• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:53:50 följande:
    Men du läser ju inte vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att jag skall få tillbaks varenda krona jag betalar i skatt!!
    Jag skrev att det var orimligt att de som betalar skatt (arbetar) INTE SKALL FÅ TA DEL UTAV VÄLFÄRDEN ALLS utan att de skulle få betala sina barns skolgång, betala inträde till bibliotek och lekplatser medans de som inte arbetar skulle få ta del av det gratis eftersom hon hävdade att de betalar mer i skatt!

Kan du vara snäll och förklara för mig varför jag skulle betala skatt+ mina barns skolgång medans de som inte jobbar skulle få skolgången gratis?

Snälla förklara rimligheten i detta utan att börja babbla om inflation som inte alls har med detta att göra!!
    Hur hade du tänkt att människor utan jobb och med bidrag endast så de överlever ska KUNNA betala?
    Förklara hur du får ihop den ekvationen...

Sluta dessutom med offermentaliteten eftersom skattebetalare ÄVEN de som betalar mycket skatt TAR DEL AV VÄLFÄRDEN. De bidrar bara med en större del än de som har blygsamma inkomster.
    Alltså handlar det om att du inte får igen varenda krona, att du är avundsjuk på de som får procentuellt mer än vad de bidrar med.

Tycker du att det är justa samhällvärderingar du har, att man bara ska få det man kan betala och skita i alla andra med orden "ta ditt förbannade ansvar och sluta parasitera"?
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:54:06 följande:
    Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.
    Alla jobbar inte dagtid, funderat på det?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:38:26 följande:
    ja DET undrar jag med!!!
    Det finns nog ett större antal som verkligen tycker att den som är sjuk oavsett sjukdom bara ska ha det mest basala, tak överhuvudet, någonstans att sova, mat för att överleva, möjlighet att sköta sin hygien och lite kläder.
    Läkarvård och medicin också om det verkligen ska vara nödvändigt. 
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:15:46 följande:
    man kan väl VISST diskutera tankar och känslor när det handlar om fattigdom!'

jag tycker exempelvis att det INTE är fattigdom om ett barn inte har råd att gå på fotbollsskola,för fotbollsskola behövs inte för överlevnad.
    han skulle kunna spela fotboll med grannbarnen om deras föräkldrar köper en fotboll på överskottbolaget för en tjuga!
    Ja man kan diskutera tankar och känslor men man kan inte avgöra vem som är fattig och vem som är rik efter det. Det är därför det finns definierat och det som diskuteras.
    Jättebra att du inte kände dig fattig, jättebra att du inte tycker att man är fattig om man köper gucciväskor och bmw-bilar men diskussionen handlar inte om det. 
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 15:18:46 följande:
    Hon har väl samma förutsättningar som vem som hellst (som inte är sjuk eller utvecklingsstörd tex) hon har väl samma förutsättning att plugga eller flytta som de flesta unga gör idag, eller vad hindrar henne?
    Sluta driva med oss och räkna då upp de hyresvärdar som gladeligen tar emot en hyresgäst utan inkost. Verätta sen vilka kommuner som gladeligen ställer upp med socbidrag till alla inflyttande som saknar jobb och bostad.-
  • Anonym

Men varför ska inte folk "ta sitt förbannade ansvar och sluta parasitera"? Varför är det en orimlig inställning?
    De som jag känner till som lever på bidrag saknar varken arbetsförmåga eller möjligheter, de är lata och bekväma och tycker att bidragslivsstilen är tillräckligt ok för att göra någon ansträngning för att rycka upp sig.
    Så länge såna människor är i majoritet är det ju rätt givet att välfärden monteras ner på störst bekostnad av äldre, sjuka och barn.

• Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:52:45 följande:
    blanda inte ihop inläggen tack,jag har inte skrivit ett ord om gucciväskor och BMW.
    Nej, du skrev om fotbollskolor och syftet var samma sak som mbw och gucci
    Du vill inte bemöta det jag skrivit?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:51:14 följande:
    Sluta driva med oss och räkna då upp de hyresvärdar som gladeligen tar emot en hyresgäst utan inkost. Verätta sen vilka kommuner som gladeligen ställer upp med socbidrag till alla inflyttande som saknar jobb och bostad.-
    H*n får väl börja studera och inleda en karriär. Med studiemedel är det inte så svårt att få en bostad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:57:24 följande:
    Men varför ska inte folk "ta sitt förbannade ansvar och sluta parasitera"? Varför är det en orimlig inställning?
    De som jag känner till som lever på bidrag saknar varken arbetsförmåga eller möjligheter, de är lata och bekväma och tycker att bidragslivsstilen är tillräckligt ok för att göra någon ansträngning för att rycka upp sig.
    Så länge såna människor är i majoritet är det ju rätt givet att välfärden monteras ner på störst bekostnad av äldre, sjuka och barn.
    Du är rätt rörande. Att du inte fattar att du inte blir tagen på allvar med substanslös bombastisk smörja. Det beröättar mycket om dina förmågor och brister framförallt men inget om verkligheten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:59:21 följande:
    H*n får väl börja studera och inleda en karriär. Med studiemedel är det inte så svårt att få en bostad.
    Då kan du läsa om Klara som jag skrev om. En hon och inte han.

Fö är det kutym att ha en susning om vad man skriver om och inte bara kasta ut random svar.

Jäklars... nu kom jag på att du är nyss inkommen från skogen...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?