Jeanett skrev 2013-04-24 02:17:25 följande:
finns det någon här som har erfarenhet om hur jag ska bemöta både familjerätt och samarbetssamtal när mitt ex är "vardagspsykopat" och vi har ett barn ihop som jag nekar honom umgänge med pga hans sjuka beteende? han är fruktansvärt manipulativ och charmig för alla som inte känner honom eller sett honom ur mitt perspektiv, och väldigt väldigt egenkär.
han har lyckats lura sig loss både från psykologer och andra myndigheter, och jag känner mig allmänt ensam i detta då jag inte känner någon som klarat sig ur en liknande situation utan rejäla smällar psykiskt.
jag är gravid med mitt andra barn ihop med en fantastisk man som jag hade turen att våga stanna hos långt efter mitt uppbrott med exet, och redan tidigt fick jag besvär med sammandragningar och har fått vara inne på ett akut ultraljud för att se att allt är okej.
mitt ex är nu igång och hotar än hit och dit med advokater, familjerätt osv, rör ihop sina påståenden, smutskastar mig via facebook till föredetta gemensamma vänner, sprider lögner om sin relation till vår son ute på stan, och känns just nu väldigt ostabil och impulsiv, vilket förr resulterat i djupa depressioner från mitt håll.
finns det någon som varit i samma båt eller som vet ändå hur f*n jag ska ta hand om detta utan att knäckas psykiskt?
Spontant så känner jag att du bör skydda dig från honom så mycket det bara går i den sårbara situation du befinner dig i. Som gravid är man ofta mer skör mentalt än normalt p g a hormoner etc. Jag är på väg in i en skilsmässa och är rätt orolig för vad jag kommer att trigga igång med detta. Han har liksom manipulerat över beslutet på mig. Och jag känner på mig att det kommer att bli startskottet till något mycket besvärligt. Min metod just nu är att inte svara med känslor involverade i smsen, utan vara rak, saklig och fåording men artig. Det fungerar rätt ok. Men hans greg just nu är "anklagelsesms" som handlar om att jag slarvat och vilka konsekvenser det fått för honom, även om det gäller minimala detaljer som lätt går att rätta till. De möjligheterna "att rätta till själv snabbt" raderar han och överöser klagomål. Inte kul. Men man måste försöka vara stark, tänka att man har att göra med ett "barn", ett argt litet barn.