• Smukke

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

Har två katter, som hela sitt liv varit innekatter. FUNDERAR på att släppa ut dom, vad borde jag då tänka på? 
    Kan någon säga om det är en dålig idé? Kommer tex veterinärs kostnaderna växa?  

Kom med råd, tips och åsikter!  

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 14:56
    Låt oss nu alla komma överens. Vi kan ju bli sams över hur coola katter är :)
  • Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:53:35 följande:
    Ja, ditt argument är att utekatter mår bättre. Det finns inga stöd för att de verkligen gör det. Alltså är det helt poänglöst att ta upp i en debatt.

Du låter dina katter springa ute fritt för att du vill det och du struntar i att det finns en risk att de far illa. Varför försöka linda in det?

Mina katter är redan trevliga, de behöver inte ändra sig på något sätt.
    Mina katter har kattlucka och väljer helt själva hur mycket de är ute eller inne. JAG vet att MINA katter mår bättre av att få vara ute när de vill, så det finns det visst stöd för.

De är ute för att DE vill det, de är inte på något sätt tvingade. Jag struntar inte alls i vad som händer mina katter.

Du sätter väl inte en hund i en bur dygnet runt och låter den uträtta sina behov i en låda? Den får väl komma ut flera gånger om dagen. Så varför stänga in en katt?
  • Litenskit

Mina katter har tex alltid tillgång till friskt vatten inomhus som byts minst två gånger om dagen. Ändå sitter de alltid ute och dricker från en vattenpöl eller fågelbad eller vad de hittar, medans vattenskålarna inne är helt orörda. Så gör de ju knappast för att de trivs bättre inne...

• PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:13:05 följande:
    Mina katter har kattlucka och väljer helt själva hur mycket de är ute eller inne. JAG vet att MINA katter mår bättre av att få vara ute när de vill, så det finns det visst stöd för.

De är ute för att DE vill det, de är inte på något sätt tvingade. Jag struntar inte alls i vad som händer mina katter.

Du sätter väl inte en hund i en bur dygnet runt och låter den uträtta sina behov i en låda? Den får väl komma ut flera gånger om dagen. Så varför stänga in en katt?
    Vad är stödet? Du säger att du VET. Åter igen: Hur kan du veta det? Det finns ingen maskin som mäter lycka. Du TYCKER att det är så. Ditt tyckande är inte fakta.

Katter är som sagt inte intelligenta på samma sätt som människor. De förstår inte vad som är bäst för dem. Därför kan de vilja gå ut, eller balansera på balongräcken eller äta giftiga saker. De saknar helt enkelt konsekvenstänkande.

Du släpper väl inte lös en hund vind för våg? Så varför släppa ut en katt på det sättet?
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:16:38 följande:
    Mina katter har tex alltid tillgång till friskt vatten inomhus som byts minst två gånger om dagen. Ändå sitter de alltid ute och dricker från en vattenpöl eller fågelbad eller vad de hittar, medans vattenskålarna inne är helt orörda. Så gör de ju knappast för att de trivs bättre inne...
    Det pekar ju åter igen på att de inte alltid vet sitt eget bästa.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 14:25:39 följande:
    Det pekar ju åter igen på att de inte alltid vet sitt eget bästa.
    Det är ju knappast skadligt för dem att dricka ur ett fågelbad på vår baksida! Jag tycker att du har lite väl låga tankar om katters intelligens.
    Vad får dig att tro att du vet vad som bäst för katten? 
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 14:23:12 följande:
    Vad är stödet? Du säger att du VET. Åter igen: Hur kan du veta det? Det finns ingen maskin som mäter lycka. Du TYCKER att det är så. Ditt tyckande är inte fakta.

Katter är som sagt inte intelligenta på samma sätt som människor. De förstår inte vad som är bäst för dem. Därför kan de vilja gå ut, eller balansera på balongräcken eller äta giftiga saker. De saknar helt enkelt konsekvenstänkande.

