Inlägg från: Angelven |Visa alla inlägg
  • Angelven

Ärliga nätdejtingstråden!

Anonym (men) skrev 2013-01-09 10:00:37 följande:
    Vänta nu..en hyresrätt i Enköping..hemska tanke,kan folk verkligen bo så? :P Skojar lite med dig. Jag är från Sthlm och vet precis hur det ser ut..
    Men klarar man sig själv med allt det innebär(för inte fan är det en dans på rosor iaf) så lär det ju inte bli sämre om man träffar någon att leva med..även om denne ändå "bara" tjänar 20´? 
    20 är väl inte dålig ekonomi ? eller jo - det är det kanske, det är som sagt för mig väldigt mycket en fråga om att  få ett förhållande att fungera också, att ingen känner ett beroende - och om jag nu betalar boende, bil(ar) och hushållet , var för sig betalar egna kläder, SL, mobil etc - och vi sedan efter det har lika mycket pengar på fickan, då har jag inte ett problem - men jag har väldigt mycket upplevt att partnern kan ha det, att de känner sig inlåsta, inte har valfriheten att gå (för då förlorar de boendet, bilen, maten och fringisarna ) - och DET är ett problem. I Stockholm räcker väl knappast 20' egentligen för att kunna ta sin resväska och dra ur ett förhållande på dagen - du har typ 14' i handen och behöver lägga åtminstone hälften på boende, right ? Låter som en rätt svår ekvation att få ihop utan ett bra ingångsläge. Är det dessutom barn inblandade blir det väldigt tufft.

Så, om nu den där söta antroposofiska tjejen kan acceptera att jag handlar en liten gård åt oss istället och att hon eftersom hon inte har jobb men ville odla och ha grisar, faktiskt får sköta det då -  och att jag någon gång ibland helt enkelt stoppar in henne i min hemska bil, kör till Arlanda och tvingar henne på ett miljöförstörande flyg till Paris ... Så får hon gärna höra av sig

Hyresrätt i Enköping är inte ett problem,
    herregud, jag har bott i de där förfärliga miljonprogrammen ... för att jag faktiskt tyckte det var bekvämt, praktiskt, enkelt och billigt - och urtrevligt. Den äldre invandrardamen på kondiset bad mig provsmaka semlorna för att kolla att de var som de skulle, det var första gången hon gjort svenska semlor ... härliga människor.
    Problemet vore resvägen och vad det skulle innebära för barnen. 

Tack (men) och (lotten) - jag blev på lite uselt humör där ett tag. 
  • Angelven
    Anonym (rainbow) skrev 2013-01-09 00:44:30 följande:
    Inte alls länge, typ 1 månad. Men allt kändes så sjukt bra, du vet känslan "för bra för att vara sant". Så kändes det, och det var jättelänge sedan jag kändes så för någon annan. Men men, han kan ju inte rå för hur han känner heller...Bara att samla ihop sig och gå vidare
    Tusan också. 

man blir helt sänkt av just det där "för bra för att vara sant", när man tror att nu, äntligen, dök faktiskt den där människan jag skall hålla i handen när vi sitter på hemmet, upp, och så är det inte så. 1 månad eller 1 år, det spelar inte så stor roll, man är ju lika kär oavsett.

Ta dig tid att vara ledsen också, det är helt okej att vara det! 
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-09 10:07:33 följande:
    Eller vad du läser inObestämd 
    Däremot känns du lite olycklig just nu..men man har ju sina upp och nedgångar. Igår var jag bläää..men idag mycket bättre. Hjälper att prata med sina goda vänner.

Lägg inte ner nu! Men döm inte andra för hur ditt ex var ,kanskeSolig

Kan det vara lite så..OM man tjänar bra eller har en förmögenhet blir man mer försiktig..man är rädd för att de ska gilla en för det? Man vill ju bli omtyckt för sin personlighet liksom.       
    Hehe - skulle önska jag behövde vara mera försiktig, men det är ont om golddiggers

Jag läser säkert texten som f-n  läses bibeln, det är svårt att i text uttrycka hur man egentligen menar och att få motparten att förstå det också - det är ju åt bägge håll i en diskussion, jag missförstår säkert mer än hälften Det är väl det som är det största problemet med nätdejting - man pratar med någon som visar sig skratta som en häst, har svårt att uttrycka sig i tal och bara kunde klä sig fint hos porträttfotografen - eller tvärtom, man  missar den där urtrevliga tjejen som inte kan skriva utan sär skrivnin gar och flestanvingar, har ett foto man kan skrämma små barn med och ler som en pärlande vårbäck ...
  • Angelven
    Papito skrev 2013-01-09 00:34:06 följande:
    Tar vi barnen som exempel ser jag många skilda människor. Ofta har den ena parten betydligt bättre ekonomi än den andra efter skilsmässan/separationen......påfallande ofta är det parten med mindre pengar som kommer/är barnen närmast.

