• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mustikka

Annie79:
    Nej vad tråkigt!:( tycker det verkar som om du tänker väldigt mycket mer på andra än dig själv. Du blir dåligt behandlad och håller på att bränna ut dig, ändå försöker du ordna allt.
    Förstår att du älskar honom men ibland måste man tänka på sig själv, ta hand om sig själv, om inte annat så för din sons skull.
    Låt sambon vara och göra det han gör, spelar m.m och vältra sig i sin självömkan som han verkar göra. Han behöver nog tid eftersom han krisar. Det är ju inte heller lätt att vara personen det är "fel" på, men han har såklart ändå ingen rätt att behandla dig dåligt!
    Men försök istället fokusera på dig själv och din son.
    Du verkar vara en stark, självständig kvinna så tror att det kommer att lösa sig!

Styrkekramar!

• Mustikka

Spraydag 8 och fortfarande ingen mens, vet att den kan bli sen när man sprayar.
    Men vilken dag fick ni mensen?

• A79
    Mustikka skrev 2012-04-30 15:20:42 följande:
    Spraydag 8 och fortfarande ingen mens, vet att den kan bli sen när man sprayar.
    Men vilken dag fick ni mensen?
    Va?? Jag fick börja spraya efter att mensen kom.. har jag för mig iaf?????Tungan ute
  • drömmer om ett barn

Tack för era ord tjejer, dom värmer.. Hjärta Det har varit några riktigt jobbiga dagar men nu kan jag iallafall tänka på saken utan att börja storgråta. Trodde jag var stark och skulle klara av ett misslyckande men tydligen inte. Innan vi körde igång med ivf:en var jag helt inställd på att det inte skulle gå men allt eftersom dagarna gick efter ET blev jag mer och mer hoppfull och började tro att det kunde fungera. Stort misstag.. men det är svårt att styra över sina känslor.

Blev uppringd av kliniken för en liten stund sedan och sköterskan sa att Ida Vikander (läkaren som gjorde ÄP och ET) kommer ringa mig nästa vecka på torsdag för planering av FET. Hoppas att vi kommer hinna innan dom stänger för sommaren men jag tror inte det. Sen är det inte säkert att emryona klarar upptiningen, men det är ju en annan femma. Får försöka ta en dag i taget.

Annie79: Blev väldigt sorgsen när jag läste vad som hänt dig.. vilken fruktansvärt situation att befinna sig i! Gråter Detta med att ha svårigheter att få barn är ett väldigt jobbigt ämne för många och det är inte alla som orkar gå igenom utredningar, behandlingar, adoption osv. För några år sedan var jag själv nära en separation då vi försökt bli gravida länge utan att lyckas. Det tär oerhört mycket på ett förhållande att gå igenom en livskris som denna och man behöver verkligen prata med varandra (eller/och någon annan) för att orka gå vidare trots den sorg man lever med inombords.

Det verkar som om han mår väldigt dåligt och skulle behöva prata med någon om vad han går igenom just nu med barnlösheten och hans mormor som gått bort. Eftersom han var som vanligt dagen innan och jätteglad över renoveringen så har jag svårt att tro att detta är något han har planerat att göra, utan det känns mer som att han har tappat fotfästet och kanske drabbats av en depression?

Många kramar till dig, jag hoppas att det ordnar sig till det bästa.. {#emotions_dlg.flower}

annalotta: Är så ledsen för er skull! Gråter Även om mensen var väntad så måste det ha varit hjärtekrossande när den väl kom. Ärligt talat förstår jag inte hur du orkat gå igenom alla dessa ivf:er. Men vad har man för val egentligen? Det är ju detta eller inget barn alls som gäller.. Har ni funderat något på hur ni kommer att gå tillväga nu? Stor kram {#emotions_dlg.flower}

EEJ: Jag skulle också vilja göra FET så snart som möjligt men har läst i forumet och det verkar som att hos dom flesta kliniker måste man vänta en cykel då blödningen vi har nu inte är en "riktig" mens och det finns hormoner kvar i kroppen. Blöder du mer än vanligt? Jag blöder väldigt mycket och den har inte minskat som den brukar göra i vanliga fall efter 1-2 dagar. Kram {#emotions_dlg.flower}

turtle01: Vad jobbigt med svår huvudvärk innan mens, hoppas att sprayen inte gör det värre. Själv fick jag ingen huvudvärk alls av sprayandet. Känner inte till någon bra medicin tyvärr..

