Inlägg från: Angelven |Visa alla inlägg
  • Angelven

Ärliga nätdejtingstråden!

Grasp skrev 2013-01-08 17:30:07 följande:
    Att jobba i kassan är ju oftast bara en del i ett arbete. Eller du dömer ut alla som jobbar i butik då?

Precis som någon annan skrev. Så jobbar många extra som kassör, för att finansiera sina studier eller annat. Snacka om att döma ut, haha...

Utbildning? Jobb? Har inte det minsta betydelse enligt mig. När man väl träffar på sin *stora* kärlek :) Det viktiga är att man trivs med sitt yrke, har ordnad ekonomi och kan leva sitt liv som man vill.
    Som sagt...

Om man i ungefär min ålder behöver finansiera sina studier... då har man nog inte rätt ambitionsnivå.

Jag dömmer absolut inte ut alla som jobbar i butik - men jag tror inte det 21-åriga kassabiträdet som extraknäcker medan hon pluggar till fritidspedagog och så jag har så mycket gemensamt.

Om vi däremot pratar butikschefen i en modebutik som kanske reser lite i jobbet et cetera - då har vi kanske mer gemensamt.

Utbildning? Jobb? .... och på vilket sätt hänger det inte ihop med yrke, ordnad ekonomi och kan leva sitt liv som man vill.... ? Det får du gärna förklara

• Angelven
    Anonym (Lotten) skrev 2013-01-08 18:05:30 följande:
    Alltså jag tror inte Angelven syftar på det som du menar med att någon som tjänar 30-35 och den andre partnern ligger på 60. Tror inte riktigt det är så han menar. Om jag tolkat Angelven rätt...  
    Tror jag du gör

Det viktigaste för mig är att man vill något med sitt liv, att man faktiskt har någonting man vill uppnå och inte bara råkar flyta med. Det kan vara att bli neurokirurg, äga sin egen lokala coop med två kassor (där man själv sitter i den ena ibland ), bli pedagogisk ledare på en förskola, jobba volontärt medan man lever på ärvda pengar eller så.

och 30-35 till 60 TSEK är inte så stor skillnad som man tror - det är ju bara 15 TSEK efter skatt, och med lite diskussion får bägge en hel del plånboken med de summorna. Men jag tror att 60 TSEK och "studerar" kanske  blir lite tuffare för ett förhållande. Jag har sett det hos så ¨många vänner  (och själv) att det spelar väldigt stor roll om den ena alltid får lägga till av sina pengar - för bägge, både den som ger och den som får, det blir ett beroende och en förlust av frihet.

Jag tror (trots min tydligen rätt feta ingenjörslön som man lätt uppnår )att jag skulle ha rätt svårt att leva med en multimiljonärska som tyckte jag skulle sluta jobba, få lite fickpengar varje vecka och så leka boytoy exempelvis.... 
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-08 18:31:08 följande:
    Haha! Ja,jag vet inte i vilken åldergrupp du raggarTungan ute
    Låt oss säga 43 plus/minus 10 år realistiskt sett efter vår åldersdiskussion igår

Så, en 33-åring som blivit utkickad hemifrån - nope, fel ambitionsnivå  
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-08 18:36:30 följande:
    De tjänar dåligt..och ska vi vara ärliga,har de ju ingen riktig akademisk utbildningFlört

Det är väl numera en högskoleutbildning ?

... om jag skall vara helt ärlig skulle jag inte säga nej till en polistjej, kanske med lite erfarenhet och karriär bakom sig, kanske kompleteringsläst lite juridik (inte helt ovanligt) - de har rätt spännande jobb, och de gör något med sina liv.

... polistjej får det bli, Tusse verkar ju gilla killarna, det måste vara något med en uniform  
  • Angelven
    Tusse85 skrev 2013-01-08 18:36:50 följande:
    Känns fan som de :P
    Män i uniform dras tydligen till mig.... och jag dras till dem.... tyvärr innebär dom ju oxå oftast problem för mig. Jävla skit. Och jag som skrivit här senast idag att jag inte dömer folk efter deras yrke. Men de är fan på gränsen detta :P
    Frågan är, hur mycket av problemen ligger i det beteenden som en Tusse som fanns förut hade ?

... kom ihåg, söt, försiktig och lite blyg

Spara den andra version till bara på tu man hand, hemma, aldrig på SMS eller på stan. Som en lagom vild överraskning att plocka fram  
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-08 18:45:24 följande:
      Ja,"lätt"Tungan ute Men det är ju för att jag lever bland dess ingenjörer..har ett syskon som också är det. Och där ska jag ärligt erkänna,att det dög nog inte riktigt om mitt syskon hade läst till vad vet jag,lärare..Spelade inte mig någon roll..men för mitt syskons andra hälft och familj,säkert.

Håller helt med..vill ha någon med lite driv.
    Sedan skulle jag inte vara bekväm med en miljonär som betalade allt för mig och tyckte jag kunde vara hemma..kåt ,glad och tacksamGlad    
    Precis - och det blir samma problem med en ingenjörslön och det du tjänar som McDonalds anställd (inte butiksägare).

Den där underförstådda "Nu åker vi på semester till kanarieholmarna för mina pengar - och då kan du vara kåt, glad och tacksam när jag fyllnat till i baren" - jag gillar det inte. Mycket bättre då att kunna säga "Nu har vi tillsammans för våra löner lyckats spara ihop till en resa till Gran Canaria, sol, slapp och bad!"

Hade ett par vänner för många år sedan som tjänade olika - och han FICK inte använda sina pengar till att betala gemensam semesterresa - och hon hade inte råd - så då blev det ingen semester tillsammans för dom.

Usch, vilka fördommar jag har  
  • Angelven
    Tusse85 skrev 2013-01-08 18:53:22 följande:
    YES :D Söt, försiktig och blyg är mitt nya jag ;) Därför det oxå är bättre med en fika på stan än hos någon av oss eller en öl :P
    Och BARA prata....

• Angelven
    Grasp skrev 2013-01-08 19:40:43 följande:
    Nu vet jag varken din ålder, eller den du söker på...

Har inte påstått motsatsen. Beror ju helt på vad man har för livsstil och krav här i livet...
    Fast jag förstår fortfarande inte hur du kan i ena stunden säga att utbildning och jobb inte spelar någon roll för dig och i nästa del av samma mening säga  att yrke, ekonomi och kunna leva sitt liv som man vill spelar roll ...

Det är ju samma sak ?

(Jag är 43, så som sagt, lite bristande ambitionsnivå om man håller på och flyttar hemifrån då
  • Angelven
    Anonym (33-åring) skrev 2013-01-08 19:59:56 följande:

Eller är man lite som jag. Har utbildning, flera dessutom, men vill byta yrke ändå och därför vill plugga mer.
    Fast...

flera utbildningar och byter igen.

Vet du vad du vill med ditt liv ? Eller hoppar du bara runt för att gräset är grönare på andra sidan ?

Det var lixom det som var den stora springande punkten ... 

Sedan var det ju helt allvarligt så att jag pratade om bristande ambitionsnivå, och någon som aldrig kommit längre än till kassan på konsum, dvs det är inte ett extraknäck, en drömuppfyllare eller så - utan det man gör hela livet. Då säger jag nog nej tack faktiskt.
  • Angelven
    Anonym (33-åring) skrev 2013-01-08 21:03:52 följande:

Jo, jag vet (ungefär) vad jag vill i mitt liv. En av grejerna jag vill är att plugga, eftersom jag tycker att det är väldigt stimulerande. En annan sak jag vill är att inte vara kvar i det yrke jag har nu tills jag blir pensionär. Jag trivs bra med mitt nuvarande yrke, men jag visste redan när jag började plugga att jag inte ville hålla på med det i hela livet. De två utbildningar jag har nu, hänger ihop och i den eventuella tredje utbildning jag tänker mig kommer också utnyttja det jag redan pluggat (och lärt mig i jobbet).

Mm, vet att diskussionen egentligen började i låg ambitionsnivå och dit hör inte de som är som jag. Jag spann vidare lite på bara pluggdelen, sorry     Och det övriga som sades passade inte in på mig egentligen, för jag skulle högst troligtvis inte jobba i kassan under mina vidarestudier utan jobba deltid i mitt nuvarande yrke.
    Så är det ju ofta - Barnmorskor är väl utbildade ungefär på det sättet  ? sjuksköterska + jobba + barnmorska + jobba + specialicering. Det är samma i mitt yrke (ingenjör) - man kan ju välja att bygga på med en MBA efter ett antal år - ofta på betald arbetstid.

Förstod nästan att du kanske tänkte extraknäcka i ditt yrke, det är väl det vettigaste om det går

Sedan är det ju en intressant frågeställning - vad skulle jag göra om jag träffade på en soulmate som just nu läste på uni och hade valt att leva knappert några år för att nå ett mål - men då har vi som sagt det där med ambitionsnivå

Men det är ju inte någon lätt fråga - jag skulle nog egentligen lätt idag kunna "sponsra" en flickvän med boende och mat under en studietid utan att det spelade någon alltför stor roll - men man hamnar i precis den där beroendeställningen som jag tror lätt förgiftar ett förhållande. Det får ju inte vara "Au-pair med sängfördelar" kan jag tycka
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!