• Jmelb

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

förresten, har nu bokat in mig för att gå på vattengympa.. ser fram emot det nu :)

• Jmelb
    längtar74 skrev 2012-09-06 11:56:35 följande:
    Har ni funderat på profylaxkurs inför förlossningen? Eller redan gått?

jag har gått på profylaxkurs.. jag har ännu inte gått på föräldrautbildningen, men jag kan tänka att en del information gällande förlossning är densamma..
    Jag tyckte att kursen var bra, dock lite för dyrt (1800kr fick vi betala), men varför jag tyckte den var bra var att jag mer mentalt ställde mig in på att det snart är dags och att man fick träna andning och en genomgång i detalj hur en fölossning går till och tidsperpektiven.. 
    men går man på vattengympa och gravidyoga och får föreläsning om själva förlossningen så behöver man inte gå profylax också.. för det känns som om det är mental träning och kunna gå ner i varv och fokusera på sig själv och ta hjälp av andning vilket man gör på yoga och vattengympa oxo.

men jag antar att detta kanske skiljer sig en hel del i olika städer och vi alla är olika.. jag har inte gått på yoga och vattengympa, men när jag pratat med mina vänner som gör det och har gått profylax så säger dom att det diskuteras och informeras om samma saker.
  • Jmelb

Igår var jag på mitt första vattengympa pass..

Det var riktigt roligt och väldigt väldigt jobbigt.. Man fick anpassa träningen utifrån sin egen begränsning.
    Vi var 8 personer som körde och alla hade BF fr.o.m idag fram till december. en tjej hade jättesvår foglossning, och hon fick lite andra övningar än vi andra och hon låg mest och flöt runt och kopplade av i vattnet.

Så jag kan varmt rekomendera vattengympa om man tycker om och träna men att det börjar bli lite tungt med vanlig träning.. man kände sig hur lätt som helst i vattnet.

• Jmelb

20 dagar kvar till BF.. magen har sjunkit rejält inatt och det känns när jag går kan jag säga.. Ska på extra kontroll hos BM nästa vecka då mitt blodtryck har ökat.. dock ligger det fortfarande inom normalområdet, men de ville kolla extra då det har ökat.

Idamarie: beklagar verkligen.. det är jättetungt med begravningar och speciellt när man själv är gravid.. hoppas att allt kommer att gå bra. Även att ditt myom ser ok ut.

kvitter: wow vilka häftiga bilder.. man får ju verkligen se eran lilla bebis.. vad underbart.. helt overkligt..

Netz: hoppas att UL gick bra?

Susanba: vad jobbigt med halsbränna och sömnlösa nätter.. hoppas att det har blivit bättre..

trevlig helg på er och stor kram till er alla!

• Jmelb

pölsan: åhh vad spännande.. då kanske vi har en liten bebis i tråden snart.. lycka till!

• Jmelb

på vår BB så får maken egentligen inte bo kvar på BB.. dock brukar de försöka lösa det för förstagångs föräldrar, men det är inget man ska räkna med. Prioritet är även de par som inte bor i stan..

• Jmelb

idag har jag varit hos BM. (dock hos en annan än hon jag brukar gå till).

jag undrar om det är så att BM på MVC kan läsa i något system vad mitt barn har för kön. VI har har valt att inte ta reda på vilket kön barnet har, men jag tänkte om de har sett könet ändå vid UL och skrivit in det så att BM på MVC kan läsa det någonstans. För när hon skulle mäta mitt SF så frågade hon vart "HAN" brukar sparka.. och nu grämer jag mig att jag itne fråga om hon verkligen visste..

Ofta benämner jag ju min egen mage som han och hon kanske inte tänkte på vad hon sa och att hon inte har någon aning.

Så nu sitter jag här och känner mig lite nere och ledsen om det är så att hon faktiskt vet vilket kön det är på min bebis och avslöjade det för mig 2 veckor innan BF.. grrr

Någon som vet om det står i MVC "system"

• Jmelb

hittade den här listan..
    Ber om ursökt om det inte är den senaste och någon har fallit bort.. men då är det bara att komplettera.

Kvitter BF 9 Okt
    Jmelb BF 11 okt
    Susanba BF  15 okt 
    Pölsan BF 18 okt
    Idamarie BF 27 okt
    Längtar 74 BF 28 okt
    Netz BF 11   Nov
    Poussin BF 19 nov

• Jmelb

Om man har mensvärksliknande smärta i ca 40 sek var 7-10 min. Är det förvärkar? Kan inte säga att de gör jätteont, men det känns. Kanske bara livmodern som tränar. För det känns inte som en sammandragning. Men borde jag misstänka att något kan hända inatt?

• Jmelb

Kl 17 igår började jag känna mensvärk men tyckte inte det var så farligt. Kl22 fick jag en blödning och kunde inte längre ligga ner när jag fick mensvärksliknande smärta. Tog ett varmt bad, men gick upp ganska snabbt. Ringde förlossningen vid 23.30 igen och sa att värkarna ökat i intensitet och att jag spydde som en räka av smärtan. Hon sa att jag inte hållt på så länge så det troligtvis inte gått så långt och att jag inte skulle ta tid på mina värkar. Kl 2 ringde jag o sa att nu kommer jag oavsett om ni skickar hem mig och tur var väl det. 2.30 kom vi till förlossningen, 2.44 gick vattnet av en krystvärk och 3.04 föddes vår alldeles perfekta lilla tjej på en krystvärk. Dock med en superman pose så jag fick sys lite. 3270g och 47cm lång. Och jag känner mig som världens lyckligaste människa.

• Jmelb

Kvitter: grattis till er och er nya familjemedlem. Känns som om det blir många tjejer i år. Du får berätta mer sen. Kram

• Jmelb

Ojojoj, jag trodde tråden dog ut när våra små miraklen kom😊. Så kul att läsa om era små knoddar. Min lilla Alma är nu 8 månader och hennes största passion är att hoppa, hoppa o hoppa. Hon sitter aldrig still. Kram till er alla.

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?