• Smukke

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

Har två katter, som hela sitt liv varit innekatter. FUNDERAR på att släppa ut dom, vad borde jag då tänka på? 
    Kan någon säga om det är en dålig idé? Kommer tex veterinärs kostnaderna växa?  

Kom med råd, tips och åsikter!  

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 14:56
    Låt oss nu alla komma överens. Vi kan ju bli sams över hur coola katter är :)
  • Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?
  • Diablo

Helst ska du vänta med detta till våren och så ta det i etapper! Det går bara inte att släppa ut dem, speciellt inte nu , de har ju inte satt ordentlig vinter päls. Se till att de har någonstans att gå in när det är kallt och vått vädet och att de alltid har tillgång till mat och vatten!
    Du bör ha dem kastrerade eller om det är en honkatt så se till att hon äter p-piller!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Glömde skriva att om man har mycket räv som springer runt knutarna så bör man hålla koll på kattens öron så de inte får öronskabb!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Pumpkin
    Diablo skrev 2012-01-24 15:37:26 följande:
    Helst ska du vänta med detta till våren och så ta det i etapper! Det går bara inte att släppa ut dem, speciellt inte nu , de har ju inte satt ordentlig vinter päls. Se till att de har någonstans att gå in när det är kallt och vått vädet och att de alltid har tillgång till mat och vatten!

Du bör ha dem kastrerade eller om det är en honkatt så se till att hon äter p-piller!

Även honkatter bör vara kastrerade om de inte ska gå i avel.

Vi har nyss flyttat till hus och en av våra katter har börjat gå ut korta svängar. Vi började med att gå ut med honom i koppel och sen vara ute med honom utan koppel. Nu går han ut själv men kommer snabbt in igen eftersom det är kallt. Om du inte är hemma om dagarna och kan släppa in katterna när de vill/fryser skulle jag vänta till våren när det blivit varmare.

Och se till att de är chippade och/eller öronmärkta och vaccinerade!
  • Phalaenopsis

Ställ en dörr på glänt en lagom varm dag så kommer de att gå ut i den utsträckning de vill. Glöm inte märkning + kastrering.

• nemo1

Varför ska dom bli utekatter? Bor du kattvänligt till då? Inga vägar runt där du bor? Om så är fallet så tycker jag inte att du ska släppa ut dom. Katterna ska vara kastrerade, vaccinerade, gärna både idmärkning och chip.
    Jag skulle aldrig i livet släppa ut mina katter då jag är alldeles för rädd om dom. Det finns inte bara bilar där ute utan elaka människor som hatar katter, andra katter som inte vill ha några nya katter i sitt revir samt vilda djur. 

• skorpionen80

Varför inte gå ut med dem i koppel? Det finns ju bilar, kattplågare, arga grannar, farliga rovdjur mm som katten kan råka ut för. Om det redan finns uteplatser där ni bor riskerar ni att katterna körs iväg från de andras revir, dvs ert hem. jag hade inte vågat släppa ut dem utan uppsikt i alla fall...

• Litenskit

Jag hade mina två katter i lägenhet i fem år innan vi köpte hus. Vi lät en dörr stå öppen så de fick gå ut om de ville, men hade kattlådan kvar ett tag. Det tog inte många dagar innan de var ute flera timmar i sträck och kom tillbaka med både möss o fåglar. Ena katten har tom kommit in med en levande fladdermus! Nu är det som om de aldrig varit innekatter

• PetraK

Favoritar! Vill också ha tips :)

• Smukke

Fungerar det att lära så pass gamla katter att ha koppel och gilla det? 

Enda anledningen var att jag funderade på det, och ville ta del av era expertisråd :)
    Det enda som hindrat mig hittills är som många säger, att det finns hemska hemska människor där ute. :(  

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
  • Litenskit

Om man vill låta dem vänja sig långsamt kan man prova med koppel. Många katter tycker inte om det, men försöka går ju Annars kan ni bara gå ut o sätta er i gräset med katterna så de inte är själva de första gångerna. Mina anpassade sig så snabbt så jag tänkte inte på det. De bara gick ut och bekantade sig med området nästan direkt.

Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?