PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:06:16 följande:
Jag "tjatar" om att det behövs bevis, eftersom det enda skälet som ni människor brukar komma med, när det gäller att släppa ut en katt, är att den skulle vara lyckligare ute. Det finns inga bevis för det, alltså är detta argument poänglöst. Då har ni inga argument kvar.
Det finns givetvis inga bevis för att katten skulle vara lyckligare inomhus, men om man tar bort detta argument så finns det ändå argument kvar: Det är mindre farligt inomhus.
...och jag bryr mig faktiskt inte om vad du gillar eller inte, jag är inte här för att bli bästis med dig.
En katt som en gång varit ute blir oerhört lätt rastlös, bjäfsig, skrikig och en allmän pina i röven om den inte får fortsätta gå ut. Om katten vet vad som finns där ute så vill den gå ut och känner sig instängd och rastlös inomhus. Det ligger i kattens natur (som en jägare) att ha ett revir och ströva runt och spana upp och jaga villebråd. Det är inte naturligt för katten att vara instängd på ett visst antal kvadratmeter i en steril miljö utan byten, utan gräs, utan frisk luft och utan träd att vässa klorna på. Många katter fixar inte alls att vara innekatter - de skriker, de rymmer, de kissar överallt och beter sig allmänt olyckligt. Vissa saker kan man emulera inomhus (katträd, t.ex.) men en katt som en gång har varit ute är extremt svårt att få att trivas som innekatt.
Katter som aldrig har känt till någon utsida vet ju inte vad de går miste om och kan leva helt okej liv ändå. Men att innekatt kan bli utekatt, samtidigt som utekatt sällan klarar av att bli innekatt, det säger mig någonting om vilket liv katterna egentligen föredrar.
Så länge omgivningen är tillräckligt säker så är utekatt det som är mest hälsosamt för katten. Den får tillräcklig motion, den blir sällan fet och den får följa sina jaktinstinkter. En katt är varken en prydnad eller en hund. En katt är en jägare med revir.
Det är inte naturligt för katten att gå på toa på varje ställe varje gång. Den trivs bättre av att poopa och kissa på olika ställen - det är dess naturliga beteende. Lådor inomhus är en nödlösning som katten egentligen inte finner särskilt naturlig. Att gå på låda i sina gamla bajsar är ytterst onaturligt beteende för katten.
Djur mår i allmänhet bäst om de får leva så nära sitt naturliga beteende som möjligt.