• Maybe

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Man får ju hjälp av RMC tills man fått ett barn.
    Om man då vill ha fler barn sen, kostar det om jag inte har fel för mig?
    Menar de då att man kan fortsätta gå till RMC för syskonförsök senare eller måste man vända sig till privat klinik?
    Vad kostar det då?

• Maybe
    Moniica skrev 2012-05-02 11:12:31 följande:
    Lycka till minasera Berätta gärna hur det går
    Marbe.. När man blir gravid så försvinner alla poäng från RMC och då får man nog bekosta allt nästa gång man vill bli gravid.
    Kanske billigare om man har ägg som är nerfrusna. Har ingen aning om priser tyvärr.
    Innan vi sätter igång på allvar måste de gå in och hämta ut spermie på min man.
    Tar de bara ut en i taget då? Eller tar de ut flera så man får någon till frysen?
    Och därmed eventuellt får lite billigare om man vill göra syskon sen?
  • Maybe
    fridalilla skrev 2012-05-03 15:28:39 följande:
    Visste inte dem hade öppet på helgerna :S har fått alla mina besök mitt i veckan :P Ni diskuterade lite med frysningen såg jag och det går till som så att alla ägg som dem får ut, "blandas" med spermierna i olika provrör. Spermierna blandas ut med en vätska för att se vilka som är dem bästa ;) tror det är olika för om dem bara tar en spermie eller många i provröret. av dem som blir befruktade väljer dem ut det bästa ägget och sätter in det i kvinnan. De resterande embyona åker antingen direkt in i frysen eller får dem långtidsodlas och sen in i frysen. I mitt fall långtidsodlades dem och tyvärr så "överlevde" dem inte utvecklingen.
    Fast i vårt fall måste vi göra ICSI. Då stoppar de in en spermie i ett ägg som sen återförs in i kvinnan.
    Det jag undrar över är om de kan göra så med många ägg och sen spara de i frysen. '
    Jag tror det dock inte, men man vet aldrig.
  • Maybe

Vi ska göra ICSI på RMC i malmö. 
    Först sa läkaren att vi ska få börja i augusti, sen sa en sköterska för någon månad sen att vi sätts i kö i augusti och får vänta ännu längre. (Enligt läkaren skulle vi slippa kö eftersom vi väntat så länge)

Någon som vet ungefär hur lång kötid det är? Gäller vårdgarantin så det är max 3 månader?
    Vi vill gärna komma igång någon gång detta året... I höst har vi väntat ett år sen vi fick veta at vi inte kan få barn på naturlig väg. Sen har vi bara fått lämna en massa blodprover och bara gå och vänta.    

• Maybe
    Tany skrev 2012-05-21 10:06:25 följande:
    Det tar normalt ca 3 månader efter infomöte för att starta behandlingen ... det bör inte vara längre...
    du väntar på ett år?

Man får inte börja förrän man varit folkbokförda på samma adress i minst 2 år. Det har vi varit i augusti men alla prover och allting är färdigt. Därför sa läkaren att vi kommer kallas direkt i augusti och få sätta igång typ direkt eftersom vi redan fått vänta så länge.
    Nu blir jag besviken eftersom vi måste vänta så länge iallafall Rynkar på näsan

Det innebär att vi inte kommer få göra vårt första försök förrän i november, och det tar sig vanligtvis inte på första försöket, sen är det uppehåll över julen, och då får vi inte börja detta året öht!
    Att gå från augusti till nästa år är ett ganska stort hopp tycker jag :( 
  • Maybe
    Tany skrev 2012-05-21 11:40:53 följande:
    väntar är alltid svårt ... hoppas att tiden går snabbt för dig ... du inte kan göra i privat klinik?

Vi KAN gå till privat klinik men det kostar väldigt mycket pengar och vi vill ta de gratisförsöken först som vi har rätt till. Blir jag inte gravid på något av de tre försöken som vi får så går vi privat då istället.
    Jag ville först gå till privat när vi precis fått veta att vi inte kan å barn för jag visste att det skulle ta lång tid, men min sambo vägrade.
  • Maybe

Får jag fråga en sak?

Hur har er partner reagerat när ni satte igång med hela den här karusellen?
    Har ni pratat mycket? Har han oroat sig? Varit engagerad och intresserad? 
    Eller har han mest bara gjort det han ska och sen är allting som vanligt?

• Maybe
    fridalilla skrev 2012-06-13 15:55:29 följande:
    Min sambo har varit lite fram och tillbaka tycker jag. :p han säger hela tiden att det kommer ordna sig och att om det inte fungerar nu så gör det de senare! När jag tog första sprutan stöttade han inte mig alls :( men hans mamma skällde lite på han sen och då blev han mycket bättre ;) över lag har han väl varit "normal" , men efter äggplock blev han mer känslosam . Jag hade ett plågsamt plock, och han sa : om jag hade vetat att det skulle göra så ont hade jag inte gått med på att göra ivf. När vi fick minus blev han väldigt ledsen . Det kom kanske en eller 2 tårar och det är stort för att vara han. Det var första gången jag såg han gråta. Så man kan väl säga att det var en känslosam bergochdalbana för oss båda.

När min sambo fick veta att han inte kan få barn på naturlig väg fällde han också några tårar hemma och va allmänt ledsen. Naturligtvis. Men det är första (och antagligen enda) gången jag såg han gråta.
    Det är hjärtskärande och otroligt rörande med en vuxen man som gråter, speciellt när det gäller en sån grej som att bli pappa...  
  • Maybe

Vi har fått tid för att gå till läkaren på rmc och påbörja ivf behandling i början av september Glad

• Maybe
    fridalilla skrev 2012-07-30 23:16:58 följande:
    Ska ni på första läkarbesök i september eller ni ska börja då? Jag ska börja med sprutor i september, men min mens är sen efter mitt missfall, så skulle behöva ringa dit och ändra datum. Men det är telefon svar när jag ringer så får väl vänta några dagar med att ringa.

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte Foten i munnen
    Vi har varit på läkarsamtal och undersökningar innan och konstaterat att det ser bra ut för mig, jag har bra ägglossning och "fin hjärtformad livmoder" vad nu det ska betyda. Samt regelbunden mens.
    Samt kontaterat att min sambo skjuter blankt så att säga.

Så vi skulle först träffa läkare och jag skulle tydligen bli undersökt igen, samt att vi skulle träffa en ssk som skulle visa oss hur sprutorna fungerar.
    Men jag vet inte vilken dag jag ska börja spruta... Är det första mensdagen? 
    Såfall är det 3 dagar efter vi varit där...  
Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö