• Ravenna

Kejsarsnitt pga rädsla Linköping/Norrköping

Planerar min första grav och jag känner väldigt starkt redan nu att det inte finns något annat alternativ än kejsarsnitt för mig. Jag är ohyggligt rädd och förknippar förlossning med övergreppskänslor. Jag har redan tänkt väldigt mycket på detta och det finns inget annat alternativ för mig.

Vet någon vad det är för policys i Linköping/Norrköping kring förstföderskor och kejsarsnitt pga förlossningsrädsla?

Svårt, lätt, omöjligt?

Några erfarenheter?

Kan man vända sig till någon mödravård eller kvinnohälsa eller någonting i trakten redan innan man blivit gravid?

Jag är så hemskt dålig på det här med vårdsystemet, har i princip bara varit i kontakt med vårdcentral tidigare för smågrejer, har aldrig varit sjuk eller skadad egentligen. Det allvarligaste jag råkat ut för i mitt liv är en svampinfektion... så jag har usel koll på allt som har med vård att göra.

• Svar på tråden Kejsarsnitt pga rädsla Linköping/Norrköping
  • Ravenna

Uärk, i eftermiddag är Aurora-mötet. Jag är så nervös att jag mår illa.

• Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-03-01 10:11:07 följande:
    Uärk, i eftermiddag är Aurora-mötet. Jag är så nervös att jag mår illa.
    Det kommer att gå bra! Håller tummarna för dig! Det känns ju verkligen som om du är själva representanten för den grupp kvinnor det skrivs specifikt om i riktlinjerna (som var uppe i "risk-tråden"): övergrepp i bagaget som gör att du inte ens kan tänka dig en graviditet utan snittlöfte. Denna grupp menar man ju ska beviljas snitt.
    Själv kommer jag just från mitt SISTA Aurora-samtal, men snittkontrakt, förlossningsplan och allt annat klart :) Nedräkningen kan börja - tre veckor till bf... :)
    Som sagt, lycka till i dag, du kan väl skriva här och berätta hur det går?
  • Ravenna

Jag var nu på samtal hos Aurora igår och blev lugnad för min egen del - BMen jag träffade var jättetydlig med att de är väldigt generösa med att bevilja snitt om det finns en övergreppshistoria eller om kvinnan är mycket rädd, och att det är viktigt eftersom en rädd kvinna löper större risker att skada sig vid en förlossning. Hon sade rätt ut att hon ansåg att en förlossning är bäst under normala omständigheter, men är man väldigt rädd eller har varit utsatt för ett övergrepp eller annat relevant trauma så är det inte bäst längre. Hon sade många gånger att ingen kommer att tvinga mig till en förlossning och att jag själv hela vägen väljer hur mycket jag vill berätta.

Nu är det ju inte hon som beslutar till slut, utan en läkare, men jo, jag kan inte tänka mig annat än att jag får igenom det här och får avsluta graviditeten som jag vill. ^^

• Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-03-02 07:52:05 följande:
    Jag var nu på samtal hos Aurora igår och blev lugnad för min egen del - BMen jag träffade var jättetydlig med att de är väldigt generösa med att bevilja snitt om det finns en övergreppshistoria eller om kvinnan är mycket rädd, och att det är viktigt eftersom en rädd kvinna löper större risker att skada sig vid en förlossning. Hon sade rätt ut att hon ansåg att en förlossning är bäst under normala omständigheter, men är man väldigt rädd eller har varit utsatt för ett övergrepp eller annat relevant trauma så är det inte bäst längre. Hon sade många gånger att ingen kommer att tvinga mig till en förlossning och att jag själv hela vägen väljer hur mycket jag vill berätta.

Nu är det ju inte hon som beslutar till slut, utan en läkare, men jo, jag kan inte tänka mig annat än att jag får igenom det här och får avsluta graviditeten som jag vill. ^^
    vad skönt att höra att de verkar ha en vettig inställning! Du ser, du får ditt snitt utan att det ens behöver diskuteras - blir ju toppen! Då kan förhoppningsvis du och din sambo gå vidare och börja tänka bebis, och fokusera på det mysiga i stället för eventuella riskscenarion. All lycka till, verkligen!
  • Kokosflingor
    lindaberg skrev 2012-02-08 20:34:25 följande:
    Ville bara säga att du inte är ensam. Men jag försöker få min vilja igenom i Eskilstuna just nu.
    Lycka till!
    Hejsan! Jag bor i Eskilstuna. Jag vill gärna följa dig och hur det går för dig med att få igenom kejsarsnitt i Eskilstuna då jag själv är fruktansvärt förlossningsrädd. Så om du vill får du gärna skriva här i tråden hur det har gått. Tack isåfall! Och lycka till!! Hoppas du får kejsarsnitt =)
  • FruEmma2011

