• EEJ

IVF Umeå

Drömmer om ett barn: stort stort grattis!! Med ett så starkt test så gissar jag på två!

• EEJ

Mammaidamaria: vilken v är du i? Jag fick min flicka med snitt i v 31+6 pga havandeskapsförgiftning.

• EEJ
    mammaidamaria skrev 2013-02-24 19:19:27 följande:
    EEJ: v. 28. (27+3). När och hur började dina problem?
    Det började i v 27-28 genom att de på en rutinkontroll upptäckte att mitt under tryck låg på 90 samt att jag hade +2 på urinstickan. Jag blev då sjukskriven på 100 % direkt samt fick komma på flödeskontroll nästkommande dag, Flödet i navelsträngen var något ansträngd en 1:a på en 4 gradig skala.

Jag fick förhållningsregeln att vila vila och åter vila. Jag förstod nog inte allvaret i det och åkte istället på jobbet och plockade ihop, rensade i häcken ute på gården (det var vår) och gick på stan.

En fredag i v 29 fick jag blixtar framför ögonen och vi åkte in på förlossningen, Undertrycket låg runt 100 och nu +3 på urinen. Vi blev inlagda för observation och nya flödesmätningar.

På söndagen fick vi åka hem med en stor dunk för att samla dygnsurin (jippi) Varje dag fick jag åka upp med min stora kissdunk och lämna in den för odling samt att de höll koll på min urinängd. (Vid Hf slutar tillslut kroppen att producera urin)

Höll på så i en vecka och varje dag ringde läkaren upp mig vid lunchtid och meddelade resultatet. Helt plötsligt tisdag v 31+0 så ringde hon och sa att det här går inte längre, du måste åka till Umeå. Vi (Ske-å) klarar inte av att ta emot så här små bebisar.

Vi åkte till Umeå och blev inlagda på deras BB avdelning.Jag fick blodtryckssänkande och fick inte se på tv, läsa eller äta i matsalen. (kul? nej) I 6 dagar lyckades de hålla min tjej inne i magen. Hon mådde hela tiden bra! det var min kropp som la av.

Fick till och med en egen våg på mitt rum så att jag kunde väga mig (i EXAKT samma kläder) varje dag.

Sista dygnet fick jag en fruktansvärd huvudvärk (läs migrän) och på morgonen kl 8:30 v 31+6 så sa de att nu kunde de inte vänta längre eftersom att annars riskerar mitt blod att inte kunna koagulera (förblöda vid snitt).
    Fick åka ner på operation och 11:04 så plockar de ut en liten flicka på 1550 g och 40 cm. Hon andades själv, klarade sig utan kuvös men åt via sond.

I en vecka var vi kvar i Umeå innan vi fick åka hem till Skellefteås barnavdelning.

Sammanfattningsvis så har det gått jättebra!

Här av dig om du har fler frågor! Men vila vila och åter vila är mitt tips, allt som är "kul" är blodtryckshöjande. Man ska helst bara ligga och titta i taket.
  • EEJ

Det är nog svårt att se med gravtest om det är ett mf eller inte. Jag blödde också i början av min grav och var säker på att det var ett mf, vi fick vänta till vul v 7 för att se att det fanns något. Innan dess var det inte lönt att göra ett vul eftersom att man ändå inte kana vgöra om det man ser är livsdugligt.
    Grattis till graviditeten! 

• EEJ

Mammaidamaria: skönt att höra att det än så länge verkar bra!

• EEJ
    Petto 83 skrev 2013-02-28 12:27:37 följande:
    Ha ha nyfiken som jag är så gjorde jag ett digitalt test också och där stod det Gravid 1-2 :D fy farao vad lycklig jag är

Stort grattis! Oj vad det vimlar in plus just nu i tråden!
  • EEJ

Nästan 1 år sedan tråden startade och 17 har blivit gravida och 3 bebisar (än så länge) har sett dagens ljus.

Varmt lycka till er andra som fortfarande väntar på miraklet. Kram 

• EEJ

Daduck: var läser du 56.000 Så lite har det inte kostat det senaste året iaf. Innan höjningen kostade det 58.000:-. Tror inte det spelar någon roll vilket landsting man tillhör, går man privat så går man ju inte längre i landstingets regi.

Svar på tråden IVF Umeå