• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:55:58 följande:

Man tvingas inte splittra nånting, man kan 1) flytta båda och söka nytt jobb båda, 2) en part pendlar (funkar utmärkt), 3) båda pendlar varannan vecka om det går, 4)  se det som en övergångslösning och ta ett jobb någon annanstans medans man söker jobb på samma ort.

Jag och man har periodvis bott i två olika länder/delstater, sen får man länka ihop sig när möjligheten ges igen. Inga problem, vi har två karriärer och det är helt orealistiskt att förutsätta att båda ska kunna arbeta med det vi är utbildade för på samma ort hela livet, dvs i 50 år. Man får anpassa sig till förutsättningarna, det är det som är livet och inte synd om någon för det.

Ni hade karriärer, vilket jag tyder som avancerade arbeten med eftertraktad kompetens?
    Var ni högavlönade?
    Hade ni ett antal barn?

Tror du att det är samma sak om mannen i familjen jobbar på det mindre företaget han jobbat på i 10 år som montör har lätt att hitta arbete på en ny ort när frun får arbete som undersköterska på ett äldreboende 45 mil från hemorten?
    Tror du att inkomsterna räcker till veckopendling och två boenden och försörjning av barnen? 
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:08:14 följande:

Synd om barn som har två föräldrar med inkomst och en god levnadsstandard bara för att en förälder pendlar? Hellre bidragsberoende föräldrar som sitter hemma på dagarna och en låg levnadsstandard bara föräldrarna inte pendlar?

Vi har barn. Synd om dem? Nehej.

Synd att långt ifrån alla har två föräldrar som bor ihop. Gör man inte det kan din fiffiga generallösning betyda att man mister konatkten helt. Men det gör ju inget i din värld huvudsaken är att man flyttar sen är allt annat skit samma för det gjorde du...
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:08:14 följande:

Synd om barn som har två föräldrar med inkomst och en god levnadsstandard bara för att en förälder pendlar? Hellre bidragsberoende föräldrar som sitter hemma på dagarna och en låg levnadsstandard bara föräldrarna inte pendlar?

Vi har barn. Synd om dem? Nehej.

Pendlar, menar du då att barnen träffar den ena förälder lika mycket som de barn som har skilda föräldrar VH?

Vad finns skälet för att leva som en familj om man träffas typ 4 dagar i månaden? 

Tror du verkligen att familjen mår bra av detta? 

Alla är nämligen inte högavlönade, i princip blir det två hushåll som ska drivas runt samt då kostnader för resor till familjen.
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:03:49 följande:

Det är precis det jag skrev: man får anpassa sig efter sina förutsättningar – vilket vi gör trots att det innebär en hel del av det andra här i tråden kallar ”lidande” som man tydligen borde få bidrag istället för att slippa Förvånad

Vi flyttar om vi måste det för att ha inkomst, vi flyttar långt om vi måste det, vi byter land om vi måste, vi ”splittrar” familjen om vi måste. Förutsättningen för att leva övht är att man har inkomst. DET är lika för alla. Och alla får göra vad de måste för att ha inkomst. Det är inte att lida.

Nej det är inte det du skriver. Du skriver att ALLA ska göra som du gör.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
    Källa på det
  • Anonym
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-18 00:14:27 följande:
    Haha... ungefär så!

Det är kanske svårt men får man plötsligt en lägre inkomst så måste man ju anpassa sig också! Man får börja handla tvättmedel/duschcreme/tamponger med mera på ÖB eller liknande för där är faktiskt priset oftast halva det som är på ICA eller Coop! Klart att det är jobbigt att handla på flera olika ställen men det är det som kommer att rädda kassan. 

Jag har aldrig märkt av det själv som barn men under flera år så fick mina föräldrar betala tillbaka en enorm summa skatt (riktigt stor för 80-talet) men de anpassade sig efter de pengar de hade den månad som skatten skulle betalas! Det var såklart stramt men så fick de ju göra! 

När jag pluggade hände det flera gånger att jag fick leva knapert (som för alla studenter) - en månad hade jag 300:- till annat efter att maten var betald till ICA-kortet! Men det gick ju - det var bara att man fick sitta hemma på kvällarna och helgerna och sedan promenetade jag till och från jobbet 30 minuter enkel väg! Det var ju svårt men det gick! Säkert skitjobbigt om det är så alltid! Hade jag handlat min mat på Willys så hade jag ju såklart haft mer över - även om jag valt andra matvaror men jag valde att äta lite dyrare mat så då fick jag klara mig på mina 300:-!   
    Men hur du hade det under korta perioder som student är TOTALT irrelevant.
    Försök föreställa dig hur det är pr ut o år in, de e så många barn har det idag i sverige.
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:18:41 följande:

Vi sitter båda på arbeten som är tillfälliga och ofta måste skiftas och som ger blandade inkomster, ibland högt och ibland väldigt lågt (framför allt min man beträffande det sistnämnda, jag är lite mer stabil på kort sikt). Det hade varit säkrare att förutspå framtiden med det där montörsjobbet iaf :) Men det är oväsentligt. Alla människor måste ha inkomst för att överleva, oavsett vad de gör. Alla människor måste därmed anpassa sig för att försäkra sig att de har en inkomst. Man får göra de uppoffringar som krävs. Tycker man bidragen ska kliva in för att man inte ska behöva rubba sin bekvämlighet så vill man ju inte göra rätt för sig. Man begär faktiskt att helt okända människor ska använda sin lön (som de också måste anpassa sig för att ha) för att betala levnadskostnader för människor som inte vill ändra något i sina liv så de klarar att betala för sig själva.

Ja herregud vad jag håller med dig!
    Hur familjer mår spelar ingen roll. Inte heller att barn inte mår bra av att splittras. Det är bara att förklara för dem att lite får man offra minsann bara för att de rika ska få ännu lite mer på banken.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:19:08 följande:
    lär dig skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard" så kanske du förstår vad jag pratar om
    Lär dig skillnaden mellan absolut och relativ fattigdom. Lär dig samtidigt varför alla experter är eniga om att reell fattigdom är mer rättvisande att diskutera.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:15:49 följande:
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

Så jag ska leva på det där och överleva. Skulle inte tro det  eftersom du glömde bort näringen.
    De flesta lever snål år ut och år in.

Kan du prestera något realistiskt denna gång, då ingår näring.  Studera lite u-landslära så får du näringens betydelse på köpet, du är ju mycket för svältande människor märker jag.
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:22:46 följande:

ALLA ska ta ansvar för att ha inkomst, utan inkomst kan man nämligen inte leva. HUR man gör för att säkra sin inkomst skiftar däremot. Det är helt upp till en själv att anpassa livet efter de förutsättningar man har/skaffat sig. Flytta, pendla, frilansa, jobba skift, jobba natt, omutbilda sig... gör som du vill och kan. Men ansvaret för ditt liv är ditt. Och betala för ditt liv ska du göra eftersom det är du som lever det.

Men det är fortfarande inte det du diksuterar utan att alla ska göra som du.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?