• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • germany
    Emilotta - Desinficerar också bara huden, före & efter ( ibland har jag inte gjort det). 
     Jag jobbar inom sjukvården och det är faktiskt heller inte alltid vi gör så när vi ger sprutor.

Turtle -Precis som Mustikka skriver så gör det inget med att det sipprar ut några droppar.
    Men hur gör du med sprayen? Oavsett om det ser ut att finnas mycket kvar  i din första flaska så ska du byta flaska efter ett visst antal spray-doser (det står hur många doser om du kikar på bipacksedeln).

I dag ska jag på första VUL (sprutdag 6). NERVÖST Guld i mun
  • Mustikka
    Germany: Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

Jag har vul imorgon, sprutdag 10.
    Jag är så stressad att jag ska behöva spruta fler dagar, eftersom jag bara har så det räcker till lördag. Skriver de ut mer imorgon så kan jag ändå inte hämta ut det eftersom det är en beställningsvara på apoteketObestämd
  • germany

VUL sprutdag 6 visade på 8 äggblåsor.
    Mustikka, det är väl ditt VUL nr 2? Hur många blåsor hade du på första?
    Nästa VUL för mig blir om 5 dagar (sprutdag 11).

I en del trådar så finns det snälla människor som kan tänkas ha lite mediciner över.
    Skriv vad som ev kommer att fattas redan nu så kanske någon snäll själ läser och förbarmar sig över dig Solig
    Tyvärr så har jag bara medicin så det räcker till mig själv.....annars så skulle jag gärna ha skickat över mitt överblivna till någon bättre behövande.

• drömmer om ett barn
    Mustikka: Är du redan på sprutdag 9? Jisses, vad snabbt tiden går! Glad Hur har det gått hittills? Det verkar inte ovanligt att man sprutar med höga doser. Tyckte jag hade jättelåg dos men är ju rätt liten av mig så det kanske var bra att jag inte tog mer, även om jag hade önskat att det blev fler ägg såhär i efterhand. Men hellre det än att bli överstimulerad. Lycka till på ditt VUL imorgon, hoppas det finns många fina ägg! {#emotions_dlg.flower}

Jobbigt när det är beställningsvaror man behöver.. jag valde att hämta ut allt i receptet på en gång då det kändes enklast. Apoteket fick beställa i princip allt och när min man skulle hämta medicinerna hade dom glömt sprutorna som är kylvara och då tog det ytterligare en dag. Kommer hämta ut allt i fortsättningen också, känns skönt att veta att man har det man behöver hemma.

ingae
    : Då förstår jag. Har inte så bra koll på vilka kliniker som använder sig av donationer men förstod att Umeå var en av dom när jag såg information i väntrummet. Vad skönt att du inte har några biverkningar av sprayen! Glad Tog du blodprov igår eller är det nästa onsdag?

Tåg är ju ett jättebra färdsätt! Snabbare än buss och säkert större chans att få biljett än flyg om det mot förmodan skulle bli fullbokat. Bra att det finns olika alternativ, då behöver du inte oroa dig över resan iallafall.

pinglan: Härligt att du fått börja med sprutorna! Solig Har alIt gått bra? inte länge kvar till äggplock, tiden går otroligt snabbt när man väl börjat spruta tycker jag.

Emilotta: Så glad jag blir att höra att du ÄNTLIGEN fått börja med sprutorna, det var verkligen på tiden! {#emotions_dlg.flower}  Hur har du mått av provera-dubbelkuren? Skönt att höra att det gick bra med premiärsprutan igår trots paniken. Nej, det gör ju inte ont men känns fruktansvärt obehagligt första gången. Från och med nu kommer det gå mycket lättare! Glad Jag desinficerade inte själva sprutan utan endast magen med spritlösning innan sticket.

turtle01: Vad roligt att du och Emilotta började spruta samma dag. Förhoppningsvis får ni även ÄP samtidigt! Skrattande Första sprutan gick bra även för dig läste jag, finfint! Du behöver nog inte desinficera om du tar sprutan direkt efter dusch. Det kommer säkert gå jättebra att ta sprutan på jobbet. Är det puregon du använder?

germany: 8 äggblåsor är ett jättebra resultat, grattis! Solig Hur stora var dom?

Sofiali77: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Vad tråkigt att höra att du fick missfall.. Rynkar på näsan Jag tjuvtestade vid vårt första IVF och fick plus men blödning dagen efter så nu väntar jag på att mensen ska komma så vi får göra FET.

Har använt ÄL-tester för att få koll på när nästa ÄL blir men kroppen verkar helkonstig: fick utslag den 6/5 och 7/5 sedan testade jag inte mer då sista testet var svagt. Idag kände jag mensvärk (trots att mensen inte kommer ännu på ett bra tag) så tog ett nytt ÄL-test som visade fullt utslag. Kan det varit några hormoner som fanns kvar i kroppen efter det tidiga mf som gjorde att testerna visade stegring eller kan man ha ÄL två gånger på en månad? Någon som vet? Känner mig förvirrad..
  • drömmer om ett barn
    Väntrummet
    * Smilla03(ska sätta in en frysis efter nästa menscykel)
    * drömmer om ett barn, (FET vid kommande ÄL)

Sprayar

Sprutar
    * LindaM (ÄP v19)
    * Mustikka (första IVF)
    * Emilotta, (första ivf)
    * Turtle01, första ivf.

Väntar på äggplock

Ruvar

GravidGravidaGravid
    * A79 
    * vårt2012
  • germany
    Drömmer om ett barn - Äggblåsorna var 10 - 12 mm och slemhinnan var redan uppe i 8 mm.
    Första steget avklarat, men långt ifrån hela trappstegen....
  • drömmer om ett barn

Precis, det är en bit kvar men du är på god väg! Glad Jag var sjukt nervös inför varje nytt steg i behandlingen och trodde aldrig jag skulle få genomföra nästa men det gick vägen även fast det inte gick vägen på slutet. Men skönt att ha gjort det en gång, nu vet man hur allt går till. Jag gjorde bara ett VUL, brukar man göra två?

• germany

Drömmen - Jag har alltid fått göra 2 VUL, men det verkar vara så olika vilken läkare man går till.
    Jag fick inte ta något E2 prov (inte förra gången heller) då det var röd dag i dag och det inte ens var säkert att vi skulle få provsvaret innan det ändå var för sent att ändra dos.

Ja, man lär sig nåt nytt för varje gång. Första gången visste man ju ingenting! Men det är tråkigt att man ska behöva stånga sig blodig för att få prova något nytt i sin behandling och även det här med att få ta om lite prover för att se hur man ligger till.
    Jag glömde i dag att fråga om jag fick ta om TSH värdet.....men ska försöka ringa och fixa hos en annan läkare i morgon.

• Mustikka

germany: Det är mitt första VUL och enda jag kommer ha. Trodde alla vara var på ett innan ÄP?

Drömmer om ett barn: Tack:) japp är på dag 9, tiden har konstigt nog gått fort:)
    Jag tog ut allt de skrivit ut till oss samma dag vi hade infomötet. Men nu när jag fick höja dosen så blev det färre dagar att ta. När de ringde från kliniken så sa hon att jag har tillräckligt med puregon, men är ändå orolig:/

Är inte heller speciellt stor, men mitt egna FSH hormon i kroppen är ganska hög, därför behöver jag en hög dos för att kroppen ska reagera:)

Svar på tråden IVF Umeå