Inlägg från: Treasures |Visa alla inlägg
  • Treasures

Har PCO och planerar syskon.

saramandis - Hur har det gått för dig?

Hur är det med er andra? 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • Treasures

Men vad drygt att hon glömt att hon lovat dig att komma tillbaka, förstår om du blev besviken. Hoppas allt ser bra ut när de kollar nu på du får börja om med Pergotime och att du slipper fler cystor då.

• Treasures
    lotteri skrev 2012-12-17 15:07:35 följande:
    Jag har ätit min första kur pergotime, och jag fick äl dag 15 (jag tempar och dag 16 fick jag tempökning som fortfarande håller sig hög).

Jag hoppar också in som nykomling: Har en dotter på 2,5 år. Försökt få syskon i 1,5 år. För ett år sedan fick jag missfall i v 6. I slutet på oktober fick jag konstaterat pco av IVF-kliniken i Umeå. Har sedan hunnit med en omgång med pergotime singeldos, odlat fram en äggblåsa som släppt och nu har jag dpo 12 och väntar med spänning på resultatet.

Välkommen hit! Vi fick också hjälp via IVF-kliniken i Umeå med Pergotime för att bli gravida med syskon. Lyckades på första försöket och är nu i v 26. Hade ni svårt att bli gravida med ert första barn med? Lycka till och hoppas du får ett fint plus om någon dag!
  • Treasures

Saramandis - nej det var ju när vi fick landstingshjälp för att få vårt första barn och då ville de att man skulle ha provat trippeldos innan remiss skickades till Ivf-kliniken för sprutor. Första försöket med trippeldos fick jag inte Äl så då ville de att vi provade en till medan vi tog endel prover som skulle tas innan man fick remiss vidare och då fick jag ÄL men blev inte gravid. De tyckte då att vi skulle avvakta i väntan på tid för att börja med sprutor men jag bad om att få försöka en gång till medan vi väntade och då fungerade det perfekt och jag blev gravid! Så remissen hade ju gått iväg och efter vi gjort ett tidigt VUL så kunde den makuleras!

• Treasures
    lotteri skrev 2012-12-18 16:31:23 följande:
    Visste ni om din pco innan ni fick första barnet, eller fick ni försöka länge innan ni sökte hjälp? Jag tycker det är så svårt att veta om något verkligen är fel eller om man inbillar sig alltihopa. Hade jag vetat om min pco hade vi sluppit 1,5års besvikelse...men eftersom det står överallt att ett år räknas som normalt så söker man ju inte hjälp om det inte är nått uppenbart akut. Jätteroligt att trippeldos ändå funkade, ni hade rätt magkänsla att prova en gång till! Stort grattis!!

Ja det visste vi...har aldrig haft regelbunden mens, utan väldigt sällan mens överhuvudtaget så jag sökte för det på KK långt innan vi hade börjat planera att skaffa barn och fick p-piller och då kom ju en mens regelbundet iaf. När vi ville ha barn så försökte vi väl ett halvår själva, men jag hade ingen mens alls under den tiden och sen fick vi hjälp. Min man var dock tvungen att utredas med trots att vi redan visste att jag inte hade nån ägglossning, så det inte skulle finnas fler hinder på vägen. Sen tog det oss ändå ett år med Pergotime innan jag blev gravid, var väldigt svårstimulerad då så inte förrän på kur nr åtta. 

Efter jag slutat amma dottern så kom ingen mens tillbaka så jag sökte på nytt på KK och fick då Metformin och Provera och efter en kur Provera så fick jag mer och mer regelbunden mens. För ett år sedan blev jag spontant gravid, men det slutade i ett MA, upptäcktes i v 8. Kände mig sedan stressad att bli gravid igen och sökte hjälp privat trots att jag hade ÄL ganska regelbundet. Och efter att det gick så bra så var det ju helt klart värt det! 
  • Treasures
    saramandis skrev 2012-12-18 21:14:45 följande:
    Vad skönt att höra att ni också hade problem med trippeldos, då känns det inte som man är ensam om det, om du förstår vad jag menar. Känns lite jobbigt just nu, och överallt omkring mig ploppar de upp gravid magar och folk som väntar barn, man blir ju inte mindre stressad då precis.
    Jag förstår precis vad du menar och jag vill verkligen peppa er så att ni inte ger upp för att det inte fungerar på en gång utan att man får prova olika doser/metoder.
  • Treasures

Nä med syskon får man bekosta allt själv. Men vad bra om de ökat till tre försök för de som kämpar för första barnet, tidigare var det bara ett.

