• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Marie 1 skrev 2016-07-11 15:01:16 följande:
    Han har gått att samarbeta bra med de senaste 8-9 månaderna. Betalat sina skulder och varit schysst att ha att göra med. Dock har han inte behövt ta något ansvar alls för barnen. De har träffats men bott hos mig. Kanske därför det fungerat så bra.

Empati vet jag inte om han har... Det kan ju vara en fasad det han visat men han påstår sig sakna osv..
    "empati" finns i mängder om det behövs att det "visas upp". Mitt ex betraktas av de ovetande som schyssta pappan som ställer upp i alla väder, skjutsar alla barn han kan hitta och är superengagerad.

Den andra sidan som handlar om hans total ignorans för att sjukdomar ta om hand, tandläkare, fästingbett, skolans om luskamning på höstarna etc, barn som lämnas hemma ensamma på kvällarna - syns absolut inte utåt. 
  • anemon1
    Narvalen skrev 2016-07-11 13:10:45 följande:
    Jag kan känna igen mig i det du skriver om att förhandla ut sitt barn. Ryser när jag läser det. Jag har haft problem med fritidsaktiviterna. Att de ska få ha dom. Men jag har lyckats (tillsammans med barnen). Det gäller att förhandla på "rätt sätt" så han tror att det är hans verk om man säger så. En fajt funkar ju inte.

Det värsta är tycker jag att personer med narcissistisk störning kommer undan hela tiden känns det som. Ingen utomstående kan tro att just HAN är som han är bakom stängda dörrar. Varför? Det gör mig så besviken och sorgsen.
    Ja, absolut - vi hade en fruktansvärt jobbig grej med fritidsaktiviteter. Det är så ofattbart vilka grymma saker de kan utsätta deras egna barn för. Det hela slutade med att det ena barnet undviker aktiviteter, för det var "fel" val hon gjort och det straffade han med "silent treatment". Jag funderar på att ta mina barn till någon vi kan prata med tillsammans när de är äldre. Mitt eget barn som nått tonåren har frågat "vad är det för fel på pappa, berätta?". De får givetvis skador av det som händer, och de reagerar som man skulle göra naturligt  (kämpar emot = förödande) tills de upptäcker vilken dominans de är utsatta för.

Det hjälper en i kämpandet att se narcissisten som en 2-åring i sina instinktiva reaktioner. Man måste sträva mot 0-kontakt. Klippa deras vägar till att påverka en.
  • anemon1
    Illusion skrev 2016-07-11 18:30:03 följande:
    Ja, jag förstår, tror jag, i alla fall vad gäller att vara känslomässigt och ekonomiskt medberoende och att ens självkänsla och självförtroende "ägs" av den andre.

Det jag inte förstår är hur man kan leva med vetskapen om att man lever med en narcissist och samtidigt tro att det är fel på en själv. Jag tänker så att om man har kommit till den insikten, att personen har en personlighetsstörning, så borde man vilja lämna och söka verktyg för det.

Men vad i helsike håller psykoterapeuten på med? Ger redskap så att personen ska överleva relationen. Borde inte redskapen snarare ge personen styrka för att lämna. 
    Vad kan det vara för psykoterapeut som agerar så? Jag minns att min var väldigt tydlig med att säga att hon förmodade att det rörde sig om en allvarlig personlighetsstörning (narc) och försökte få mig att inse att jag var en del av hans sfär, beteende, utnyttjande etc. De var en lång avgiftning under flera år och mycket smärtsam. Dels för att jag inte ville förlora min roll som mamma i en familj jag delvis själv skapat. Det var många olika "gummisnoddar" som drog en tillbaka. En av dem var exmannens dyra "löften" om en stor förändring och att han "förstod så väl".

