• Smilla03

IVF Umeå

Hej. Såg den här tråden när jag höll på leta mer info. om IVF i Umeå. Jag har endometrios, jag & min man har försökt i ca 4 år med att bli med barn,Vi har varit i Umeå på träff och vi igång med allt =)

Jag har sprayat med Suprecur nässpray och igår ringde Umeå och berättade att jag skulle börja med sprutorna. Var riktigt riktigt nervös igår när jag skulle sticka mig själv men när det väl var gjort så måste jag säga att det kändes ingenting! Sticket känns inte alls och inte heller när man sprutar in "vätskan" Nästa vecka är det blodprov och sedan ultraljud så vecka 16 är det äggplock. Jätte kul att läsa och följa er som också är på G

• Smilla03

EEJ: orgalutranen, är det ungefär som Gonal F? Eller är det nånting annat. Det låter lite sisådär med att man måste trycka in nålen :/ Usch, jag förstår att det är obehagligt. Ja det är första barnet =) Jag sitter hela tiden och fantiserar att det ska gå vägen nu, det är första gången för oss med IVF också, man har mååånga funderingar, hur många ägg har man, kommer jag bli gravid?, får man missfall? Nä, många funderingar =)  Är det första IVf för er med?

• Smilla03

EEJ: När ska ni göra äggplock? Det är kanske snart eftersom du gjort ultraljud =) Spännande! jag får hålla tummar och tår och allt som finns för dig eftersom du nog får göra äggplock och återinförande innan mig =)
    Eftersom du varit gravid tidigare så tror jag att det här kommer gå jätte bra för dig.

Glad påsk allihopa, hoppas alla får äta massa god mat och njuta av ledigheten =)

• Smilla03

Nu var det länge sen jag var inne här, det har varit så mycket under veckan, jobb för hela slanten. Jag ser att det har hänt massor här inne sen jag var här sist.

Drömmen om ett barn: Du skrev välkommen till mig för ett tag sedan, då hade du tagit din första spruta=) Nu har det hänt mycket. Jag håller tummarna på att det går bra allting =) Jag tar fortfarande sprutor. Har fått öka dosen lite grann och på Onsdag är det äggplock för oss =) Hur går det för er? Jag håller tummarna på att du får ett plus snart hihi,

EEJ: Herregud vad jobbigt för dig med överstimuleringen =( Hur mår du nu? Som sagt det var ett tag sedan jag var inne här och skrev, sist frågade du lite om jag hade någon vul inbokad =) Jag var dit i Tors och dom såg då ca 5 st "ägg" som var ca 10-11mm och en massa små "ägg" Jag har fått öka dosen på sprutan från 150 till 225. På Onsdag ska jag till Umeå för äggplock.

Är det bara jag som har massa flytningar nu när man kör sprutorna? Samma som när jag brukar ha ägglossning i vanliga fall, får fasiken lov att byta underkläder när halva dan har gått =)

• Smilla03

Emilotta: Jag tror du och jag är isamma sist, jag har också endometrios, blev först opererad titthål sedan gjorde de en bukop. där dom tog bort sammanväxtningar och ena äggledaren som var för hårt utsatt för att rädda, de fick ta bort blindtarmen också eftersom det hade spridit sig dit. Är det första ivfén för dig? Sprayar du eller har du fått börja på sprutorna?

Drömmen om ett barn: Jag har inte haft så  mycket biverkningar tycker jag , lite ont i magen emellanåt men annars har allt gått jätte bra. ( peppar peppar)

Ikväll tar jag min näst sista spruta, sen är det bara ägglossningssprutan imorgon kvar =) Är det  bara jag som tycker att dagarna går jätte fort? Jag antar att allt går fort nu men efter att de satt tillbaka ägget tills testdagen kommer dagarna  att kryyypa fram i snigelfart =) Jag tycker att det är jätte roligt att prata med er andra som också är på G med IVFén . Hur många är det här som är öppna med detta till familj och vänner? Vi har försökt hålla det lite hemligt, känns skönt att slippa alla frågor hela tiden hur det går. 

• Smilla03
    Emilotta skrev 2012-04-15 22:04:35 följande:
    Smilla03: ja då är vi i samma sits, inte kul alls. jag har sprayat i 1.5 v och ska ta första blodprovet på onsdag så får jag se sen när jag får börja med sprutorna. japp det är första ivf:en. har du gjort flera? kommer inte ihåg om jag läst det, blir också lite snurrig vad alla sagtFlört

jag tycker också dagarna går jättefort som tur är! gillar inte sprayen, när jag nedreglerades förra året för endon så var det enanton sprutor som jag tog en gång i månaden.

jag har berättat för några kompisar och min familj men min sambo vill helst inte berätta för nån. han är ganska tyst av sig om sånna här saker. jag tycker det känns skönt att ha några att prata om detta med, skulle det gå åt skogen så tror jag det kan vara skönt om man kan få stöd av dem.  
    Det är första ivfén för oss också, vi var på första träffen i Umeå den 2 Feb. Jag skulle ut och resa i slutet av Mars så därför har jag sprayat extra länge (sen i mitten av Februari) . Det var ganska skönt också att få lite tid att förbereda sig inför det som komma ska =)Vi har varit öppna med min sjukdom och att vi har försökt länge till våra föräldrar och vissa kompisar ,l men just det här att det är på G med IVF har jag inte orkat berätta om, för då vet jag att då kan hon inte hålla sig och då kommer ännu fler vara oroliga för oss, och kommer att fråga oss hela tiden hur det går. Hur det än går nu så kommer vi  att berätta. Blir det ett plus eller inte om två veckor så kan vara skönt att de kan stötta en i detta. Spännande för dig, då har du inte lång tid kvar tills det är dax sprutorna =) Jag är van vid nässprayen, jag nedreglerades också i 6 månader för endon och då fick jag sprya med samma spray.

Jag är hemma från jobbet idag, har fått  magsjuka . Usch och fy, vi som ska upp till Umeå på Onsdag för äggplock. Jag har inte haft magsjuka sen år 2000, jag blir lite fundersam om det kan ha och göra med att jag har ökat min dos på sprutan från 150 till 225 fre, lör och söndag. Är det nån annan som har blivit dålig i magen/illamående av att ökat sin dos? Nu ska jag proppa i mig vitpepparkorn och vila i soffan. Hoppas allt är bra med er andra =) Kram kram
  • Smilla03
    pinglan2012 skrev 2012-04-16 10:20:02 följande:
    Ni som redan har påbörjat behandling och kan sånt här: vilken cykeldag börjar man med nässpray resp. sprutorna? Tänkte fråga så jag har lite kött på benen inför mötet Glad

Mustikka: Åh vad spännande! Kul om vi kan följas åt Solig

Drömmer om ett barn: Ja, det är hiskeliga summor egentligen! Vi har tänkt köpa ett 3-pack för då blir det ju ändå rabatt om man säger så... vi har dock inte funderat så mycket över vad vi ska göra om vi inte lyckas på de försöken (maken är ju optimisten så han tror ett försök räcker Flört).

Ärligt talat trodde jag också att allt ingick... eller det står ju att utredning kostar 5.000, men den har vi ju gjort via landstinget. Och 3.000 - för första mötet??? Det är väl inte så mkt att göra än att betala, men som sagt trodde jag det ingick i de där 56.000.
    Dom räknade fram det till oss när vi var i Umeå  när vi skulle börja med sprayen och sedan skrev de upp ungefärligt när sprutorna skulle börja tas och det har stämt ganska bra hela vägen. Du behöver nog bara veta när du haft din senaste mens, så var det för oss iaf. Sedan ringer de till er och ger nya intruktioner längs vägen. Spännande att ni ska dit på första mötet, vilket datum ska ni dit? 
  • Smilla03

Turtle01: Då ska ni ju snart dit! =) Jag är också ganska ny här på tråden men det är jätte skönt tycker jag att få prata med likasinnade och att läsa hur det går för alla. Mina kompisar har 1-2 barn också, från början var det många frågor hela tiden -När ska ni ha barn då? Men sista åren så är det ingen som frågar längre, de vet att vi har svårt att få barn, och det är jäkligt skönt tycker jag att slippa de frågorna =) Nu hoppas jag att vår ivf fungerar bra och att man får ett plus så då kan man ge dom en stor överaskning när man säger att vi också ska ha barn! =) Men, man är ju inte där än. Mycket kan fortfarande hända.

EEJ & ANNALOTTA. & Ni andra som funderar kring blastocyt, jag hittade en sida från där ivf kliniken i Falun skriver om detta. ( Ni kanske redan har läst det) men det står mycket positivt om blastocyt. Länk här nedan:
    www.ivfsverige.se/sida.asp%E5ngtidsodling&niva=11

• Smilla03

Turtle01: det är första försöket för oss, Jag ska ta sista sprutan ikväll kl 20:00 och på Onsdag ska de plocka ut (förhoppningsvis) några ägg =) Grattis till husköpet! Ska ni renovera något eller är det bara att slappa och må gott i nya huset? Tänkte att det kanske är bra att ha något att göra nu när ni ska påbörja IVF, så ni har något annat att tänka på.

A79: Tack, det är faktist mkt bättre nu redan, jag börjar mer och mer tro att det är en biverkning av Gonal F. Jag har läst lite och tydligen kan man få både illamående och diaree av sprutan. Hur gick det för dig med ägginsättningen? Hur många dagar efter ägguttaget satte de tillbaka?

• Smilla03

A79: Ja jag tror blivit lite för mycket med dosen 225, jag har mått jätte bra tidigare när jag hade dosen 150 och 187. Men, men smällar man får ta för att det ska bli bra =) Ja, jag hoppas det blir ET på fredag =) *spännande*

Chan2: Surt att dom inte kan skicka remisserna innan? Ibland undrar man vad läkarna håller på med, hur svårt kan det vara att skicka en remiss lixsom=)

Anna-Lotta: Grattis! Nu håller jag tummarna för att det tar sig =)

Svar på tråden IVF Umeå