LindaM: Jag fick inga speciella flytningar under tiden jag sprutade. Brukar visserligen inte ha ÄL-flytningar i vanliga fall heller så det kanske inte var så konstigt! Glad

ingae: Varmt välkommen till oss! Solig

Vad spännande att du börjar spraya idag, hoppas allt kommer att gå bra. Brukar du få några biverkningar av spray/sprutor? Lite nyfiken.. är era barn resultat av tidigare behandlingar?

Vi fick veta på skärtorsdagen att det skulle bli äggplock på tisdagen efter påskhelgen så det gick inte att planera vistelsen så långt i förväg. Åkte ner på måndag kväll och hem på torsdag efter återinförandet så det blev 3 nätter på hotell. Tänkte först boka på patienhotellet Björken men det var fullbokat så det blev på Hotell Aveny istället och det är ett jättefint ställe mitt i centum! Glad

Förstår att det känns oroande att inte veta så långt i förväg när du ska flyga. Men det säkraste är iallafall att flyga så du är i Umeå dagen innan äggplock eftersom dessa brukar ske på morgonen eller förmiddagen i de flesta fall. Det kommer säkert gå bra ska du se!

Mustikka: Jag fick mens på spraydag 11 och har läst om dom som fått ännu senare än så. Det är ganska normalt att hela menscykeln blir förskjuten vid IVF. Den kommer säkert vilken dag som helst.. Glad

• drömmer om ett barn
    Väntrummet

Sprayar
    * Turtle01, första ivf. (Började spraya 29/4)
    * Emilotta, första ivf
    * Mustikka (första IVF)

Sprutar
    * LindaM (ÄP v19)

Väntar på äggplock

Ruvar
    * FaithHopeLove första ivf, TD 26/4
    * EEJ första Ivf, TD 7/5
    * Smilla03 första ivf, TD 11/5

GravidGravidaGravid
    * A79 
    * vårt2012
  • Mustikka

A79: gjorde du den korta metoden? för då börjar man väl när mensen kommet. Vi gör den långa och började spraya dag 22 på cykeln. Då ska mensen komma som vanligt:)

• EEJ
    Väntrummet

Sprayar
    * Turtle01, första ivf. (Började spraya 29/4)
    * Emilotta, första ivf
    * Mustikka (första IVF)

Sprutar
    * LindaM (ÄP v19)

Väntar på äggplock

Ruvar
    * FaithHopeLove första ivf, TD 26/4
    * Smilla03 första ivf, TD 11/5

GravidGravidaGravid
    * A79 
    * vårt2012
  • EEJ
    Pratade med kliniken idag och det blir ett FET om ca 6 veckor, dvs insättning i ostimulerad cykel runt den 6 juni. Nu får vi bara hoppas att inte mensen hoppar nästa gång för då hinner vi inte innan stängningen den 15 juni.

Drömmer om ett barn: Jag tycker inte att jag blöder så mycket mer än vanligt, lite kanske.... Fick mens i lördags och idag, måndag, har jag inte blött mycket alls. Så nu är det nog snart slut.
    Vår läkare ska ringa mig nästa vecka för att planera in ett FET.

Vi har ju fem embyon i frysen och det vore väl själva den om inte någon av dem har tänkt överleva. Hur många var det ni fick? Jag skulle vilja sätta in två embryon, men det får man väl säkert inte efter bara ett misslyckat försök....

Annie79: Lider verkligen med dig och vill ge dig en kram och hoppas att livet snart känns lättare
  • A79
    Mustikka skrev 2012-04-30 17:38:25 följande:
    A79: gjorde du den korta metoden? för då börjar man väl när mensen kommet. Vi gör den långa och började spraya dag 22 på cykeln. Då ska mensen komma som vanligt:)
    .Körde långa metoden
    ....Vet att jag fick senaste mensen 16:e mars & att jag började spruta 22:a mars.
    & sedan dess har jag inte fått mens...(än så länge)
    Eller oxå minns jag helt fel??Tungan ute 
    EJJ
    Håller tummarna att ni hinner innan stängning!!Flört
    & det är klart att nån av dem 5 kommer att funkaSolig

• Mustikka

A79: hmm ok.
    De på kliniken sa att mensen ska komma som vanligt (dag 28 för mig) och när den kommer så skulle jag meddela dem.
    Den kan även bli sen, men hur som helst var det viktigt att meddela dem. Sjuksköterskan skrev tom ner det på ett papper.
    Kommer den inte så ville de att man kom in för att undersöka, eftersom man kunde va gravid då.
    Har funderat på det, eftersom vi "gjorde barn" senaste ÄL, alltså veckan innan jag började spraya. Tänk om det tog då och man är gravid nu. Kan ju inte va bra att spraya då?

Svar på tråden IVF Umeå