• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

roccarasso skrev 2016-08-04 22:58:53 följande:

Hej alla,

Underbart att jag hittat denna tråd! Så spännande och igenkännande att läsa om allas upplevelser. Nu är tråden för partners men jag hoppas på att få vara med på ett hörn ändå. Jag är uppväxt med en far som stämmer väl in på narcisstisk personlighet och en mor som förmodligen är borderline. De är båda nu 85 år o problem som jag tidigare flytt ifrån genom att bosätta mig långt ifrån dem (de är skilda men bor på samma ort) lr lärt mig hantera kommer ikapp mig nu. Hoppas på råd från er med erfarenhet och hoppas att jag kan bidra med råd till er som är mitt i en relation med en narcissisist. 

Mitt problem som jag lidit av nu i ett par veckor är att pappa behöver hjälp. Han har ett otroligt stort kontrollbehov och släpper inte in kommunens handläggare. Bor otroligt sunkigt men detta är ändå praktiska problem.Även om jag inte rår på dem. Det psykiska är att han "spelar" ut så fruktansvärt. Gråter, får påstådda hjärtproblem och manipulerar alla han kommer åt. Det är kort beskrivet men vad kan/ska/bör jag göra??

Skita i honom? Hantera alla uppkomna situationer som tidigare? MEN grejen är att han klarar sig verkligen inte. Jag börjar få dåligt samvete för man kan liksom inte kasta ut en människa som en gathund i Rumänien. Kommunen gör inget eftersom han sj inte vill.Kontrollbehovet är större än livsbehovet. Jag har öppet berättat för handläggaren om hans personlighet.

Att säga att jag "börjar få dåligt samvete" är en dålig fras för jag mår just nu skitdåligt. Han manipulerar mig och mina barn med sin gråt o sina hjärtproblem men vägrar ta emot hjälp. Vänder allt emot mig att jag vägrar hjälpa honom trots att jag erbjuder min hjälp hela tiden MEN med förbehåll och kraftig markering när det går till psykisk manipulering.

Hjälp mig! Vad kan jag göra? Hoppas att ni kan ge mig råd trots att det inte är en partner utan en förälder.  

Mitt envisa råd till alla som måste leva nära en narcissist på något sätt är noll-kontakt. Alltid detta mål. Det är dock nytt för mig detta med en far och inte en partner som utnyttjar och manipulerar. 

Jag skulle följa mitt samvete i detta fall (för din egen skull), vet inte hur illa du farit men har en gissning om att det inte varit en lätt uppväxt, och gissar också från hur du skriver, att du lever i hans garn och metkrokar fortfarande.

Sköt det hela, men bara så mycket du står ut. "Stå ut" i den meningen att du klarar att han avlider och att du inte gjorde "allt" men en hel del. För mycket av hans elände är ju manipulatoner, får du lov att tänka.

Med allvarligt störda människor i sin närhet, gäller det att rädda sitt skinn.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-06 18:26:57 följande:
    Just så, det perfekta paret det var vi också... Redan nu kan jag förstå hur jag ljugit för mig själv. Min omgivning är helt fantastisk men ingen som inte levt med en sådan person kan förstå. Mina nära säger ofta - tänk sen när han kommer att förstå vad han har gjort, tänk vad han kommer att ångra sig. Jag försöker förklara både för mig själv och för andra att min man kommer aldrig att förstå och han kommer aldrig genuint att ångra något, för han har helt enkelt inte den förmågan. Men för oss som lever i den riktiga verkligheten är ju det helt obegripligt!!

Hur jobbar du med dig själv nu?

Tack alla dina svar, de betyder väldigt mycket!
    Jag förstår vad du menar, min nuvarande särbo sa i början av vår relation att  "du det ordnar sig med honom, ni har ju barn ihop...". Efter att ha hört det ett par gånger sa jag vänligt att jag helst inte pratar om mitt ex. 

Jag har kommit långt och kan någonstans i horisonten äntligen se en tillvaro där jag på riktigt inte berörs av honom. Tränar mig på att bemöta sakligt och fyrkantigt, aldrig blanda in känslor (inte ens om han gjort något riktigt allvarligt), därför att det är det han vill ha av mig, en reaktion. Det är jättesvårt, speciellt när något vansinnigt somt han gjort drabbat barnen. Men istället för att rikta in mig på honom (vilket är helt totalt meningslöst), så pratar jag med barnen om hur han borde ha gjort och att, var det nu var han hittat på för idioti, så var det fel.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-07 17:30:13 följande:
    Hur gamla barn har ni? Jag tycker det är supersvårt att förklara saker han säger och gör för barnen, de har alltid så kloka frågor. Mina barn är så förvirrade nu att de inte vet på vilket ben de ska stå. De kan inte förstå hur pappa kan säga och göra som han gör, samtidigt är pappa ändå pappa och det är någonstans mitt i det jag måste försöka förklara och förhålla mig. Jag försöker vara saklig och förklara vad som är rätt och fel. Mina barn är under 7. Att låta barnen få någon utomstående hjälp just nu känns för rörigt just nu men det kanske blir aktuellt senare...
    Jag håller med om detta med utomstående hjälp, jag är rädd att det blir förstorat och jobbigare med en sådan sak, än att prata med mig. Mina barn är äldre och konstaterar mer och mer ofta att någon inte riktigt har alla hästar hemma, min äldsta har t om "ställt mig mot väggen" och frågat rent ut om jag vet vad som är fel med hans pappa. Jag nämnde då vad min gissning är, men att jag och ingen annan vet säkert. Och att det är viktigt att mina gissningar stannar hos oss. Min idé just då i ett snabbt beslut, var att den äldste som nu frågade, en dag ska göra som jag, få en ledtråd och börja söka själv.

Man gör så gott man kan, det omöjliga vore för mig att låtsas som vår pappa är normal. Det skulle dessutom bli ohållbart i längden, han gör alldeles för konstiga och vrickade saker.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-08 22:08:45 följande:
    Barn är verkligen kloka. Klokt svarat av dig tycker jag! Ja, visst gör man sitt bästa, känner bara att jag inte är tillräckligt bra ändå, men jag jobbar med det. Jag brottas med att låtsas att pappa är normal och försöka svara ärligt på barnens alla frågor men ekvationerna går ju inte ihop!!! Dessutom vill jag inte att barnen ska tro att allt pappa säger och gör är okej bara för att det kommer från deras pappa som de faktiskt älskar... En mardröm vore att de träffar en sådan partner som vuxna. Men en sak i taget, antar jag!
    Du låter klok i ditt resonemang och det är sannerligen inte lätt. Jag tror på att försöka hålla ryggen fri och sköta föräldrarrollen så bra man bara kan under uppväxten, så kommer det i slutänden ändå stå klart vem som var den som hade förnuftet och tog det "riktiga" föräldraansvaret.

Jag har ofta försökt tänka att jag är totalt ensam som en änka eller ensammamma, både praktiskt och ekonomiskt och byggt tillvaron därefter. Det är en bra väg till självständighet och att hålla sig borta från beroende och farliga metkrokar.

Om du inte behöver något från honom, vare sig pengar eller tjänster i rollen som förälder, minskar anledningen till kontakt. Det blir givetvis en mycket tuffare tillvaro än om man är två, men om man vet vad alternativet är - så, ack - det är faktiskt värt slitet....
  • anemon1
    roccarasso skrev 2016-08-10 22:54:08 följande:
    Fast det är inte säkert. Jag vill inte verka som domedagsprofeten men tänk på hur ni själva manipulerades under många år. Hur lätt är det inte att barnen manipuleras mot er? Jag kan bara prata utifrån mig själv men inte sa jag något till min mamma lr någon annan om mina tankar om vilka vidriga människor de var (som inte var sanna utan min fars påverkan). När jag var med min mamma som gjorde sitt bästa var allt bra men sedan fick jag höra pappas stories Som barn påverkas man och blir splittrad utan att förstå att man blir splittrad för man ser upp till båda sina föräldrar. 

Ni drar ett bra mycket tyngre lass än skilda föräldrar med "normala" konflikter.

Hur mycket träffar era barn sina fäder? 