Det kan man fundera på en stund eller tre....
    Det är ju snarare pga av tre strukturella fel.

1. Det är oftare att mamman får vårdnaden eller rätten att barnen bor hos henne i en skillsmässa
    2. kvinnor tjänar sämre än män
    3. kvinnor tar mer av föräldraledigheten (ja, TAR, har många vänner där han inte fått lov att ha mer än minimum av föräldraledigheten - sedan kan man ju diskutera hur toffligt det är) och får då en närmre kontakt med barnen

Så, då blir det ju att den med mindre pengar har en närmre kontakt - men att därifrån leda att mindre pengar ger närmre kontakt, det är ju ett klart felslut Det är ju tvärtom i sammanhanget. 
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-09 10:57:21 följande:
    Hmm,detta är alltså en kille du mailat lite hastigt med? Och du lämnar ut ditt nr och sedan drar iväg ett mail med ett skoj om att en gubbe ville ha dig som älskarinna?
    Där sätter du ju ribban. Och det är ok. Men beror ju på vad du söker. 
    Jupp.

Tusse - prata inte med potentiella date'er om andra date'er

nice girls don't kiss and tell! (Nice boys doesn't either) 
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-09 11:04:09 följande:

STOP! Skitsnack. BÅda föräldrarna har samma rätt.Eller barnen har samma rätt till båda föräldrarna. Drar man det till domstol,döms vårdnaden sällan till en förälder(om det inte är droger osv inblandat)

Men allt beror ju på vilket förhållande man lever i. Jag skulle aldrig TA något,som föräldraledigheten. Jag tycker det är lättare att jobba än att uppfostra barn till schyssta vuxna. Men självklart ska man dela,för barnens skull. Då har båda förståelse för varandra.
    Men igen,detta handlar ju om sina erfarenheter mycket.   
    så - hur ser statistiken ut (men) ? jag vet att på pappret är det så, hur ser verkligheten ut, den där utanför teorin och de vackra aulorna på universiteten och riksdagen ?

skitsnack är ett så starkt ord, särskilt när man bara kan gå till SCB och kolla hur det ser ut. 
  • Angelven
    Anonym (rainbow) skrev 2013-01-09 11:17:02 följande:
    Kan inte tala för övriga men jag ser inte ned på de som gjort andra val än mig (skulle iofs inte heller kalla min utbildning "idealistisk" men det är en annan fråga). Sa aldrig något om att du måste vara olycklig, ha dålig kontakt med dina barn, inte vara värd att respekteras eller att du saknar kontakt med dina känslor. Vart läser du in allt det?!

Tja, så kan det ju vara, men just vad gäller studenter så är det ju ändå under en begränsad period, läser man till något där det finns stor efterfrågan kommer ju ekonomin att jämnas ut sedan (examen kan ju faktiskt vara en termin eller två bort )?! Håller inte med dig om att den teoretiska världen på universitetet är så pass verkligenhetsfrånkopplad som du påstår. Kan mycket väl vara så inom vissa ämnen, men du antar utifrån dina erfarenheter att detsamma gäller för alla. 
    Jag  läste det i alla de andra svaren i tråden, bara.
  • Angelven
    Papito skrev 2013-01-09 12:07:32 följande:
    ... den nedlåtande attityden och synen på andra människors val och liv... att jag och några till tycker annorlunda men har förmågan att sätta oss in i ditt tänk.
    Du har å andra sidan visat stora svårigheter att göra det samma, inte minst med den nedlåtande och raljerande tonen..

... svårt att se andra nyanser..den empatiska förmågan kanske inte är på topp...
    Tack, det var ju precis vad en empatisk och medkännande människa med insikt och respekt skriver om andra.

Bra att vi vet var vi har varandra.
    Papito skrev 2013-01-09 12:09:23 följande:

Angelven, jag föreslår att vi släpper ämnet och går tillbaka till dejtsnacket och den goda stämningen. Vi kan enas om vi tycker olika och det finns säkert kvinnor som tänker olika också...vi ska nog hitta rätt båda två

ok.

• Angelven
    Papito skrev 2013-01-09 13:42:11 följande:

Ok, kanske var onödigt hård. Ber om ursäkt..men du får nog också fundera på tonen.

Ok, ingen ny på gång efter gårdagens dumpning?
    Ska göra det

Date om ett par dagar, vi har pratat ett tag. Skall bli jättetrevligt.

Och redde ut någon fnurra med en mailkontakt, kändes hur bra som helst.
  • Angelven
    Anonym (Lotten) skrev 2013-01-09 20:16:14 följande:
    Ååh hjälp, nu ska vi ringas.. fan blev nervös nu ju Förvånad
    Lycka till nu !
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!