Ryggan skrev 2013-08-28 00:20:36 följande:
Hej alla =)
Jag söker febrilt efter möjligheter till gruppträffar för anhöriga till narcissiter. Jag har bestämt mig nu efter sju års relation att lämna min partner, men....jag behöver back-up stöd. Jag känner att jag behöver en gemenskap, träffa andra som förstår vad jag pratar om. Precis som jag läst i inläggen innan på denna sida, så kan mina vänner inte relatera till min situation, på riktigt. Jag står alltså helt ensam med detta och är rädd för mig själv, att jag, när tiden gått tillräckligt, ska gå tillbaka till honom. Jag vill inte det!!
När vi kom hem efter semestern, tryckte han på återställningsknappen vilket han gör varje år. Han försvann för att fylla på sitt ego lager hos någon stackars kvinna som tror att hon träffat prinsen. När han hörde av sig efter två veckor, var han len som en silkesapa i rösten och började prata om "oss" igen och som vanligt betedde sig som om ingenting har hänt. Vilken förnedring av min själ och goda vilja. Denna gång kunde jag bara titta på honom, jag förstod denna gång, på riktigt, att han bara ljög, jag kunde helt enkelt inte hoppa på hans tåg igen. Jag kände för första gången att denna gången får det vara bra. Hur mycket förnedring och kränkning ska jag ta? Vanmakten och ilskan växte inom mig mer och mer. Han märkte att jag inte reagerade som vanligt och blev väldigt osäker, vilket ledde till att han blev oerhört arrogant och då jag frågade honom om han tyckte det var ok att bara försvinna från mig utan ett ord i två veckor sa han att det var bara för att han var så jävla trött på mig pga saker som jag gjort innan och under semestern. Jag tyckte att vi hade den bästa semestern någonsin! Jag höll god min för barnens skull, var hans svar på min förvåning.
Han räknade upp tre saker som jag hade gjort som var anledningen till att han var tvungen att försvinna. När han satt där med ett ego stort nog att spricka när som helst och berättade för mig de tre sakerna, kunde jag bara titta på honom och tänka, vilket skämt han är. Tror han att jag tänker gå på¨detta skitsnack.....efter sju år!!
Ja nu blev det ett väldigt långt inlägg fast jag bara ville fråga om stödgruppers eventuella existens. Men det blev väl så eftersom jag vet att ni som läser förstår och jag har inte haft någon att prata med hittils.
Tack för att jag fick möjlighet att skriva av mig här och jag hoppas att flera kan dra nytta av min historia och kanske känna igen sig i denna vanmakt och ensamhet som en sådan här relation leder till.
Varmaste kramar till oss alla......det behöver vi ge varandra! =) Goda tankar och erkännande för de unika personer vi är.
Stödgruppen finns i allra högsta grad och jag går in och skriver då och då. Först av allt, helt rätt att besluta dig för att lämna. Det är oerhört svårt eftersom det ofta finns ett sådant medberoende och att man själv är så hjärntvättad av alla märkliga beteenden och händelser i förhållandet som man till slut normaliserar för att hantera. Jag upplevde det som oerhört viktigt att prata med andra som lämnar eller är på väg att lämna, som förstår problematiken och hur svårt det är att klippa (speciellt när man har barn). Jag skulle definitivt råda alla som inte har den gemensamma uppgiften, att ta hand om barn tillsammans, att bara stänga av. Klippa. Ingen kontakt.
Jag upplever just nu, separerad sedan ett tag med ej skild än, att han (precis som ett barn, man brukar ju jämföra dem med två-åringar.) vill ha uppmärksamhet och skaffar den genom att t ex helt enkelt ta kontakt. Viss kontakt måste vi ha eftersom vi har barn. Men han kontaktar när han känner för det, smsar, se till att det blir något som måste redas ut (mer kontakt), om han möts av nonchalans - blir han oerhört kränkt och ställer till något sattyg så man måste gripa in i alla fall (ännu mer kontakt). Mycket av jobbiga svängningar i hur han vill framstå. Ena dagen fantastisk far, andra dagen en riktig ego-trippad skitstövel. Man får parera och göra det bästa av det, bemöta onödiga kontaktförsök utan känslor - utan sakligt och kortfattat.
Ja, eller hur - "prinsen...", mitt ex har en hel "verktygslåda" med attribut, beteenden och uppövade förmågor som plockas fram för att få en kvinna att tro att hon vunnit högsta vinsten. Har påtvingats några scenarior från hans dejtingkarriär. Ena dagen är hon en ängel på pedestal i hans ögon. En annan dag helt oförutsett, kommer kylan, föraktet och "du har aldrig funnits". Kvinnorna kryper, bönar och ber (vad gjorde de för fel, de var ju till lags hela tiden ...?) Vidrigt ..
Vilken stad bor du i?
Stödkram!