Du släpper väl inte lös en hund vind för våg? Så varför släppa ut en katt på det sättet?
    Jag känner mina katter, därför vet jag.
    De är båda sju år gamla, har bott inne i 4år och ute i 3. Jag märker på deras beteende att de mår bättre nu. De har finare päls (äter samma mat som de gjort hela tiden).
    Precis som människor så är alla katter olika. En del trivs inne och en del trivs ute.
    Mina trivs bra inne, men låser jag kattluckan så är de allt annat än glada o nöjda. Då krafsar de och skriker så man tror de är döende, och då har vi fortfarande kattlåda inne som de kan använda (har dock inte använts sen de började gå ut). 
    Alltså, mina katter vill ha möjligheten att kunna gå ut, därför får de det! 
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:34:08 följande:
    Det är ju knappast skadligt för dem att dricka ur ett fågelbad på vår baksida! Jag tycker att du har lite väl låga tankar om katters intelligens.
    Vad får dig att tro att du vet vad som bäst för katten? 
    Vad som får mig att tro att jag vet bäst? Jag är människa. Vi har rätt mycket större hjärnvolym än vad våra husdjur har. Att människan är mer intelligent än katten är väl inte direkt någon nyhet?
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:41:20 följande:
    Jag känner mina katter, därför vet jag.
    De är båda sju år gamla, har bott inne i 4år och ute i 3. Jag märker på deras beteende att de mår bättre nu. De har finare päls (äter samma mat som de gjort hela tiden).
    Precis som människor så är alla katter olika. En del trivs inne och en del trivs ute.
    Mina trivs bra inne, men låser jag kattluckan så är de allt annat än glada o nöjda. Då krafsar de och skriker så man tror de är döende, och då har vi fortfarande kattlåda inne som de kan använda (har dock inte använts sen de började gå ut). 
    Alltså, mina katter vill ha möjligheten att kunna gå ut, därför får de det! 
    Dina katter beter sig så där för att du lärt dem att vara ute. Det är inget medfött, utan ett beteende som du skapat. Om du aldrig släppt ut dem hade de inte heller velat ut.
  • Smukke

Jisses så mycket Onödigt tjafs det kom av denna tråden. 
    För den som sa jag inte svarade på om jag bodde kattvänligt, missade väl frågan så här kommer svaret.
    Jag tycker det. Är ett lugnt område men där är många katter här så kanske inte ändå.
    För den som undrade varför jag nu absolut skulle, så hade jag aldrig sagt det, endast att jag funderade på det.

Tänkte att de kanske ville komma ut, skulle må bra av att känna vinden i pälsen få springa av sig, det är enda orsaken.
    Skapade därför denna tråden för att få lite tips och råd och om det skulle KUNNA gå bra. Åsikter ville jag också ha, men inte timslånga diskussioner om hurvida katter har det bättre ute eller inne! 
    Det kan ni starta er egna tråd om! Tack alla som kommit med konstruktiva inlägg. Kom gärna med fler. 

Mina katter är båda kastrerade, det är ordnat redan. Den ena är öronmärkt och hade såklart fixat den andra innan med! Kommer se till att det är rätt ordnat med vaccin också. Och nej, hade aldrig bara slängt ut dom bara sådär, hade gett det tid att bli varmare, och öppnat mina altandörrar eventuellt så de kunde smyga sig ut om de ville. 

Ska väl inte nämna min bebis för då börjar snacket om alla hemskheter de hade dragit med sig in :P 

Tack alla, FL roar alltid mig, föredrar faktiskt flashback ibland ;)

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 14:49:24 följande:
    Vad som får mig att tro att jag vet bäst? Jag är människa. Vi har rätt mycket större hjärnvolym än vad våra husdjur har. Att människan är mer intelligent än katten är väl inte direkt någon nyhet?

Dina katter beter sig så där för att du lärt dem att vara ute. Det är inget medfött, utan ett beteende som du skapat. Om du aldrig släppt ut dem hade de inte heller velat ut.
    Naturliga instinkter är i allra högsta grad medfött.
    Jag har inte skapat beteendet, de hade det från början. De hoppade ut på balkongen så folk dörren öppnades och sprang ut i trappuppgången så fort man öppnade ytterdörren. Det gjorde de knappast för att de trivdes så bra instängda i en lägenhet.

Men nu är det slutdiskuterat från min sida iaf. Nu ska jag leka med min bebis och kela med mina ( enligt dig) förståndshandikappade katter som inte vet sitt eget bästa  
  • Litenskit

TS. Jag ber om ursäkt för att det blev så mycket diskussion här. Blir bara arg när man blir anklagad för att vara en djurplågare som inte bryr sig för att man har utekatter.

Om dina katter visar tecken på att de vill gå ut och är nyfikna tycker jag att du ska låta dem göra det. Gör det gradvis och var med dem ute i början så de inte känner sig rädda och ensamma. Du märker ganska snabbt vad som passar dem bäst. Glöm inte ta på dem halsband bara. 

Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?