Inlägg från: Angelven |Visa alla inlägg
  • Angelven

Ärliga nätdejtingstråden!

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-08 23:41:02 följande:

Den är högre. Att skolan gör dåliga resultat beror inte på lärarkåren, utan på att politiker envisas med att detaljstyra, fixa om, skära ned och generellt djävlas med hela skolväsendet konstant.

Det är inte särskilt lätt, eftersom intelligens dels kan betyda väldigt många olika saker, och dels på att jag inte har något slags lista på folks IQ. Finns nog många rika som har brister i EQ till exempel. Knugen skulle jag iofs våga hävda är en av de mindre intelligenta som är rik. Men jag känner honom inte personligen, utan har bara medias bild att gå på, och den kan vara missvisande.  
    Där kan jag nog vara oenig med tanke på hur usel lärarhögkolan är ....

Säkert inget fel på människorna som utbildas - men om man inte får verktyg och metoder att använda sig av, då är det svårt att åstadkomma några resultat.

Sedan hjälper det förstås inte att peta runt i det hela en gång i kvartalet  
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-08 23:42:06 följande:

Var det något program på tv.." Svenska miljonärer?" Vad hade han blivit rik på..skrot? Kul att kolla på iaf. Han hade väl inte ens gått gymnasiet,men smart var han, på sitt sätt.
    Exakt - knappast ointilligent, eller hur ?
  • Angelven
    Tusse85 skrev 2013-01-08 23:42:55 följande:

Hahaha måste dock nu försvara oss konstnärer och påpeka att jag gick estetiska linjen bild, eftersom jag ville leva på att skapa saker så läste jag en utbildning efter gymnasiet på ynka 1,5 år och är idag på topp 10 av de mest eftertraktade grafiska formgivare i min stad och min lön har aldrig varit något att klaga på. Så vi konstnärer kan vi oxå så va inte alltför snabba att döma ett yrke ;)

Och självklart är det alltid ett plus om man ligger lika i lön, speciellt för oss tjejer för många män känner tragiskt nog att dom förlorar en del av manligheten genom att få mindre i lön.
    Men egentligen i slutändan får han ha vilket yrke han vill bara han älskar det för är min man nöjd är jag nöjd :)
    För visst får han vara städare om han vill, men jag tror ingen efter gymnasiet egentligen drömmer om att bli städare och då har man istället en kille som drömmer om något annat men nöjer sig med sämre och folk utan mål är osexigt.

Fast - då är du ju inte okänd konstnär längre Och då tjänar du ju därefter

Bra uttryckt Tusse - folk utan mål är osexigt

Jag har inget problem med att tjejen tjänar mera (eller mindre) - jag vill bara inte hamna i en ofördelaktig ekonomi igen och därför inte ha för stor skillnad, också för att jag tror att ett förhållande med en beroendeställning i ekonomin har inneboende spänningar som är svåra att hantera. Jag tror jag har ett problem om hon tjänar såpass att hon tycker att jag inte behöver tjäna egna pengar - men det handlar mera om mitt oberoende.

Med andra ord, varför skall jag göra det svårt för mig om jag kan göra det enkelt ?

(Och nu kommer jag säkert att träffa en arbetslös utfattig studentska som inte vill nått bara för det )
  • Angelven
    Anonym (men) skrev 2013-01-08 23:50:48 följande:

Hmm,men ska man göra saker man inte vill göra? TIll viss mån..men nog måste man göra saker bara för sin egen skull också? Eller skulle barnen må dåligt av det? Vem ska priotera dig,om inte du gör det?

Converse kanske överskattat..men inte för barn. Eller jag älskar de också,men jag skulle ju inte reta någon som väljer att lägga sina pengar på annat. Ska man handla i USA,måste man ju åka dit? För på nätet blir det föga billigare...   
    Men jag prioriterar ju mig - det är bara att en del val är så stora och påverkande att de inte går att göra.

Barnen skulle behöva flytta till en lägenhet på en mindre ort om jag skulle följa några andra av mina drömmar. Så visst skulle det påverka dom mycket, ryckas upp igen, nya kompisar, ny miljö, ny skola, nytt boende med betydligt mindre utrymmen och inte alls samma möjligheter (läs inga) till fritidsaktiviteter.

Barnen är en av mina viktigaste drömmar. 
  • Angelven
    Papito skrev 2013-01-08 23:51:56 följande:

Du förvånar mig som sagt för jag tycker att du har väldigt vettiga tankar i övrigt. Jag är ju med på grundtanken här också och har viss förståelse för den men håller inte med i längden.
    Svårt att rapa upp namn på beställning men jag vet inte hur många egna företagare med Joakim von Anka-inkomst jag mött som inte har det minsta djup. Sen behöver de inte vara korkade för det.
    Det finns en mängd olika intelligenser och att man är bra på att t.ex.plugga innebär inte nödvändigtvis att man är intelligent på andra områden. Samma sak med affärssinne, hur många rika män med jätteframgångar finns det inte därute...som försummat sina barn för att göra karriär...
    Det är väl klart att det finns olika intilligenser, man är bra på olika saker.

Men argumentet var att de skulle vara ointilligenta, inte att de skulle ha en annan intilligens. Vi pratar helt enkelt, finns det rika korkade människor - nej hävdar jag. Är du korkad blir du inte rik. Omvändningen gäller förstås inte, ta exemplet som gavs med doktoranderna (sedan kan man ju diskutera hur smart det valet de gör egentligen är men det är en annan sak )

Tror inte det är många egenskapade företag som klarar sig utan  en ledare med bra multipla intilligenser.
  • Angelven
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-08 23:54:47 följande:

Ditt hjärta har ingenting med det hela att göra. Vad du tappar är i förtroende (för andra och för dig själv). Därför är det viktigt att ha stöd av vänner, bekanta eller random Familjelivsnerdar (hej hej) som kan peppa dig. Flört
    Tack
  • Angelven
    Papito skrev 2013-01-09 00:01:59 följande:
    Ska avsluta pengasnacket men du säger själv att tjänar riktigt bra, det borde innebära ganska kraftiga marginaler och visst skulle du då kunna träffa en kvinna med sämre inkomst utan att behöva ta fram tiggarhatten

För övrigt, vill jag inte vara självgod men ser jag till alla mina chefer (alla har tjänat mer än jag) skulle jonglera med alla utom två när det gäller djup, analys och reflektion.

Självklart - men håller det ?

Det är igen det här med ett förhållande där den ena känner att hon står med tiggarhatten, även om jag inte känner att hon gör det, jag delar gärna med mig - är vi ett par och bor tillsammans så är det ju någon sorts delad ekonomi.

Jag har faktiskt inte sagt att jag tjänar riktigt bra, bara att jag har bra marginaler i mitt liv  - det är ni andra som hävdar att ingenjörer lätt tjänar 50-60  
  • Angelven
    Tusse85 skrev 2013-01-09 00:12:39 följande:
    Och den här killen på hp med det där dumma yrket känns alltför lovande.... kanske 3:e gången gillt med en polis som gäller? :P

Och sen måste jag fråga, är ni precis som jag som lyckas klura ut vissa småsaker på HP och sen googlar och söker på fb? ;)
    Det har jag nog aldrig provat - jag tror den första jag rotat reda på var du

Du får flytta till en stad med gott om poliser helt enkelt annars Eller hitta en vanlig kille och handla en uniform på buttericks ... 
  • Angelven
    Papito skrev 2013-01-09 00:29:13 följande:

För många är lycka inte samma sak som pengar.
    Menar du allvar när du ifrågasätter doktoranderna?
    De drivs ju av nyfikenhet, en lust att lära..jag tänker tvärtom. Människor som medvetet väljer sin väg före pengarna respekterar jag oerhört mycket (givetvis inom rimliga gränser, ska inte äventyra barnens välmående..men välmående är också relativt).
    Fast, det där är bara en variant av den kulturella elitism som finns.

Det är bara värt att respektera om du inte tjänar pengar på det ? Man kan bara lära sig något om man inte tjänar pengar på det ?

Säg så här, jag har jobbat ihop med min beskärda del av doktorander och professorer - och när deras vackra teorier de tänkt fram i sin respekterade kammare träffar verkligheten - då inser dom att de inte lärt sig någonting och att nej, i industrin gör vi inte så för det fungerar inte i den krassa verkligheten där man inte kan lämna över småproblemen med sin teori till den flitiga studenten, utan faktiskt måste tänka på hela problemet och lösa allting för att det skall fungera, på riktigt.

Men det är väl inte värt att respektera ....

Det vore jätteroligt att doktorera och gräva ner sig i ett kul problem utan att behöva tänka på detaljerna och praktikaliteter i problemet - men ...

Det betyder en doktorandlön på 20-25 kanske - vilket gör att jag igen, måste byta boende till någonting mycket billigare, och tro mig, det är inte lätt i Stockholm, att bo billigt. Kanske flytta till Enköping, hyresrätt? Betydligt längre resväg, träffa barnen mindre på dagen, mer timmar på fritids eller ensamma hemma för dom.

Men jag skulle vara "lyckligare" och "mer värd att respektera" för att jag då gör något jag inte tjänar pengar på, right ?
  • Angelven
    Anonym (rainbow) skrev 2013-01-09 08:52:59 följande:
    Trots att jag kan förstå argumentet att du vill träffa någon med liknande ekonomiska förutsättningar måste jag säga att du verkligen framstår som kategorisk och till och med nedlåtande i dina utlåtanden. Vet flera doktorander som faktiskt både gjort och haft nytta av sina kunskaper och inom tex mitt yrke så är doktorering en förutsättning om man vill åt vissa mer åtråvärda tjänster längre fram i karriären.

Nu har jag inte doktorerat men är student och kanske är det utifrån det perspektivet som jag känner mig lite provocerad av ditt uttalande som antyder att studenters kunskaper helt saknar verklighetsförankring.

Det handlar väl inte om att någon påstår att du borde säga upp dig från ditt jobb och hoppa på forskningen för att du annars inte skulle kunna vara lycklig, utan om att du inte ska döma de som gjort det valet? Vantrivs man på sitt jobb så kanske en doktorstjänst eller nya studier är just vägen till lycka. Det handlar trots allt om en begränsad tidsperiod och många får det att fungera trots knagglig ekonomi. Oh well...
    Men att se ner på andra som inte väljer något idealistisk, det är inte nedvärderande ?

För ärligt talat, det är så det framstår från min sida, att bara för att jag inte väljer att jobba ideelt eller kulturellt, så är jag inte i kontakt med mina känslor, inte värd att respektera, har sämre kontakt med mina barn och både de och jag är mindre lyckliga.

För det är vad ni skriver ...  

Tror jag lägger ner det här med dating, det verkar ju kört om det är den attityden jag har att kämpa mot  

Det jag skrivit är att jag tror (av erfarenhet) att det är svårt att få ett ekonomiskt ojämnbördigt förhållande att fungera bra och att jag därför väljer bort människor. Självklart har studenters kunskap värde och verklighet i sig - men det finns så mycket mer att lära sig än det man lär sig i den begränsade teoretiska världen på ett Universitet - det upptäckte jag själv för många år sedan när jag var klar - och upptäcker varje år när jag handleder studenter i deras Master Thesis. 
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!