Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker

Har PCO och planerar syskon.

maria7701 skrev 2012-05-21 09:23:18 följande:
    Mycket spännande här också. Har kännt riktiga gravidssymptomer: har haft liten blödning, trött, kramp, kissa ofta, och ingen mens än. Ser även annorlunda ut i ansiktet, på något sätt.  Kan testa den här veckan men är liten rädd att göra det för tidigt så jag väntar några dagar till. Kan förstås vara att det är bara mens som kommer men vi ska se. Jag har roat mig mycket med googlar gravidsymptomer i alla fall
    Lycka till alla!

Oj vad spännande, hur har det gått? Har du testat ännu? Hoppas du får ett fint plus!

Jag läste bipacksedeln till Pergotime igår och blev lite chockad när det stod:

---
    Använd inte Pergotime
    om du har blåsbildning på äggstockarna (ovarialcysta)

Var särskilt försiktig med Pergotime
    om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)
    ---

Varför får då alla med PCOS pergo?! Vilka andra patientgrupper är det annars avsett för?   

• miracle maker
    Treasures skrev 2012-05-23 20:10:01 följande:
    Hm, har inget minne av att det där sist stod när jag använde dem förra gången....
    Får du göra VUL för att se så du får ÄL och så att du inte blir överstimulerad? Det fick aldrig jag, bara ta blodprov efter förmodad ÄL för att påvisa om den varit. Fråga gärna din läkare nästa gång du ska dit varför det står så där. Jag är iaf nyfiken. 

Jag minns inte heller att det stod så när jag åt dem för tre år sen. Ska definitivt fråga läkaren nästa gång, känns faktiskt lite olustigt att äta dem nu.

Förra gången fick jag ingen uppföljning med VUL utan endast blodprov för att bekräfta ÄL. Åt visserligen bara en enkelkur den gången. Den här gången går jag till en annan klinik och den nya läkaren sa att hon brukar försöka följa upp med VUL men att det kanske inte blir varje gång. Enligt henne är det tydligen många läkare som inte följer upp med VUL.   
  • miracle maker
    maria7701 skrev 2012-05-27 10:51:03 följande:
    jag hade Clomid förut (samma sak som Pergotime) och då fanns samma sak i bipacksedeln. men jag antar at gynekologar vet vad de göra... men varför frågar du inte hos gynekologen?
    här känns det riktigt jobbigt.. minus minus minus... och jag kännde mig sååååååå gravid, verkligen, intuition och alla symptomer. jag tror jag blev gravid faktiskt men att det gick fel. ingen mens än, hoppas lite lite grann att jag testade för tidigt men jag tror att det borde visas nu. vi väntar en liten stund och sen ska jag ringa gynekologen.
    today I just feel like crying

Nä, fyy vad jobbigt! Hoppas att antingen plusset eller mensen kommit nu i alla fall så att du slipper vänta i ovisshet. Det är verkligen knäckande rent psykiskt! Har du ringt gyn än?

Välkomna Meja och Skimmra Kul att det ärså mycket aktivitet i tråden!

Här är det stilltje. Inne på dag 5 med provera och har bara en lång transportsträcka till mens så att jag kan komma igång med pergo och förhoppningsvis få en ÄL. Den här cykeln känns väldigt lång eftersom det inte blir nån ÄL (började med provera på dag 16 så blir i bästa fall en normalllång cykel utan ÄL). Drygt...
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-05-31 20:11:18 följande:

Fick omslag på CB-digital idag! Tjoho...nu jäklar ska vi pricka rätt så vi slipper fortsätta vänta på att få Pergotime.

Här får ni se mina tester från tidigare idag:

Det översta är billig sticka, det i mitten är stickan som man sätter i det digtala och det nedersta är gla' gubben som man får som resultat!

Har nu ikväll rejäla ÄL-smärtor, fattar inte vad det är som gör så ont...ska försöka se om det finns nåt att läsa om det. 

Härligt!!! Kör nu allt vad ni orkar!

Tyckte jag hade lite äl-känningar i helgen och hade även stegring på stickorna, men det försvann abrupt när jag började med provera. Antar att kroppen blev lurad att den redan ägglossat? Känns lite retligt men det är bara att vänta ut proveran + pergon...
  • miracle maker
    maria7701 skrev 2012-06-01 14:45:17 följande:
    Välkommen nya Meja2001 och Skimmra!
    Vad härligt Treasures!! Lycka till nu! Jag har altid mycket ont omkring ÄL, ibland även till 3 veckor efter. Jag tror man känns äggblåserna som växer och senare att den transporteras genom äggledaren. Men i vårt fall kan det tar mycket tid för att ibland så många äggblåserna växer.
    Lycka till miracle maker med Provera och pergo om en stund!!
    Själv känns det inte bra alls. Ingen positivt test, ingen mens.. Det är nu 3,5 vecka efter den positiva ÄL testen. Har gett upp hoppet nu. Och nu känns det lite som mensen ska kommer. Hade mycket ont i magen den här veckan, vet verkligen inte vad det var. Kännde många stingar i vänster sida på kvällen.
    Så jag mejlade kliniken för att fråga om jag ska börja med Provera nu, eller kanske vänta på att mensen kommer av sig själv, så jag kan börja med hormoninjektioner senare. De sa att jag kanske inte hinner med allt detta för att de ska stänga tills midsommar. Vy fan!! Men jag fick en tid på måndag och då ska jag få en spruta för att starta mensen (visste inte att det fanns) eller om jag har fått mens, behandlingen ska starta. Oj oj oj jag är så trött på att vänta..... så snälla snälla mensen vill du komma i helgen??
    Fyy vad jobbigt, hoppas verkligen att mensen kommer så att du kan sätta igång med behandling på måndag!! Är det helt säkert att du inte är gravid då, eller kan mensen utebli trots ÄL? Förstår vad du menar att du är trött på att vänta, vissa dagar känner jag bara för att lägga ner hela bebisverkstan. Det tar så oerhört mycket kraft och energi. Om jag bara visste att jag skulle bli gravid så skulle jag inte ha några problem med att vänta några månader, men ovissheten och oron äter liksom upp en inifrån.

Jag funderar på att testa LCHF nu. Har läst i andra trådar att många verkar få helt normala cykler med fina ÄL av det, så det kanske vore värt ett försök. 

Hur går det för er andra?  
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-03 11:16:54 följande:
    Miracle maker - jag känner igen känslan av att bara vilja ge upp. Jag tänker ofta att vi bara ska släppa det och se vad som händer, men klarar inte riktigt det heller. Vill ju inget hellre än att gå ett till barn. Just nu går mina tankar kring att om vi inte lyckats denna gång och inte hinner få tid för att få Pergotime innan sommarstängningen så ska vi ta paus under sommaren. Bara mysa när vi känner för det och skippa ÄL-test och sånt. Får se hur det går med det om det blir så. Jag fick ju positivt äl-test dag 17, vi har sexat dag 13, 16, 17 och 18...hoppas så att det fungerat men har ingen bra känsla än iaf. Minns i.te exakt, men tror att jag inte känt nåt alls innan jag plussat de två gångerna jag varit gravid. Nu har jag redan molvärk och känner mig irriterad. Så har det ibland varit innan mens och långt innan, har ju 12 dagar kvar....

Du har fortfarande så långt kvar till BIM så ta inte ut något negativt i förskott! Jag hoppas det är er tur nu så du slipper köra igång med behandlingar.

Konstigt det där, att det ska vara så svårt att få till det. När man ser bilder av hur en befruktning går till så är det ju alltid en väldig kapplöpning fram till ägget och en febril kamp om vilken lycklig simmare som ska hinna ta sig igenom först  Varför händer det då inget trots att man ger dem så många chanser?! Blir galen.

Avslutade min Provera-kur igår och inväntar mens nu. Ska äta pergo dag 3-7 den här gången. När jag blev gravid med dottern åt jag dag 5-9, har det någon betydelse?  
  • miracle maker
    Tindra2011 skrev 2012-06-07 00:49:52 följande:

Hej, kände mig så hemma i den här tråden så jag skaffade en användare för att kunna skriva. Det kändes nästan som att läsa om mig själv ibland.        

Välkommen! Väldigt skönt att kunna prata av sig och dela erfarenheter med andra som är i samma sits.

Själv är jag inne på dag 3 efter avslutad Provera-kur och fortfarande ingen mens i sikte. Blir snart tokig på denna ständiga väntan!!

Maria -hur har det gått för dig? Har mensen dykt upp än?

Treasures -har du börjat känna av några symtom ännu? 

Hoppas på ett plus här i tråden snart så att vi alla får lite välbehövt hopp!        

• miracle maker
    Tindra2011 skrev 2012-06-08 08:14:20 följande:
    Var inte mesen som kickade igång. Har inte blött mer än det lilla men det kommer nog snart....

Vi har inte råd att vända oss till privat vård men här får man hjälp iaf med pergo även fast det är ett syskon man vill ha. Enligt läkaren iaf... Sen hur det är med andra behandlingar och IVF har jag ingen aning om. Måste kolla det.. :)

Fick en liiiten ljusbrun flytning igår kväll så hoppades att det var mensen som var på g, men nu är den som bortblåst igen. Dag 4 idag efter avslutad Provera, hur lång tid ska det egentligen ta??

Ang. privat vård så går det på högkostnadsskydd så det ska inte kosta mer än om man går via landstinget. Bortsett från vid IVF då antar jag.
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-08 21:02:45 följande:
    Att inte samma reglet gäller i alla landsting och att man själv bosatts sig i det snålaste av dem... Västerbotten...Här får man ingen som helst hjälp av landstinget för att få syskon och mellan de privata och landstinget finns inga avtal så inget högkostnadsskydd gäller. Varje läkarbesök kommer att kosta 500:- så förhoppningsvis behövet det inte bli så många.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~

Menar du att det skiljer sig mellan olika landsting? Jag trodde det var lika för alla! Googlade lite snabbt bara och enligt Wikipedia är högkostnadsskyddet en allmän förmån, men uppenbarligen stämmer det inte då. Usch vad arg jag blir av sådana orättvisor!
  • miracle maker
    maria7701 skrev 2012-06-08 12:25:05 följande:
    hej alla, en liten update. har varit en skit hemsk vecka här. var hos gyn på måndag, mycket hoppfull att vi kunde börja med hormoninjektioner då det var tredje dagen efter jag fick mens. så hade VUL att kolla om allt var okej... men det var det inte. jag har en hydrosalpinx, det är en äggledare fyllas med vätska. hade aldrig hört om det. det betyder att äggledaren är blockerad, kanske pga inflammation, utomkvedshavandeskap eller t.e. endometrios. gyn sa direkt att om det finns en sån blockad, ska det bli provrörsbefruktning. började gråta direkt, vilken nyheter... men det förklara varför jag hade så mycket ont förra veckan. För att kolla vad som hände måsta jag ha en hysterosalpingogram, en röntgen av livmodern och äggledarna. Då väntade vi 3 långa dagar till det, som var igår. Undersökningen var fruktansvärd, så smärtsam, och jag var så rädd det var en utomkveds.  Men thank god kunde de inte hitta någon blockad. Båda äggledar verkar vara öppna. Fick penicilin och antibiotika för att undersökningen kan framkalla infektioner, men kanske de ska också hjälpa att ta bort (liten?) infektionen som kanske finns i äggledar. Så vi vet inte vad det är/var, men iif gör det inte så mycket ont längre. Nästa vecka har vi en tid hos gyn, så jag är so nyficken på vad han kommer att säga: kan vi ändå börja med injektioner (efter sommarstänging av klinken) eller blir det IVF? Känns så labil nu. Hoppas på goda nyheter och ser fråmat semestern och tänka postiva tankar igen... Hur går det med alla andra? Hoppas det går bättre för er!

Åh vad tråkigt att höra! Mina egna bekymmer känns plötsligt väldigt små i jämförelse. Jag hoppas det går på rätt håll nu och att du får ordentlig hjälp nu.
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.