Hejsan! Bor utanför Oskarshamn och har förlossningsrädsla. Jag är bara i vecka 12 men redan nu så känns det som om kejsarsnitt är sättet jag vill föda. Har inte tagit upp detta med BM än, men ska nog göra det rätt snart så man får tala med aurora-folket. Jag vet inte 100% varför men jag är livrädd för vanlig förlossning, och trots skräckhistorier om kejsarsnitt och hur lång tid det tagit att "må bra igen" osv så känner jag inte alls samma obehag med kejsarsnitt. Min enda motivering är som sagt att jag är rädd för vanlig förlossning, men det kanske räcker. Jag hoppas det iallafall. Jag känner mig dock lite feg som inte vågar föda vaginalt, vilket kvinnor gjort i alla år... Men av någon anledning säger min hjärna till mig att kejsarsnitt är enda alternativet.
    Jag är väldigt liten så största rädslan bygger nog på att jag ska vara för trång i bäckenet, men det finns nog mer faktorer.
    Så jag följer dig väldigt gärna Ravenna, om du vill berätta hur det går osv.
    Håller tummarna för att du får ditt snitt, låter ju positivt efter första samtalet iallafall!

• lindaberg

Tyvärr fick jag ett litet bakslag i veckan som var.
    Min barnmorska ringde och sa att hon missuppfattat allting och att jag inte alls kunde hoppa över att träffa aurora och gå direkt till läkartid, hur säker jag än är på min sak.
    Så nu sitter jag och väntar på att dom ska ringa från förlossningen i E-tuna för ett besök där, samt samtal med aurorabarnmorska. Allt detta gör saker bara ännu värre för mig! Ångesten är enorm! Jag vill verkligen inte gå en rundtur på förlossningsavdelningen och försöka bli övertalad om hur bra det är med en vaginal förlossning.
    Jag har redan bestämt mig! Allt det här gör är att dra ut på min plåga. Allt jag önskar är att jag kunde få ett besked om snitt NU, så jag kunde sova på nätterna och slippa gå och må konstant dåligt över detta.

Grejen är att på ultraljudet förra tisdagen visade det sig att min moderkaka ligger helt fel, så det kanske inte finns något alternativ iaf. Jag kanske MÅSTE bli snittad. Ge mig mitt J*VLA snitt, så slipper Alla bekymra sig för det! (Ursäkta ordvalet i min frustration)!

• Kokosflingor
    lindaberg skrev 2012-03-06 09:13:23 följande:
    Tyvärr fick jag ett litet bakslag i veckan som var.
    Min barnmorska ringde och sa att hon missuppfattat allting och att jag inte alls kunde hoppa över att träffa aurora och gå direkt till läkartid, hur säker jag än är på min sak.
    Så nu sitter jag och väntar på att dom ska ringa från förlossningen i E-tuna för ett besök där, samt samtal med aurorabarnmorska. Allt detta gör saker bara ännu värre för mig! Ångesten är enorm! Jag vill verkligen inte gå en rundtur på förlossningsavdelningen och försöka bli övertalad om hur bra det är med en vaginal förlossning.
    Jag har redan bestämt mig! Allt det här gör är att dra ut på min plåga. Allt jag önskar är att jag kunde få ett besked om snitt NU, så jag kunde sova på nätterna och slippa gå och må konstant dåligt över detta.

Grejen är att på ultraljudet förra tisdagen visade det sig att min moderkaka ligger helt fel, så det kanske inte finns något alternativ iaf. Jag kanske MÅSTE bli snittad. Ge mig mitt J*VLA snitt, så slipper Alla bekymra sig för det! (Ursäkta ordvalet i min frustration)!
    ojoj :/ Fasen att du ska behöva stå ut med att gå typ en rundvandring på förlossningen o.s.v. och jobbigt att de hela tiden måste försöka övertala en :/. Känns som en riktig jäkla kamp att få igenom ett snitt. Men stå på dig! Jag håller alla tummar och tår för dig! Kram!
  • Ravenna

Om de tvingade mig att gå runt på förlossningen så skulle jag få panik och troligen svimma eller spy. Det om något skulle väl undanröja alla tvivel om att jag skulle gå att omvända.

Jag är därför inte så orolig för att bli runttvingad på förlossningen, för jag vet att det i så fall skulle trigga en väldigt stark reaktion hos mig som skulle kunna övertyga vem som helst. Ibland kanske man får försöka finna en styrka i att veta när man inte pallar någonting och helt enkelt visa upp för vårdpuckona att det inte håller.

Jag tänker dock vara jäkligt tydlig med redan från början att jag anser att det skadar mig psykiskt att bli utsatt för övertalningskampanjer.

Svar på tråden Kejsarsnitt pga rädsla Linköping/Norrköping