• Treasures

Beklagar att det blev mens lotteri, men nu vet du ju att Pergo ger dig ÄL iaf. Vad dumt att de inte skrev ut en ny kur om det inte skulle ta sig efter första då det kom så här i tiden. Jag gjorde ju mitt första försök i juni, hann precis på VUL innan de sommarstängde men då skrev läkaren ut mer så vi kunde göra fler försök under sommaren. Det behövdes dock inte men det var skönt att ha iaf. Tror det kan bli svårt att hitta nån annan i Umeå som skriver ut åt dig nu. Ibland kan ju kroppe fatta galoppen och fixa det själv månaden efter pergo med. Hoppas det blir så för dig!

• Treasures
    lotteri skrev 2013-01-01 18:15:23 följande:
    Hur har allas jul å nyår varit?
    Själv har jag spenderat 4 intensiva dagar med 7 vuxna och 6 barn i åldrarna 1-4 år så det har inte varit lugnt och harmoniskt direkt :)

Jobbigaste med nyår var att två av de som vi umgicks med är gravida, typ i 4-5 månaden å de har legat med magarna i vädret titt som tätt. Har varit jättejobbigt att hela tiden bli påmind om hur o-gravid jag själv är. Den ena tjejen har kämpat jättelänge för att bli gravid så hon vet hur jobbigt det är när det inte tar sej, men den andra (som hunnit med både en graviditet och nu har en ettåring under tiden som vi försökt bli gravida) har flera gånger beklagat sej över att de blivit gravida redan innan de hunnit planera för ett tredje barn, och hur bökigt det ska bli med två blöjbarn, syskonvagn, plats i bilen mm. Jag unnar dem verkligen båda två, men jag kan inte hjälpa att känna mej bitter, avundsjuk och besviken på livets orättvisa.

Jag förstår precis dina tankar och känslor. Jag tål inte att höra de som beklagar sig för att de blivit gravid för fort, oplanerat osv och hur jobbigt det är med de barn de har eller hur de trpr att det kommer att bli med fler barn. Var glad och tacksam över era barn och att ni inte har några svårigheter att bli gravida vill man säga. Jag försöker hålla en väldigt låg profil vad gäller min graviditet, klagar inte trots endel krämpor och sitter inte och klappar magen då många är runt om...man vet aldrig om det är nån som själv kämpar för att bli gravid men man vet hur ont det gör att se och höra sånt iaf.
  • Treasures

Grattis till er nygravida! Stort lycka till nu!

Kul att höra lite från er som kommit längre med! 

Jag är i v 34 (33+1) nu, har väl haft en ganska snäll graviditet, lite foglossningsbesvär baktill tidigare, men de har gett med sig nu när bebisen ligger längre ner i bäckenet. Jobbar knappt fem veckor till nu, sen får jag kanske två veckors semester innan BF. Börjar känna att det ska bli skönt att vara hemma och vila och ladda. Var hemma och sjuk mån-ons denna vecka och fick nog lite mersmak. Det som kommit de sista dagarna är sk graviditetsklåda, kliar massor på insidan av handflatorna och under fötterna, speciellt om natten. Ska lämna blodprov på måndag för att se så det inte läcker gallsyra i för stora mängder.

Håller mina tummar jättehårt för er som fortfarande kämpar med!     

• Treasures
    saramandis skrev 2013-02-26 19:00:50 följande:
    Har varit på mitt andra VUL i dag, efter trippeldos pergotime och de blev inga positiva beskedRynkar på näsan
    Hade bara en äggblåsa på 11mm, som läkaren trodde att de inte skulle bli någon ägglossning av.
    Vi ska göra ett till försök med trippeldos och om inte de funkar blir det ägglossningssprutor.
    Funderar om man skulle ta en paus i alla fall under sommaren för att i så fall starta ägglossnings sprutor till hösten och hoppas på att kanske bli spontant gravid?