Tycker ni alla resonerar väldigt klokt!! Ni och era barn sitter i en svår sits och för att "mota Olle i grind" för eventuella svårigheter för barnen där ni har en fördel tidigt vore det kanon för er att söka en bra extern kontakt tidigt. Finns era tankar o funderingar kring barnen dokumenterade någonstans underlättar det för er om det skulle visa sig att era barn "vänds" ifrån er lr mår dåligt i sitt umgänge med sina fäder. Även att ni tar ut all journal löpande och sparar vid senare diskussioner med barnen när de blir äldre. 

Det är jobbigt att vara barn till en narcissistisk pappa!
    Det är bra att få denna typ av reflektioner, men du måste också förstå att vara exfru till en narcissist och mamma till en narcissists barn handlar också mycket om att välja pest eller kolera i många sammanhang. Man försöker förutse de minst tärande konsekvenserna. 

Jag tror absolut att barnen lätt kan manipuleras emot mig, mitt försvar mot det är att försöka vara och visa det jag har naturligt av genuint medkännande, omhändertagande och stöttande. Att berätta att man får göra misstag och att alla kan göra fel etc etc, allt för att stärka. Någonstans tror jag ändå att det gör nytta i eländet.

Det är jobbigt att vara exfru till en narcissist.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-13 20:18:37 följande:

Visst känns det ofta som att välja mellan pest och kolera. Nu har ju vi just separerat men jag märker tydligt hur barnen manipuleras av sin pappa. Han skyr inga medel, barnen är hans vapen utan minsta omtanke om dem. Barnen ser i nuläget upp till oss båda, vilket måste vara oerhört förvirrande. Dock, känner jag i mitt hjärta att de vet var den genuina tryggheten och den villkorslösa kärleken finns. De vet att jag aldrig sviker eller lämnar deras sida. Men det är otäckt när barnen börjar svaja.

Ja, men jag tror aldrig jag varit riktigt rädd för det, jag menar att de ska manipuleras så pass att jag ska uteslutas eller liknande. Det deras pappa kan erbjuda är lek och mer lyx än vad jag har möjlighet till, men tryggheten och den genuina villkorslösa kärleken finns inte där.

Jag skulle kunna gissa att man som barn väljer lek och lyx tillfälligt och även för att man råkar ut för någons utpressning (typ, förtäckta hot som att om man inte väljer pappa blir det konsekvenser av något slag, eller synd om ensamma honom etc etc).

Men det naturliga valet i slutänden (även om de tillfälligt tar avstånd ibland för att de känner att de måste), tror jag ändå aldrig kan vara format av manipulationer, inte där barns klarsynthet och inre intuition finns. 
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-14 18:31:57 följande:
    Jag har skrivit det tidigare men kan inte låta bli att skriva det igen. Igenkänningsfaktorn är enorm! Jag är också innerst inne övertygad att det genuina och tryggheten och den självklara osjälviska kärleken till barnen som vi i den här verkligheten känner för våra barn vinner i längden. Ingen lyx, mutor eller hot kan jämföras med det i längden, även om det för en stund givetvis kan vara lockande för ett barn.
    Precis så, och sammanfattningsvis så har jag ju varit där själv och vet exakt vad det handlar om, vilken rävsax man kan hamna i när man lever nära en narcissist. Därför inbillar jag mig även att min förmåga att förlåta och förstå avståndstagande är tillräcklig.

Jag fick ju själv höra från min närmaste familj (när jag levde med honom), att jag tog avstånd och gjorde som han. Var lika knäpp i vissa avseenden. Jag minns att det ofta var extremt trängda lägen. Det är förskräckligt att inse detta, men lojalitet var det enda valet då, konsekvenserna var för tuffa att ta när man hade småbarn att ta hand om, inte minst.

Jag har mycket bra kontakt med min familj idag. Den strategi i hans härskarteknik som innebar att begränsa min kontakt med min familj och baktala dem, vända oss mot varandra, den försvann i avloppet tillsammans med vår relation, hans och mins vid separationen.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-15 18:40:43 följande:
    Låter som du på pricken beskriver min fd och vår relation. Just en rävsax, min familj förstod också betydligt mer än jag, trots att de bara visste en bråkdel av sanningen. Jag var lojal precis som du utan att riktigt själv förstå att jag bar fram vårt äktenskap genom att släta över och försvara och genom att ta avstånd från min egen familj. Jag hade också tur min familj fanns där direkt när jag behövde, och skulden över vad jag tänkt och ibland sagt dem är ibland outhärdlig. Jobbar mycket med skuldkänslor, förstår inte hur jag ska bli av med dem,?!
    Ja, min familj förstod också, och jag förträngde mycket av deras reaktioner. Och någonstans visste de också att de inte kunde göra något förrän jag valde det själv. 
    Jag hade också skuldkänslor för att ha varit ett "verktyg" och ibland sagt och gjort saker som inte är jag (t ex köra över folk för att mitt ex malde på, och förtalade i åratal om att de var vrickade och ville förstöra för oss och att vårt mål var det enda vettiga och viktiga av allt).