Men samtidigt fanns inga som helst tecken på genuin ånger för saker han gjort som var uppenbart fel och skadligt  i en relation etc. Detta tyckte jag var så märkligt och sjukt att jag bestämde mig. Avgörande var också att terapeuten spände ögonen i mig vid ett tillfälle och sa att mina barn och ingen annans heller inte mår bra av att se sin mor kränkt och förminskad. Det hade effekt och petade till något viktigt i mitt inre (tack och lov (jag var som en trasa, ett tomt skal som skulle återuppbyggas, idag lever jag i en sund relation med en frisk man)
  • anemon1
    Illusion skrev 2016-07-12 00:11:41 följande:
    Då läste jag din TS helt galet. Det var glädjande att höra, att du tillslut fick kraft att lämna honom och att du nu lever i en sund relation med en frisk man. Men du kan inte märka några "spår" av hans beteende i ditt agerande idag? Inte att du agerar och tänker som honom, men att du är traumatiserad. 
    Absolut, men de bleknar ju mer jag distansiert mig från exet. Fortfarande kan saker jag gör (t ex en enkel sak som att jag tappar en gaffel) följas av en instinktiv tanke att vara beredd på en kränkande kommentar och hur jag parerar kring den när barnen var i närheten.

Det finns ett otroligt verbalt och manipulativt försvar i mig (för att överleva den relation jag hade) som jag ibland kan vara orolig för drabbar andra. Jag är inställd på att vinna och klara mig, men det sunda i detta är att jag är fullt medveten och kan hindra att det går för långt.

Det som är jobbigt i min nya relation är att min man har en tysthet ibland i diskussioner (när han letar svar, och det kan ta lång tid), jag kopplar det direkt till "silent treatment" och hela mitt försvarssystem går igång på det och jag blir förtvivlad. Det är mycket svårt att förklara mi reaktion.
  • anemon1
    ella84ella skrev 2016-07-12 07:26:09 följande:
    De är experter på att framkalla fejktårar och sympatier från andra. Vänder sig så till någon som de vet kan förmedla till dig om dennes mående och synbara förändring. Också ett spel. Se på mig. Jag är också bara människa. Stackars mig. Alla är så dumma. Sedan kommer hämnden.

Min Exman också likadan bakgrund. Verkar vara en viktig faktor i dessa mäns liv. Liknade barndomstrauman.

Det är väl därför man ska bryta och inte låta sina egna barn behöva se det samma? Döttrar (som jag själv, pappa som var likadan) växer upp till offer och söner till förövare (ja, jag vet inte 100% och har inte all fakta osv, finns välfungerande familjer som ändå har barn /vuxna med avvikande beteende.. Men det finns en överrepresentation här...)

Han kommer i ena stunden hålla med, ja jag är ett monster, hemsk osv eller i nästa säga att det är du som är sjuk eller fel på dig osv...

Finns så många exempel, men de går till sin omgivning eftersom de ej är experter och går att manipulera. Annars skulle de vara villiga att söka hjälp. Men i undantagsfall där de följer med till rådgivning eller enskilda samtal så visar sig deras rätta jag ganska snabbt...
    Precis, "man är ju bara människa" har jag hört som förklaring till de mest hemska saker han gjort. "Alla kan må dåligt ibland". Ja, jag satt i terapi med honom och då fick jag höra i ett vredesutbrott att jag var "sjukligt empatisk" och borde söka hjälp. Kan man vara det?;)
  • anemon1
    Marie 1 skrev 2016-07-11 20:36:26 följande:

Min sambo var hemsk under tiden vi levde ihop. Inte hela tiden men den psykiska misshandeln fanns ständigt närvarande. Aldrig fysiskt dock. Han styrde allt vi gjorde. Tappade vänner för att han hade åsikter om dem, kunde vara att de var för fula, för ointelligenta mm.

Lång historia kort- Jag tog barnet och drog! Första halvåret var terror från hans sida där jag satte hårt mot hårt. Efter det lugnade han ner sig och hade långa samtal med en vän som känner honom och hans svagheterna väl. Han har slutat supa och ändrat en del annat i sitt liv som handlar om yta till mer jordnära. Upplever att det verkar som han ruskats om rejält och inser vad han förlorat. Eller är det bara ett spel?

Hur vet man vad som är vad? Han har kanske problem med det sociala och sin egen självkänsla. Hans uppväxt har präglats av misshandel och ingen av föräldrarna har brytt sig. Han har under sin uppväxt inte fått någon bra förebild hur relationer ska fungera.

Är det någon som tagit upp med sin partner att de har narcissistiska drag? Hur har de då reagerat?

