• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 11:56:16 följande:
    Handlar man på ica fattar jag att pengarna inte går ihop.
    Man är korkad om man handlar där..
    Får samma mat på lidl för halva kostnaden..
    När jag precis flyttat hemifrån handlade ja alltid på ica ca 600 i veckan..
    Nu handlar jag på lidl o netto o kommer undan med 300 i veckan och då köper jag alltid något onödigt samtidigt. =) 

Tror många hade haft mer pengar om man kollade upp billigare alternativ till dvs saker så att det blir drägligare.
    Men jag har själv levt så kallat "fattigt" i större delen av mitt liv, så jag förstår vad ni menar. 
    Lidl är inte alls billigast utan de har EN DEL varar som är billigare. Handlar man allt på Lidl så kostar det nästan på kronan lika mycket som på ICA. Billigast i så fall är Citygross.

Ska man spara pengar ska man ha tid och förutsättningar så att man kan galoppera runt i flera olika affärer och konsekvent välja det allra billigaste alternativet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  
  • Anonym
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 11:57:41 följande:
    B Ö R

Det innebär inte att de SKA eller att de gör det
    TS kämpar om rätten att ha rätt. Hon struntar fullkomligt i att hennes påstående inte är med sanningen överensstämmande. Kräks
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:58:53 följande:
    Istället för att envist hävda att det socialstyrelsen skriver inte stämmer, kan väl du som är så insatt berätta på vilket sätt det inte stämmer? Vad är det för behandlings-,  sjukvårds- och medicinkostnader som läkare ordinerar som man inte får ersättning från soc för?
    Hur kommer det sig att du missat ALLA svar du fått hittils om detta?
    Hur många gånger TILL ska vi tvingas älta det för att du ska inse att du har fel, fel fel?
    Och berätta EXAKT vad som skulle vara skillnaden DENNA gång!
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:01:19 följande:
    Är man sjuk och behandling krävs så får man hjälp efter överklagande. Jag har hjälpt flera att få kostnader för ordinerad dietmat och mediciner då de fått biverkningar t.ex  vid cytostatikabehandling och soc i ett inledande skede vägrat ersätta de kostnaderna. Men efter överklagande har det aldrig varit ett problem.
    Inte sant det här påståendet heller.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:03:59 följande:
    Hur kan du påstå att det inte stämmer då jag själv har hjälpt sjuka med just detta och fått igenom det?
    AHA!
    Det är HÄR skon klämmer, eftersom DU i egen person har hjälpt några så är det så för ALLA!

Nu har vi förklaringen varför du vägrar ta till dig någon annans sanning än din egen. Kräks
  • Anonym
    Loket skrev 2012-03-18 12:02:00 följande:
    Lidel finns inte på så många ställen i landet eller menar du att folk ska åka 30 mil för att handla där då lär resekostnaden bli dyrare än besparingen

Ica i form av mindre butiker är oftast dyrare än om man handlar från större affärer som ica maxi coop forum eller willys m.m så där kan man spara en del pengar.
    Lidl kanske inte finns överallt men netto finns väl isf eller någon butik annan än just ICA.
    willys är också billiga.. 
    Jag bor själv mitt ute i ingenstans så får väl vara lycklig att vi har lidl här då..

Lever man på existensminimum så har man väl knappast råd att äga en bil och betala bensin i heller för den delen den ligger ju på nästan 16 kr litern nu, en fjärdedel utav min lön går på bensinkostnader till och från arbetet 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 12:17:47 följande:
    Lidl kanske inte finns överallt men netto finns väl isf eller någon butik annan än just ICA.
    willys är också billiga.. 
    Jag bor själv mitt ute i ingenstans så får väl vara lycklig att vi har lidl här då..

Lever man på existensminimum så har man väl knappast råd att äga en bil och betala bensin i heller för den delen den ligger ju på nästan 16 kr litern nu, en fjärdedel utav min lön går på bensinkostnader till och från arbetet 
    Netto finns inte överallt nej.
    Sanningen är att alla inte bor i storstäder ens en gång.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 12:20:03 följande:
    Netto finns inte överallt nej.
    Sanningen är att alla inte bor i storstäder ens en gång.
    Jag bor inte i en stor stad inte ens i närheten, men det borde ju finnas något alternativ annat än ica.. 
  • Anonym

Varför jämföra studenters ekonomi med människor som inte studerar?

Jag antar att med studenter som tar CSN menas de som går högre utbildning, vilket är valfritt att göra.

Det är inte samma sak att leva på CSN under några begränsade år som ung som att en hel familj lever på existensminimum år efter år. Den som studerar har ju ett mål och förhoppningsvis leder de få åren man lever ekonomiskt "fattigt" till ett arbete så man kan försörja sig, vilket mål har familjen som lever på existensminimum år efter år? 

Vidare så är det inte så att alla människor har möjlighet att handla på Lidl, Willys,Ö&B  eller Citygross, dessa affärer ligger åtminstone där jag bor långt från centrum och bostadsområden i stora köpcentra, krävs tillgång till bil för att ta sig dit.
    Människor med låg inkomst har inte råd att ha bil. För mig tar det 3 bussbyten att ta mig till centra som har dessa butiker rean ToR kostar 76:-, 10 kg är maxgräns för hur mycket jag kan frakta hem med min Dramaten på bussarna.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?