Visst hade du Treasures, provat akupunktur? Tyckte du att de funkade?

Hur går det för er andra?? 

Men vad drygt att det inte vill fungera med Pergotime för dig. Vet precis hur det känns efter alla våra misslyckade kurer innan vi fick vår dotter. Hur var det hade du provat Metformin? Jag tror att det var dem som kickade igång min ÄL. Jag hade ju tom ganska regelbunden ÄL även utan Pergotime med bara Metformin mellan gravididteterna och blev ju gravid spontant i dec -11, men fick MA.

Men till din fråga...jo jag gick på akupunktur när vi kämpade första gången och tyckte det var jättebra. Kan väl inte säkert säga vad det var som gjorde att det till slut började lossna ägg, men akupunkturen var väldigt avslappnande och jag mådde bra av det. Jag gick på Widings akupunktur, hon håller till väst på stan mitt i mot stadshuset. 

Vilken dag är du på nu? Blir det omstart med Provera igen? 
  • Treasures

Saramandis - Ursäkta sent svar på dina frågor. Metformin tar man hela tiden, oavsett var i cykeln man är. Den hjälper till att reglera blodsockret och många med Pco är insulinresistenta. Inget man testar utan man provar medicinen och ser om den kickar igång ägglossningen. En del går även ner i vikt då den minskar sötsuget. Jag har inte gjort nån spolning av äggledarna, så det vet jag väldigt lite om. Hur har det gått sen sist du skrev här?

• Treasures

Vi är nu fyra i familjen! Bredvid mig i soffan ligger nu världens finaste lillasyster som gjorde entré med dunder och brak för ganska precis två dygn sedan. 11 dagar före BF och bara två dagar efter jag jobbat sista dagen. Gick ju över tiden med storasyster så även om jag vet att det inte behöver bli så med tvåan så blev jag rätt förvånad då det drog igång. Allt gick jättebra, hann bara vara på förlossningen 3,5 i innan hon föddes. Hon vägde 3195g och var 49 cm lång.

• Treasures

Men åh så fina FruSen och stort grattis! Härligt att allt går bra trots att de var lite tidiga och små.

• Treasures

Lycka till när det drar igång Meja, och hoppas lillan är frisk nu. Inte roligt med magsjuka. Storasyster var lite dålig igår så här håller vi våratummar för att vi andra slipper.

• Treasures

Grattis Meja 2011, skönt att han är här nu! Gick du över tiden eller var han punktlig?

• Treasures

Grattis Saramandis, äntligen! Vad kul att det tog sig utan Pergotime nu, hade ni tagit paus från IVF-kliniken? Angående tidigt VUL så prova vända dig till dem, de tar säkert emot dig! Om inte så finns ju Norrlandskliniken, lite dyrare men det kan det ju vara värt! På kvinnokliniken får man inte komma oavsett om man tagit Pergotime el ej, jag fick dock komma dit då jag hade ont och var orolig pga tidigare MA, men allt var ju som det skulle då iaf

• Treasures

Hur går det för er FruSen med tvillingarna? Antar att ni är hemma nu! Hur tar storasyster det?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
  • Treasures

FruSen - Men vilka godingar! Hur mkt väger de och hur långa är de nu? Låter som att du har det du gör iaf speciellt nu då din man börjar arbeta igen. Jag tycker man har fullt upp med en bebis och storasyster de dagar man är ensam hemma med dem och hon inte är på förskolan. Funkar det att amma båda eller ger ni flaska med?

Vi har då verkligen fått världens bästa bebis, hon är bara go, glad och nöjd med livet. Nästan aldrig ledsen, sover bra om nätterna...vaknar oftast bara en gång för att äta och gör det då snabbt och nästan i sömnen. Rätt stor skillnad motför storasyster som hade kolik och skrek hela kvällarna de första månaderna. Vi hade dop i lördags och hon var vaken och nyfiken under cermonin, somnade sedan med dopklänningen på och vaknade igen när vi ätit klart och charmade då alla gäster.

Måste ju visa en bild på henne med....hon är nu 2 ½ månad, vid förra kontrollen för två veckor sedan var hon 56,5 cm lång och vägde 5070 gram!   

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.