Japp, jag var väldigt intresserad av vad han skulle säga. Ni skulle nästan skratta år svaret gissar jag. Jag måste "inboxa" för att berätta i f detta läses av fel person, man vet aldrig. Det kan bli för tydligt. 
  • anemon1
    ella84ella skrev 2016-07-12 07:34:00 följande:

Detta är något som drabbar alla. Alla kan bli ett offer för en narcisist/psykopat. Oavsett din bakgrund, iq, utbildning, social status osv. Kvinnor (och män) som utsatts för sådan här psykisk terror finns överallt. Psykologer, poliser, butiksbiträden, läkare, arbetslösa, lärare, rika, fattiga, vackra och ordinära osv. Vi finns överallt. Och ni som ännu ej upptäckt det men ni är ej ensamma. Om ni bara hade en aning om vad som döljer sig bakom stängda dörrar, väggar och fasader, byggda murar och försvar. Vi tror vi är fantastiska skådespelare, men en dag upptäcks du och då kommer du plötsligt se på omgivningen annorlunda och upptäcka hur fruktansvärt vanligt förekommande detta är.... Alla har någon/några i sin omgivning som är utsatta. Kanske den du minst anat, eller vill tro kunde 'hamna' i ett sådant helvete

Du menar att du är en av "narcissterna" ("vi finns överallt", alltså de vi pratar om -som är på besök i tråden? Ja, jag vet att ni är skickliga och dyker upp var som helst i samhället. Gissar att man kan se det ni gör mer som en mekanism mer än mänskligt beteende?
  • anemon1
    Narvalen skrev 2016-07-12 12:24:49 följande:
    Mina barn, iallafall tonåringen vet vilken dominas han utsätts för och han vet också att han är maktlös, så han har gett upp så att säga. Är det inte hemskt.

Att prata med någon utomstående tror jag är jättebra. Min yngste ska prata med skolkuratorn i höst har vi bestämt. Skolsköterskan är bra också, men verkar inte ta på allvar. Svårt att få tag på en bra terapeut bara. Jag har själv sökt i Göteborgsområdet men det är som att leta efter en nål i en höstack. 

Att kämpa mot 0-kontakt är det ultimata, men det går ju inte om man har barn ihop. 
    Det låter bra, men fortfarande har de lite motstånd. De vill inte vara "annorlunda" - utan vill att allt ska vara "normalt" och är nog beredda att låta det få vara så. Vet inte när det är en bra tidpunkt och om och när jag själv ska "förtydliga" problematiken med samtal med utomstående...? Vet att om jag själv var i deras situation så vore det viktigt (- när jag själv var redo) - att undersöka saken själv, att få veta vad det hela rör sig om. Att få en ledtråd och läsa på i egen takt, ta in allt i bitvis och försöka förstå.
  • anemon1
    ella84ella skrev 2016-07-12 12:06:09 följande:
    Man kan vara självutplånande till slut i sin vilja att hjälpa andra och uppleva att man måste vara den som hjälper och finns till hands.

Tills man inser att man är uppäten/ 'ur äten' och det inte längre finns något 'jag' kvar.

Behöver insikt om varför och vad det är man försöker fylla och undvika, i livet, om sig själv.

Måste acceptera att man ej till för att leva för andra eller genom andra, det är bara en själv som blir lidande.

Det är ett skydd i sig. En flykt. Att lägga allt på att ta hand om andra. Att inte behöva se om sig själv eller ta hand om sig själv. Ett slags självskadebeteende.

Jag vill undvika mig själv, upplever att jag ej förtjänar bättre än detta. Så lägger all energi på andra när egentligen borde styrs upp mitt eget liv och njuta utav det.

Men tar mycket och kräver mycket. Att veta och vilja. Att kämpa
    Bra sagt,  och intressant infallsvinkel - på ett sätt hade han ju rätt - och att jag var en del av den onda cirkeln när jag var i förhållandet. Jag blir förvånad ibland - nu när jag läkt ihop så mycket som jag gjort efter relationen - över hur initiativrik och bestämd jag är i vad jag tycker tänker och vill. Jag är mig själv och är ej idag i a f "sjukligt empatisk", uppenbarligen.
  • anemon1
    huxflux skrev 2016-07-13 21:19:47 följande:

Ett mantra som hjälpt mig när man känt sig svag, arg och ledsenMen du sattes inte på vår jord för att offra ditt eget liv för att tillfredsställa någon annans behov.

Bra sagt:)Hjärta. Ja, varför i hela friden skulle man göra det. Livet är ju värdefullt.
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning