leder till en användbar utbildning?
    Om man är så hopplös att man drar på sig skulder för en utbildning som inte leder till karriär, inte har några utsikter till jobb eller lägenhet, tja, då är man väl rätt körd antar jag. Iallafall i det här landet. Det finns fortfarande skitjobb i andra länder. Flytta dit och prova lyckan.
    Varför pluggar människor till läkare?
    För inte så många år sedan var det massarbetslöshet bland läkare.

Samma med lärare, it-data osv. Du kan ta VILKEN utbildning som helst, den kommer att vara "fel" tidvis och het tidvis.
    Men du kanske menar att människor ska utbilda sig efter arbetsmarknadens svängningar och omskola sig ungefär vart 15-20 år?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:17:23 följande:
    Vilket är det solklara valet?
    Du måste förtydliga dig.
    Om det man inte gör funkar måste man vara villig att göra ändringar.
    Om man sitter i en situation där man verkligen inte får jobb måste man:
    1. Göra sig mer attraktiv för arbetsmarknaden.
    2. Söka sig till jobben. Även om det är utomlands.
    Att ge upp för att man är 40 och "det känns lite för sent" är så jävla svagt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:18:00 följande:
    Ni vill ju låtsas om att min verklighet inte går att applicera på något alls. Och då har ni fel. Jag har träffat väldigt många som motbevisar er, så bidragslatmaskarna existerar i allra högsta grad. Oavsett om du vill det eller inte.
    Inte alls utan jag tog fasta på det du SKREV om majoriteten osv.
    Eftersom du känner dig missförstådd behöver du backa tillbaka, läsa vad du själv skrivit och fundera över varför andra uppfattar ditt budskap som de gör. Efter det funderar du på hur du kan formulera dig så att du inte blir missförstådd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:20:00 följande:
    Varför pluggar människor till läkare?
    För inte så många år sedan var det massarbetslöshet bland läkare.

Samma med lärare, it-data osv. Du kan ta VILKEN utbildning som helst, den kommer att vara "fel" tidvis och het tidvis.
    Men du kanske menar att människor ska utbilda sig efter arbetsmarknadens svängningar och omskola sig ungefär vart 15-20 år?
    Fast nu ska vi inte blunda för att väldigt, väldigt många läser skitutbildningar för att det är kul. Utan större tanke på jobbmarknaden. Jag har träffat massor av människor som har slösat bort studiemedel på strökurser i humaniora etc.
    När såna människor kommer och gnäller för att de är arbetslösa och studiemedlet är slut har jag 0 engagemang. Lite måste man väl ändå tänka efter?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:20:17 följande:
    Ok. Det finns 400 000 arbetslösa i Sverige. Hur fixar du jobb till alla dem?

Du kan inte begära att någon ska flytta utomlands. AF har försökt men de åkte på pisk så det dånade om det, man exporterar nämligen inte sin egen befolkning bara för att en del är avundsjuka på de som "slipper" jobba.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 16:20:17 följande:
    Är det där det solklara valet?
  • Anonym
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-19 16:19:52 följande:
    Jag kan uppriktigt säga att jag funderade på det när det var som värst.

Samma här!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?