Eftersom min vilja alltid tillintetgjordes och det hävdades att jag skulle välja sida (annars kom ju de subtila konsekvenserna), så nöttes jag ner till att lyda. Helsjukt när jag ser tillbaka på det. Man gör motstånd till en början, men eftersom motarbetandet från en narcissist är så systematiskt, djävulskt och tufft, ger man sig efter hand.

Samvetet arbetar du med genom att prata med din familj om vad som hände, hur du övertalades och nöttes ner. De kommer att förstå. Be dem du gjorde dumt mot, om ursäkt och förklara hur svårt det var, att du drabbades hårt om du valt dem och inte honom t ex.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-21 18:19:10 följande:
    Hoppas du lyckas skaka av dig skiten, jag gissar att den var långt ifrån sann och ärlig!!

Visst är det oerhört svårt att inte ta åt sig. Det är lite konstigt egentligen tycker jag, man vet ju att de lever i en helt annan verklighet med helt andra värderingar, värderingar som är så långt ifrån mina egna man kan komma, ändå tar man åt sig...

De som stod mig allra närmast förstod delar av det jag var med om men långt ifrån allt, andra förstod ingenting. Under vårt äktenskap valde jag tyvärr att ignorera alla som förstod. Inte de som personer men alla deras antydan. Önskar jag hade vågat lyssnat. Vi ska till familjerätten snart, är livrädd just för att inte bli trodd, att de inte ska förstå. Har ni något tips? Jag förstår att fokus kommer vara barnen. Vad pratar man mer om? Hur funkar det?
    Intressanta reflektioner på detta med vilka och om de närmaste i familjen förstår vad som pågår. Jag levde så nära dem, vi var ofta hos dem och hade sommarställe i närheten. Om det inte varit på det viset och att de varit tvungna att vetas i hans närhet, så hade min familj nog inte märkt lika mycket. Han var ju ett jättetrevligt "val" av mig de första åren t ex. Sedan kom det smygande, mindre charmiga sidor. Det som märktes från vänner var absolut först efter separationen. Alla trodde liksom att man hade läget under kontroll, inte tog åt sig och inte tog skada. 
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-21 18:19:10 följande:
    Hoppas du lyckas skaka av dig skiten, jag gissar att den var långt ifrån sann och ärlig!!

Visst är det oerhört svårt att inte ta åt sig. Det är lite konstigt egentligen tycker jag, man vet ju att de lever i en helt annan verklighet med helt andra värderingar, värderingar som är så långt ifrån mina egna man kan komma, ändå tar man åt sig...

De som stod mig allra närmast förstod delar av det jag var med om men långt ifrån allt, andra förstod ingenting. Under vårt äktenskap valde jag tyvärr att ignorera alla som förstod. Inte de som personer men alla deras antydan. Önskar jag hade vågat lyssnat. Vi ska till familjerätten snart, är livrädd just för att inte bli trodd, att de inte ska förstå. Har ni något tips? Jag förstår att fokus kommer vara barnen. Vad pratar man mer om? Hur funkar det?
    Intressanta reflektioner på detta med vilka och om de närmaste i familjen förstår vad som pågår. Jag levde så nära dem, vi var ofta hos dem och hade sommarställe i närheten. Om det inte varit på det viset och att de varit tvungna att vetas i hans närhet, så hade min familj nog inte märkt lika mycket. Han var ju ett jättetrevligt "val" av mig de första åren t ex. Sedan kom det smygande, mindre charmiga sidor. Det som märktes från vänner var absolut först efter separationen. Alla trodde liksom att man hade läget under kontroll, inte tog åt sig och inte tog skada. 
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning