• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • LindaM

Låter skönt att höra att ni tror dom inte kan bli för stora, som ni säger, dom vet ju vad dom gör.
    I går hade jag 16-20 blåsor på 15-16 mm så jag tar sista
    Menopuren och orgalutran i kväll sedan blir det äggplock på måndag morgon, spännande men också nervöst, tänk om dom bara får ut omogna den här gången också, efter förra gången törs man ju inte riktigt hoppas.

• drömmer om ett barn
    Mustikka: Så bra att mensen äntligen kommit! Precis, det känns ju jättekonstigt att längta efter den då man under så lång tid önskat att den inte ska dyka upp.. Glad Har du pratat med kliniken och fått reda på när du ska ta blodprov? Hoppas din mensvärk går över snart, det påverkar hela ens vardag att ha sådär ont.

På torsdag nästa vecka ska jag bli uppringd så då först får jag veta mer. Har beställt ÄL-tester som jag ska börja med denna månad för att se vilken dag det blir utslag. Testade en del dom första åren vi försökte få barn men nu är det några år sedan sist så tyckte det var bäst att kolla om jag fortfarande får ÄL kring dag 14 eller om det har ändrats.

LindaM: Wow, vilken bra äggskörd du har! Glad Kan förstå din oro med tanke på hur det gick förra gången men nu ska vi blicka framåt och se nya möjligheter. Hur stora var dina äggblåsor vid VUL under förra försöket? Blev det samma medicinering nu som då? Vad spännande med äggplock på måndag, håller tummarna för att det ska gå bra denna gång! {#emotions_dlg.flower}
  • Smilla03

Drömmer om ett barn: Åh så bra att du berättar att du har känt samma sak! Då vet jag att det nog är normalt =) Man tänker för mycket på allt =) Ruvningen går bra, så skönt att vara på jobbet så dagarna går fort,  man får tänka på nått annat , Men klart man är orolig, är ju en hel vecka kvar till TD.

LindaM: Det låter ju toppen med många äggblåsor! Nu håller jag tummarna att det går bra på Måndag. Du måste uppdatera så fort du är hemma igen =) Förhoppningsvis så sätter dom kanske tillbaka nått ägg i slutet av nästa vecka då? Jisses vad tiden går fort. :)

Mustikka: Nä jag väntar fortfarande tills mig TD, det är den 11 Maj. Det är då 19 dagar sen de satte in " blaston" Så jag får vänta ett tag till =)

Jag måste nog ringa till Umeå på Måndag, jag ska ju testa som sagt den 11:e men jag har slut på progesteron på måndag? Ska man inte använda dom ända till sin test dag? Ni kanske vet?

• Mustikka

Drömmer om ett barn:
    Dom ringde från kliniken. Ska ta blodprov på tisdag, och ser det bra ut så börjar jag med sprutorna på onsdag:)
    Hade egentligen blodprovstid på onsdag men det krockade med jobbet så det var skönt att även tisdag funkade:)

Har också testat ÄL test i början när vi försökte. Köpte du billiga test eller rekommenderade dom på kliniken några?
    Vet inte riktigt hur det funkar med FET. Behöver man ta nå spray eller sprutor?

Smilla03: vad duktig du är som kan hålla dig från att testa!:) och med blasto kan man väl plussa lite tidigare, har jag hört?

LindaM: Håller tummarna att det går bra på ÄP på måndag!:)

• vårt 2012
    drömmer om ett barn: När jag ringde och meddelade plus på testdagen, fick jag tiden för vul och sen sa hon att jag skulle vänta med inskrivningen på mvc till efter vulet.

Smilla 03: Ja ang progestron tillskottet, jag fick då till mig att man skulle ha det till testdagen.. 
  • A79
    drömmer om ett barn
    Skulle kunna kopiera vårt 2012s inlägg!
    för det är precis så det gick till Skrattande

Idag firade vi vår pojke som blelv 2 siffrigt idag!!!.. 
    Fattar inte att det var 10 år sedan han kom till världen.. 
    Tiden bara rinner iväg! 
    Inte trodde jag att han skulle bli så gammal innan han skulle få syskon!!??... 
    Eller ja... ja hoppas att han får syskon nu iaf!! 
    Hoppas alla haft en trevlig kväll!! gonattHjärta
  • Smilla03
    vårt 2012 skrev 2012-05-03 18:17:25 följande:
    Smilla03: Jodå det går framåt.. men i ett onödigt sakta mak tycker jag! Plussade även på test dagen å ska på vul i slutet på maj, blev en v senare pga av att vår läkare var ledig v före och min sambo är borta den v också så vi sköt på det så får han va med och vi träffa Ida som vi haft hela tiden. 
    Men hade jag haft test hemma tror jag att man skulle testat varje dag bara för att försäkra mig om att det verkligen är sant!
    Jag har lite känningar av ömma bröst, har haft mensvärks känningar och är trött.  Men allt progesteron som trycker i sig från början hjälper ju till med tröttheten.
    Känns skönt att slippa vagitorerna nu :)

Själv då? Visst masar sig tiden fram till TD? Haru tjuvtestat ngt? :)
    Roligt att höra att allt är bra. Ja jag antar att får man ett plus så vill man testa flera gånger hihi, det skulle jag också vilja. Jag förstår att det måste vara super skönt att slippa vaggisarna nu =) Jag längat också tills att man slipper, är lite bökigt när man är på jobbet tycker jag.

Jag har mått jätte bra hela tiden, ja, dagarna går jätte långsamt!! Det är hela 6 dagar kvar tills man får veta,  jag har inte vågat testa än, jag har bara ett test här hemma så jag får vänta till TD:en, jag är lite rädd också för att testa, man är nojjig att det ska vara ett minus. Idag har det kommit lite brunt, typ som innan mens, så nu är inte förhoppningarna så stora att det ska vara något, men det är ju vårt första försök med IVF så jag är inställd redan på att vi får köra ett till försök.
  • pinglan2012
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-04 15:40:04 följande:

pinglan: Hur gick det för er på infomötet? Glad Blir det långa eller korta metoden?

Hejsan!

Det blir den korta metoden så jag börjar med Puregon nästa helg (äter Provera nu) Skrattande Men jösses så mycket mediciner det är, det var som att man kom ut från Ica Maxi och inte Apoteket när man hämtat ut allt..!

Hur går det för dig?
  • drömmer om ett barn
    Smilla03: Bara 5 dagar kvar till TD! Glad Det är faktiskt ganska skönt att vara på jobbet eftersom dagarna går betydligt snabbare än att sitta hemma och inte göra annat än att räkna dagar.. Skrattande Gissar att det är extra spännande för dig som ruvar på en blasto dessutom! Ta inte ut något i förskott, det finns många som fått rosa flytningar/ bruna flytningar/ blod och ändå varit gravida. Men förstår absolut din oro..

Man ska använda progesteronet fram till sin testdag. Jag fick hämta ut 3 förpackningar och hade kvar tabletter för två dagar ytterligare efter jag testat. Har läst i flera olika trådar att läkare rekommenderar att man tar progesteron även 2 månader efter positivt gravtests (via IVF/FET) för att hjälpa embryot på traven.

Mustikka: Vad skönt att det löste sig med blodprovet. Ibland blir det krångligt med jobbet, men hoppas att resten av behandlingen kommer flyta på utan problem. Håller tummarna för att du får börja med sprutorna på onsdag! Glad Hur känns det inför detta, kommer du ta sprutorna själv?

Har inte alls pratat med kliniken angående ÄL-test utan köpte själv via billiga-tester.se så hoppas att dom fungerar bra. Det finns stimulerad FET där man tar hormoner och ostimulerad FET där man kollar när ÄL-testen ger utslag och någon dag senare gör insättningen i naturlig cykel. Enligt vad jag har läst så brukar man köra på ostimulerat om man har en regelbunden cykel så hoppas på att det blir den varianten för oss. Får veta mer på torsdag när jag blir uppringd från Umeå.

vårt2012 och A79: Okej, det är så det går till när det vankas bebis! Solig Har ni fått några graviditetssymptom då? Så himla mysigt det måste vara att ha en liten knodd i magen. Jag besökte en nyfödd igår, så himla fin! Trodde jag skulle bli helt knäckt efter besöket men blev konstigt nog inte det. Kanske har börjat komma till insikt att det är så här livet kommer se ut.

A79: Vad roligt med 10-års kalas! Glad Klart att din son kommer att få ett syskon och bli storebror! Har ni berättat för honom ännu?
Svar på tråden IVF Umeå