• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:26:06 följande:

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.

hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal, läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal, resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.
    Var har du hämtad din källa? Det där är gissningsvis en kopierad text som kan vara hämtad från aftonbladet eller gud vet var.

Uppfattade du ordet bör?
    Det är inte liktydigt med ska. Uppfattade du även "som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner" och vet du att mycket inte gör det men är nödvändigt ändå?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:26:47 följande:
    jag kan berätta hur min ekonomi såg ut år 2005 om du vill.

inkomst 4.800kr (aktivitetsstöd)
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 158kr
    fackavgift 119kr
    kontantkort 100kr
    -----------------------
    1.473kr kvar till mat och övrigt. 
    jag blev undernärd kan jag meddela
    Det var inte det jag frågade.
    Jag frågade hur du gör för att veta hur ANDRAS ekonomi ser ut och HUR du kan sitta och bedömma den.
    Behagar du svara denna gång?
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:27:28 följande:
    Om man själv väljer alternativa mediciner osv så ingår de naturligtvis ej. De som föreskrivits av läkare får man ersättning för.
    Fel. Det är inte med sanningen fullt överensstämmande.
    Ta reda på fakta nästa gång.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:28:08 följande:
    jag har inte diskuterat fattigdom öht, jag diskuterar huruvida nivån på socialbidraget är baserat på hur mycket pengar som krävs för att "överleva" (som vissa hävdar) eller om möjligheten till "en skälig levnadsstandard"
    Då är det på plats att förklara reglerna för dig. I känsliga får man inte diskutera det som är off topic.
    Här diskuteras fattigdom.

Du vill diskutera överlevnad starta därför en egen tråd om det.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:32:12 följande:
    Jag är inte kostexpert, vilken typ av näring är det du saknar?
    Då ska du heller inte sitta och rekommendra ensidig kost. Vem som helst med det minsta innan för pannbenet förstår att din "kost" snabbt leder till brister och det behöver man inte vara en expert för att inse, bara lite tankeförmåga
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:38:23 följande:
    14g protein är inte mycket, men fullt tillräckligt för att överleva.
    Pastan kan bytas ut mot vetemjöl om du vill, då får du 2kg för en tia
    Du var ingen kostexpert men ändå vet du att 14g protein är tillräckligt?
    Euuuum. Bra att du aldrig haft intentionen att vara seriös.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:49:38 följande:
    hänvisar till mitt inlägg 664.
    jag blev undernärd när jag hade 1.400kr att leva för.
    Jaha?
    Det sa rätt mycket om dej och inget om selfish svar på hur man långsiktigt överlever på hennes "diet".

Kan du svara på frågan nu då hur du kan avgöra andras ekonomi genom forum och genom att tänka på DIN ekonomi?
  • Anonym
    Loket skrev 2012-03-18 00:49:18 följande:
    de får väl flytta ut i skogen och bo i en grotta som vissa anser att socialbidragstagare skall göra

Seriöst så är det ett problem även för lönearbetare med låg lön så då blir givetvis den retoriska motfrågan hur skall folk som lever på existensminimum och som ej får socialbidrag (det finns många i den situationen) har råd med nödvändiga mediciner när de ej får den betald av socialen?
    Husvagn var det.
    Utan rinnande vatten och vad det nu var. Igloo tror jag visst var ett förslag.
  • Anonym
    Seven Costanza skrev 2012-03-18 00:48:28 följande:
    Jo men du skriver ju nu att du separerar ljust och mörkt samt 40 och 60, då tvättar du ju minst 4 tvättar i veckan om du har en ljus och en mörk 40 och en ljus och en mörk 60, vilket de flesta har. Du skrev nog lite otydligt när du skulle förklara hur länge tvättmedlet för x kr räckte för er, för du skrev att ni tvättar en gång i veckan och redogjorde inte för hur många tvättar ni då tvättar den gången. Man fick alltså intrycket att ni tvättar en maskin i veckan med allt i samma och ja det är ju antingen ohygieniskt om man då väljer att tvätt allt i 40 C eller dåligt för kläderna om man väljer att tvätta allt i 60C. Det spelar väl ingen roll att man berättar hur många gånger i veckan man tvättar om man inte redogör för hur många maskiner det blir! Om man då tvättar alla sina högar med tvätt - om jag har sju högar med tvätt och antingen tvättar alla på samma dag eller en maskin om dagen sju dagar i veckan, är det någon skillnad? Det låter ju så på dig.
    Men seriöst. Tråden handlar om fattigdom och inte att man tvättar en eller 4 gånger i veckan.
    Har du fler funderingar om hur oofta man ska tvätta kan du starta en undersökning om det om du inte orkar leta reda på alla trådar som redan avhandlar det.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:57:13 följande:
    Hävdar du att 14g/ protein/dag inte är tillräckligt för att hålla en människa vid liv?
    Svara på min fråga istället för att vrida fokus.
    Men du vill visst bara bråka så skit i det. Du kommer inte att svara. Du har redan avslöjat dej själv...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?